پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۲۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۵
محمودرضا پولادي
در میان شهرهای ایران بندرت شهری را می توان یافت که آب وهوایی مشابه کازرون داشته و دقیقا دارای چهار فصل مشخص و متمایز از یکدیگر باشد . بهار تابستان پائیز و زمستان یکی پس از دیگری در اینجا جلوه گری نموده و آب و هوایی چهار فصل را به این سرزمین بخشیده اند.
 
تفاوت اقلیمی کازرون با دیگر نقاط کشور از جهتی دیگر نیز قابل بررسی و تامل است و آن تفاوت آّب و هوایی نفاط مختلف شهرستان در یک زمان معین است. در کمتر جایی از سرزمین پهناور ایران شهری وجود دارد که نقاط مختلفش این چنین تفاوت فاحش آب وهوایی داشته باشند. برای مثال در تابستان در حالیکه بعضی مناطق مانند خشت وکنارتخته دمای 49 درجه را تحمل می کنند در منطقه بورنجان و دشت ارژن هوا بسیار خنک لطیف و بهاری است و برعکس در زمستان  در حالیکه این مناطق سرمای شدید زیر صفر درجه را تجربه می کنند مناطق دیگر هوایی ملایم و بهاری دارند .
 
نقل است که سفیر کبیر ژاپن در کتاب خاطرات خود از  ایران در مورد هوای کازرون از آن بعنوان یک معجزه در طبیعت یاد می کنند و می نویسد زمانی که از بوشهر به سمت شیراز حرکت کردیم ( شهریور ماه) شب را در خشت بیتوته نمودیم هوا چنان گرم بود که از شدت گرما خواب نرفتیم روز بعد حرکت نموده وشب را در دشت برم خوابیدیم وهوا چنان خنک و لطیف بود که برای خواب به پتو نیاز پیدا کردیم و متذکر می گردد که این شبیه یک معجزه است که در یک شهر دو نقطه اینچنین آب و هوای متفاوتی  داشته باشند .

دلایل این تفاوت آب و هوا بیشتر مربوط است به وجود ناهمواریها و تفاوت ارتفاع مناطق مختلف کازرون . خشت با ارتفاع 400 متر از سطح دریا کازرون به ارتفاع 800 متر بورنجان 1600متر و دشت ارژن با بیش از 2000 متر ارتفاع آب و هوایی متفاوتی را  نمودار  می کنند.این تنوع آب و هوایی موجب بدست آمدن محصولات درختی گوناگونی نیز شده است بطوریکه در یک زمان هم خرما( یک محصول گرمسیری) و هم گردو وسیب( محصول سردسیری) در این شهر بدست می آید که قطعا در کمتر جایی از ایران مشاهده می شود . علاوه براین محصولات متنوع دیگری از قبیل انواع مرکبات انار انجیر و انگور بخوبی در این شهر بدست می آید .

اگر چه همه فصول سال زیبایی خاص خود را دارند اما بی شک آنچه موجب شهرت آب وهوای کازرون در طول تاریخ گردیده همانا بهار بسیار  زیبا وبی نظیر آن است . عنوان "شهرسبز " برای این شهر در متون کهن تاریخی دال بر همین موضوع می باشد.
 
اعتدال هوا و بارندگی های مناسب و خاک حاصلخیز موجب می گردد تا در اسفند و فروردین ماه مناظری را شاهد باشیم که در کمتر جایی از ایران یافت می شود . رویش گندم زارهای سرسبز در میان علفزارهای مخملین گونه همراه با شکفتن صدها گونه از گل های وحشی و زیبا هر بیننده ایی را بوجد آورده و شمیم دلنواز گل های شب بو با عطر بهار نارنج در هم آمیخته و انسان را به یاد بهشت برین می اندازد.
 
تنوع و ترکیب رنگ گلهای خود رو تابلویی زیبا از شاهکار خلقت را به معرض دید همگان قرار مید هدکه بی گمان هیچ نقاشی قادر به ترسیم آن نیست. همین ویژگی های منحصر به فرد موجب سرازیر شدن خیل عظیمی از مسافران و گردشگران در ایام نوروز به این دیار می شود. .

قرار گرفتن کازرون در عرض های جغرافیایی پائین ( 29درجه) و نزدیک به مدار راس السرطان از یک سو و نفوذ زود هنگام توده هوای گرم از صحرای عربستان موجب گردیده است که فصل بهار در کازرون اندکی زودتر از موعد مقرر و از اواخر بهمن آغاز شود .

طلیعه ی بهار در کازرون با شکفتن غنچه های بادام کوهی در اواخر بهمن آغاز می شود و بقول شاعر

 نازم هوای فارس کز اعتدال آن                بادام بن شکوفه مه بهمن آورد

رویش انبوه شقایق ها در کنار یکدیگر در مناطق مختلف از جمله دشت برم یکی دیگر از جلو های زیبای طبیعت کازرون می باشد علاوه بر این انواع دیگر گلهای وحشی شامل بابونه، شب بو، نیلوفر، زنبق، لاله گل زرد، لاله واژگون و... همه و همه در این خاک پر گهر به بار نشسته و بهار را به اوج حسن و جمال می رسانند.
 
شاید بیش از این از بهار کازرون تعریف و تمجید کردن هم نتواند حق مطلب را ادا کند پس برای حسن ختام این کلام چند عکس از مناظر زیبای طبیعت کازرون را برایتان می گذارم و قضاوت را به خودشما واگذار می‌نمایم.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع: جغرافياي طبيعي كازرون
 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Malaysia
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۱
0
0
عکسهای بسیار زیبایی هستند.عیدتون مبارک.لاله وازگون مربوط به کدام منطقه است؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳