پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۳۰۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۹
تارنماي سبز - 28
مهدي صنعتي
پيشينه‌ي كازرون نما

مدت ها بود كه وبلاگ نويسي به عنوان عرصه‌اي كه مي‌توان در آن برآْيند تاملات خويش در موضوعات گوناگون را منتشر كرد مطرح شده و از اين رهگذر نيز بودند همشهرياني كه اين راه را برگزيدند.

 

آشنايي ما با وبلاگ‌ و وبلاگ‌نويسي به بهار و تابستان سال 1385 بر مي‌گردد كه در پي دعوت‌هاي مصرانه‌ي برادري عزيز جهت بازديد از وبلاگ‌هاي برخي از همشهريان عزيز از جمله وبلاگ گروهي «كازرون نوشت» با كازرون مجازي آشنا و در ادامه ابتدا وسوسه‌هاي راه اندازي وبلاگي شخصي ما را به ورود در اين عرصه راغب كرد اما پس از مدتي و در حالي كه در حال تشويق ساير دوستان به راه اندازي وبلاگ بوديم خلأ وجود وبلاگي خبري - تحليلي براي شهرستان ذهن حقير و ساير دوستاني كه مديريت و اجراي طرح تابستاني «معراج انديشه» را برعهده داشتند؛ متوجه خود كرد.

 

لذا مقدمات راه اندازي وبلاگ «شهرسلمان» با همكاري مجموعه‌ي دوستان ما و مديريت حجةالاسلام صنعتي به سرعت طي شد و در تاريخ 30 تير ماه 1385 اعلام حضور كرده، به جمع كوچك وبلاگ‌هاي كازروني (در آن زمان) پيوست.

 

توضيح زير براي معرفي شهر سلمان انتخاب شد و در صفحه‌ي اول سايت قرار گرفت:

«شهر سلمان وبلاگي خبري و تحليلي با موضوعات گوناگون و البته در گستره‌ي شهرستان كازرون است و تلاش دارد تا انعكاس دهنده‌ي اخبار و مشكلات مردم اين ديار و تلاش‌هاي مسئولان آن در جهت حل اين مشكلات باشد لذا دست تمام دلسوزان، نويسندگان و تحليل‌گران مسايل شهرستان را مي‌فشرد. تلاش «شهر سلمان» بر آن است تا از تك صدايي در اين وبلاگ پرهيز كرده و انعكاس دهنده‌ي مقالات تمام دلسوزاني كه با قلمي نقادانه به تحليل و بيان صادقانه‌ي مسايل گوناگون شهرستان مي‌پردازند، باشد. «شهر سلمان» تمام اخبار و مقالاتي را كه صحيح و مستند باشد، در نگارش آنها موازين شرعي و اخلاقي رعايت شده باشد، احترام شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي كه مورد نقد واقع مي‌شوند، حفظ شده باشد و نير در آنها از اختلاف افكني‌هاي‌ قومي و جناحي اجتناب شده باشد را منعكس مي‌كند. پس منتظر اخبار و مقالات شما هستيم»

 

در طول فعاليت شهر سلمان اين رسانه روز به روز گام‌هاي بلندتري را در راستاي انجام بهتر و به روزتر فعاليت‌هاي خود بر مي‌داشت و با همكاري تعداد زيادي از همشهريان و صاحب نظران كازروني با سرعت در مسير اهداف خود به عنوان «نخستين روزنامه‌ي الكترونيكي شهرستان كازرون» گام بر‌مي‌داشت.

 

تا اين كه در روز سه شنبه دوازدهم دي ماه 1385 به دلايل نامعلومي كليه مطالب «شهر سلمان» همراه با دامنه‌ي آن حذف شد! اين اتفاق بي‌شك واقعه‌اي دردآور بود و سبب تعطيلي 40 روزه‌‌ي شهر سلمان شد. تا اينكه بنابر نظر هيات تحريريه فعاليت مجدد شهرسلمان به بنده واگذار شده و در تاريخ 22 بهمن 1385 فعاليت مجدد آن رسماً از سرگرفته شد.

 

 

شهر سلمان به مدد 27 نويسنده‌ي خود (كه تعدادي از آنها پيش از تعطيلي موقت و تعدادي نيز پس از راه‌اندازي مجدد به شهر سلمان پيوسته بودند) در خبر رساني و ارائه‌ي تحليل از رويدادها و بايدها و نبايدهاي كازرون در مناسبت‌هاي مختلف به ارائه‌ي مطلب پرداخت تا حدي كه در برخي از ايام گذشته هر دو روز يك مطلب تحليلي در شهر سلمان منتشر مي‌شد و اين علاوه بر انتشار اخبار مربوط به كازرون بود .

 

در كنار فعاليت شهرسلمان وبلاگ ديگري با عنوان «شهرحماسه» ابتدا با هدف ثبت «وقايع مربوط به انقلاب اسلامي در كازرون» و سپس با گستره‌ي دامنه‌ي فعاليت خود به «بررسي تاريخ معاصر كازرون» در اسفندماه 1385 توسط حجةالاسلام صنعتي راه‌اندازي شده بود.

 

لكن تجربه‌ي سه‌ ساله‌ي فعاليت «شهرسلمان» و «شهرحماسه» و همچنين عاريتي بودن و محدوديت فضاي وبلاگ‌ها همواره احساس نياز به ادامه‌ي فعاليت در گستره‌اي وسيع‌تر كه در خور تاريخ و فرهنگ كازرون باشد را تشديد مي‌كرد لذا همواره در پي يافتن راهكاري براي راه‌اندازي سايتي جامع براي شهرستان كازرون بوديم. طرح‌ها و ايده‌ها آماده بود اما از نظر مادي توانايي تامين هزينه‌هاي آنرا نداشتيم. در تابستان 1386 يكي از همشهريان آمادگي خود را براي حمايت مادي و فني از ما براي راه‌اندازي اين سايت اعلام كرد لكن پس از گذشت قريب به يك سال (علي‌رغم برخي تلاش‌هاي آن دوست) نه تنها نتيجه‌ي مطلوب حاصل نشد بلكه آن عزيز پيش از اتمام كار دو سايت ديگر را با مديريت خويش به مجموعه‌ي تارنماهاي كازروني افزود لذا تصميم گرفتيم تا در يك اقدام فوري با ريسك و سرمايه‌‌گذاري شخصي (به صورت اقساطي) با يكي از فعال‌ترين و قوي‌ترين شركت‌هاي اينترنتي در ايران (شركت ايران سامانه) وارد قرارداد رسمي شده و با ادغام دو وبلاگ «شهرسلمان» و «شهرحماسه» و گسترده‌تر كردن دامنه‌ي همكاران و فعاليت خود «سايت جامع كازرون نما» را راه‌اندازي كنيم.

 

چرا «كازرون نما»؟

انتخاب نام «كازرون نما» به سه دليل صورت گرفت يكي آنكه دامنه‌ي فعاليت‌هاي اين سايت با هيچ‌يك از دو وبلاگ «شهرسلمان» و «شهرحماسه» قابل مقايسه نبود لذا نام‌گذاري يكي از اين دو وبلاگ بر روي سايت ممكن بود نتواند جامعيت آنرا به مخاطبان منتقل كند.

 

نكته‌ي ديگري كه مورد توجه مديران كازرون نما براي انتخاب اين نام بود، استفاده از نامي بود كه كلمه‌ي «كازرون» در آن استعمال شده باشد تا در نتيجه‌ي جستجوي كلمه‌ي «كازرون» در موتورهاي جستجوگر اينترنتي، همشهريان عزيز به راحتي از وجود چنين سايتي مطلع شوند.

 

و دليل سوم آنكه نام سايت مي‌بايست بيانگر جامعيت آن باشد و هيچ عنواني بهتر از «كازرون نما» اين جامعيت را انعكاس نمي‌داد.

 

بخش‌هاي مختلف سايت

 

نگاهي هر چند گذرا به تاريخ، فرهنگ و استعدادهاي كازرون هر دلسوزي را بر اين امر رهنمون مي‌ساخت كه براي ارايه‌ي فعاليتي ماندگار و درخور، استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي كازرون در همه‌ي  جهات را بديهي مي‌نمود و لذا سعي دست اندركاران «كازرون نما» ارائه‌ي سندي جامع و ماندگار از كازرون در فضاي رسانه‌اي بود.

 

 به همبن منظور بخش هاي مختلف سايت چون يادداشت ، مقالات ، تاريخ كازرون ، مصاحبه ها ، گزارش ها ، اخبار با دو رويكرد ويژه و كوتاه ، نگارخانه ، گردشگري ، انديشه‌ي ديني ، ميهمان كازرون نما ، فراتر از كازرون ، كتابخانه‌ي كازرون ، بخش هاي كازرون ، شخصيت هاي كازرون ، نظر سنجي ، مراكز اماكن و گروه هاي كازرون ، معرفي وبلاگ‌ها و سايت‌هاي مرتبط با كازرون و صد البته وبلاگ هاي به روز شده‌ي كازروني كه براي اولين بار با اين سبك در تاريخ رسانه هاي اينترنتي كشور ايجاد گرديد .

 

توجه به عنصر هنر و زيبايي

در طراحي كازرون نما استفاده از بهترين ها در اين امر با هدف ارايه ي زيباترين كار از اهداف اصلي خدمت گزاران شما بوده است كه شايد بيراه نباشد كه در مقايسه با سايت هاي مشابه با گستره‌ي فعاليت كشوري كازرون نما زيباترين طراحي را داشته باشد و بر اين امر ببالد و در استفاده از عكس در كنار اخبار و مقالات مختلف خود از بهترين و زيبا ترين آنها مدد گيرد تا بدين نحو دين خود را به هنر اصيل اين ديار ادا نمايد

 

تولد كازرون نما

و بدين گونه بود كه كازرون نما در سايه‌ي توجهات حضرت ولي‌عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداه) در تاريخ 27 مرداد ماه 1387 (سال نوآوري و شكوفايي) همزمان با ميلاد حضرت بقية‌الله الاعظم (عج‌الله تعالي فرجه الشريف) در نيمه‌ي شعبان 1429 قمري افتتاح شد.

 

گزارشي از بخش‌هاي مختلف كازرون نما

بي شك ميزان تاثيرگذاري هر رسانه اي زاييده ي عواملي است كه اساسي ترين آن ها  نگرشي است كه از اين روزنه به جامعه تزريق مي شود و كازرون نما نيز از اين امر مستثني نبوده است . نگاهي به 7 ماه فعاليت شبانه روزي ، خود مويد اين مطلب است كه تاكنون اين حجم از مطالب با اين فاصله‌ي زماني و در بسياري از موارد ؛ در كمترين فرصت هيچ سابقه‌اي نداشته است به نحوي كه اكنون به راحتي امكان تغذيه‌ي يك هفته نامه از مطالب اين سايت وجود دارد.

 

اين مهم زماني باور پذير مي شود كه از ميزان مطالب منتشر شده در هر بخش از كازرون نما مطلع باشيم كه به همين منظور گزارشي را از اين امر خدمت عزيزان ارايه مي دهيم .

 

كازرون نما در اين مدت توانسته است با ايجاد تعامل سازنده با نشريات، مسئولان برخي ادارات، نويسندگان، خبرنگاران و عكاسان شهرستان بيش از 2200 مطلب (پست) داشته باشد كه از اين ميزان سهم اخبار با دو رويكرد «ويژه» و «گوناگون» 1643 پست بوده است كه در كنار 6 «يادداشت» ، 131 مطلب در بخش «مقالات» ، 40 «مصاحبه» ، 21 «گزارش» ، 13 مطلب در حوزه‌ي «گردشگري»، 46 مطلب در بحش «انديشه‌ي ديني» ، 21 مقاله يا سند در بخش «تاريخ كازرون» و 12 مقاله در بخش «فراتر از كازرون» كه در مجموع شامل 220 مقاله در بخش هاي مختلف از 73 نويسنده و هم چنين  64 گزارش تصويري از 13 عكاس شهرستان نشان از تلاشي فراوان در اين وادي دارد كه اگر اين مهم را در كنار معرفي و شناسايي 1060 شهيد شهرستان ، 22 تن از علماي شهرستان ، 6 نماينده مجلس ، 20 نويسنده ، 9 هنرمند و 5 تن از متخصصين در بخش شخصيت ها ، معرفي 3 مركز حوزوي ، 3 مركز دانشگاهي ، 15 جاذبه گردشگري ، 60 مسجد ، 8 بقعه ، 3 تشكل دانش آموزي ، 6 كتابخانه ، 4 نشريه ، 4 هيات فرهنگي مذهبي ، 3 كانون فرهنگي ، 3 موسسه ي قرآني ، 32 مركز دولتي ، 2 مركز خيريه و يك سمن در بخش اماكن ، مراكز و گروه ها و همچنين معرفي مجموع 58 كتاب و 4 لوح فشرده از آثار نويسندگان كازروني و يا آثار مربوط به كازرون ، معرفي حدود 200 وبلاگ و وبلاگ نويس كازروني از طريق بخش پيوندها و وبلاگ هاي به روز شده ي سايت به جامعه فرهنگي شهرستان، امكان ارتباط مستقيم و بدون واسطه با مسئولين شهرستان از طريق بخش ميهمان كازرون نما با حضور 5 نفر از مسئولان محترم شهرستان كه شامل " فرماندار، رياست دانشگاه آزاد اسلامي ، رياست سازمان ميراث فرهنگي ، رياست سازمان محيط زيست ، رياست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و رياست بنياد شهيد و امور ايثارگران شهرستان حاصل تلاش 7 ماهه‌ي خدمتگزاران شما در كازرون نما مي باشد .

 

بيشترين بازديدها

در اين ميان بودند مطالبي كه مورد عنايت ويژه‌ي بازديدكنندگان واقع شدند كه به برخي از آنها اشاره مي‌كنيم:

در بخش مقالات: مقاله‌ي «آلودگي آب و هواي كازرون با احداث كارخانه‌ي سيمان» نوشته‌ي آقاي مهدي پرويزي با 397 بازديد

در بخش مصاحبه‌ها: «مصاحبه‌ي هفته نامه‌ي بيشاپور با نماينده‌ي محترم شهرستان در ارتباط با درياچه پريشان» با 395 بازديد

در بخش گزارش‌ها: گزارش «تغييرات مديريتي در كازرون» با 552 بازديد

در بخش نگارخانه: گزارش تصويري سوختن لاك پشت ها اثر آقاي حميد درخشنده با 373 بازديد

در بخش انديشه‌ي ديني: مقاله‌ي مشكلي به نام خودارضايي اثر حجة الاسلام علي سهراب پور در با 1216 بازديد

در بخش تاريخ كازرون: مقاله‌ي پيدايش اوليه‌ي شهر كازرون اثر دكتر زياري با 366 بازديد

در بخش فراتر از كازرون: مقاله‌ي «اينك غزه كربلاست و اين روزها عاشورا» اثر آقاي علي اسدزاده با 217 بازديد

در بخش ميهمان كازرون نما: گفتگو با رياست دانشكاه آزاد اسلامي كازرون با 1560 بازديد پر بازديدترين مطاب كازرون نما مي باشند .

 

كاستي‌ها

لكن اگر با نگاهي آسيب شناسانه بخواهيم عملكرد كازرون نما را مورد ارزيابي قرار دهيم بي شك نقاط ضعفي هم يافت مي شود كه مهم ترين آن عدم گسترش كافي شبكه‌ي خبرنگاري ، عدم تكميل برخي از بخش هاي سايت چون اطلاعات تكميلي بخش شهدا ، عدم دسترسي به اطلاعات شخصيت‌‌هاي شهرستان بالاخص در بخش هايي چون متخصصين ، هنرمندان ، نويسندگان ، شعرا و هم چنين عدم تكميل بخش مراكز ، اماكن و گروه ها و وجود برخي از نارسايي‌هاي فني (به رغم پيگيري هاي فراوان ) مي‌باشد ولي با اين همه آن چه به ادامه‌‌ي راه اميدوارمان مي‌سازد آينده‌ي روشن براي فعاليت‌هاي اينترنتي و استقبال روزافزون و دلگرم كننده وبلاگ نويسان و كاربران كازروني دنياي مجازي است بي شك با رفع نواقص ياد شده و جهت دهي به موضوعات مهم و مورد نياز فضاي فرهنگي شهرستان از طريق نگاه‌هاي ويژه همچون 3 نگاه ويژه‌ي " شهر حماسه ، سلمان پاك و خيمه‌ي شور و شعور " كه به بررسي انقلاب در كازرون ، زندگي حضرت سلمان فارسي و فعاليت‌هاي هيات‌هاي فرهنگي مذهبي كازرون كه در سال گذشته تقديم كاربران محترم گرديد ، بپردازد.

 

***

 

اكنون كه 7 ماه از راه اندازي كازرون نما مي گذرد مفتخريم كه در اين مدت روزنامه‌اي بوده ايم با گستره‌ي جهاني كه تلاش كرده‌ايم مهم ترين اخبار كازرون را در كم ترين فاصله ممكن اعلام كنيم كه البته مهم ترين امر در اين زمان استقبال گرم كاربران كازروني اينترنت از اين سايت بوده است كه با ميانگين 500 بازديد در روز (بالاترين بازديد مربوط به روز 14 بهمن 87 با 1026 بازديد است) و مجموعاً قريب به 100 هزار بازديد (از بيش از 41 كشور جهان) بالاترين مشوق ما بوده است .

 

مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
0
0
البته به غیر از توجهات امام زمان ( عج ) توجهات حوزه علمیه محترم هم بوده است که زحمت کشیده اند هزینه 2200000 تومانی طراحی سایت را تقبل کنند . والا ما هم مشتری ثابت کازرون نمائیم ولی اگر منم ایهمه پول داشتم سات میزدم همتون کف کنید!!
( خنده )
موفق باشید . موقع انتخابات هم هست بپا جناحی نشیدا که تعداد بازدید روزانتون بجای 500 تا میشه 499 تا یعنی کم میشه!!
----------------------------------------------------------------------------------
كازرون نما: نه ميزان هزينه‌‌هاي سايت عددي است كه شما ادعا كرده‌ايد و نه حوزه علميه (حتي يك ريال) به اين سايت كمك كرده است و نه براي اداره‌ي يك سايت تنها توانايي مالي كفايت مي‌كند.
درباره انتخابات هم سياست كازرون نما موضع گيري به نفع هيچ كدام از كانديداها نيست.
با تشكر از نظر شما
ناشناس
|
-
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۸
0
0
حسابي لذت بردم.دستت درست.چيزهايي كه نمي دانستم و يا يادم رفته بود دوباره زنده شد.زنده باشي و موفق.
منتظرم...
(م.ه.ع)
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۵
0
0
سلام اقاي صنعتي:
چه لبخند مليحي خداوند شما رو حفظ كنه واقعا دستتون درد نكنه خدا قوت بده اگه يه وقت هم من حرفي مي زنم كه باب ميل نيست ببخشيد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۵
0
0
خاطره اي سپيد بود با آمارهايي سبز.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۶
0
0
با سلام
کار بسیار بزرگ و ازرشمندی است. من هم موافقم که براي اداره‌ي يك سايت تنها توانايي مالي كفايت نمي‌كند. موفق باشید. رنجبر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۵/۱۲
0
0
سلام خسته نباشید قدم مثبتی است اجازه استفاده از مطالب شما در نشریه محلی با ذکر سایت مشکلی ندارد؟ما برای رفتن به جلو از هر کوششی دریغ نکنیم و اختلاف دید گاهها باعث جلو رفت باشد علیرضا دهقان
--------------------------------------------------
دوست عزيز
با ذكر منبع هيچ اشكالي ندارد.
موفق باشيد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۶
اذان صبح
۰۴:۴۹:۴۵
طلوع افتاب
۰۶:۱۷:۱۶
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۳۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۳:۰۰
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۰۴