پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۲
هرچند خشکسالی سبب نابودی تالاب‌ ها می‌ شود، اما برخی فعالیت ‌های عمرانی و نادیده گرفتن استانداردهای زیست ‌محیطی می‌ تواند ضربه ‌های جبران‌ ناپذیری را به تالاب ‌ها و باتلاق ‌ها وارد کند؛ به عنوان نمونه احداث سدها، راه و جاده ‌سازی در مسیر رودها و کناره تالاب ‌ها همگی مسبب خشک شدن تدریجی تالاب‌ ها هستند.

رئيس انجمن متخصصان محيط زيست ايران گفت: از 22 تالاب ثبت شده جهاني ايران، هفت تالاب آن در چند سال گذشته دچار مشكلات زيست محيطي بسياري شده و در حال نابودي است.

به گزارش الف، دكتر عباسپور در حاشيه همايش ملي متخصصان محيط زيست، با اشاره به وضع نامناسب تالاب هاي كشور گفت: قرار است در تالاب هاي پريشان و انزلي جاده احداث شود و در چند ماه اخير نيز احداث يك ورزشگاه بزرگ در حاشيه تالاب انزلي مطرح است.

استاد دانشگاه صنعتي شريف با بيان اينكه نوعي جلبك در تالاب انزلي موجب از بين رفتن آبزيان اين تالاب شده است، گفت: ورود پساب هاي فعاليت هاي كشاورزي به تالاب انزلي موجب رشد اين نوع جلبك شده كه اين امر وضعيت اين تالاب را با بحران جدي مواجه كرده است. 

وي با اشاره به اين كه درياچه اروميه نيز وضع خوبي ندارد، افزود: تالاب شادگان نيز دچار چنين مشكلاتي است.

 عباسپور همچنين با اشاره به فعاليت "كشند قرمز" در خليج فارس گفت: هر چند بخشي از اين رخداد از دست بخش اجرائي كشور خارج است، اما به علت كم دقتي مسئولان اين بحران تشديد شده است.

رئيس انجمن متخصصان محيط زيست ايران با اشاره به اين كه كشند قرمز بر اثر "طوفان گونو" وارد آبهاي خليج فارس شده است، افزود: تخليه پساب هاي صنايع منطقه عسلويه موجب تشديد آلودگي سواحل جنوب شده است.

عباسپور تاكيد كرد: اگر تقابل موجود بين متخصصان محيط زيست و مجريان توسعه به تعامل تبديل شود، شاهد مشكلات زيست محيطي كنوني نخواهيم بود.

 وي با بيان اينكه در طول برنامه چهارم برخي شاخص هاي زيست محيطي رعايت نشده است، گفت: ايران در اين سال ها در شاخص پايداري محيط زيست از رتبه 130 به 135 تنزل كرده است.

هرچند که گفته می ‌شود، امسال دولت بیش از 480 میلیارد تومان اعتبار برای خسارت خشکسالی هزینه کرده است، اما هم‌اکنون در اثر اين عارضه زيست محيطي، هفت تالاب‌ در ایران در وضعیت بحرانی و رو به نابودی هستند.

ایران به عنوان بنیانگذار کنوانسیون رامسر ( کنوانسیون حفاظت از تالاب ‌های جهان)، از لحاظ تعداد تالاب‌ های ثبت ‌شده در این کنوانسیون از میان 158 کشور جهان در مقام 19است که در این فهرست بیشترین تالاب‌ های ثبت ‌شده به ترتیب متعلق به انگلیس، مکزیک و استرالیا است.

کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب‌ های جهان 13 بهمن ماه 1349 در رامسر امضا شد.

در ایران بیش از 84 تالاب با اهمیت بین‌ المللی شناسایی شده است که از بین آنها تا کنون 33 تالاب در 22 عنوان با مساحت یک میلیون و 481 هزار و 147 هکتار در کنوانسیون رامسر ثبت شده‌ اند.

از 22 تالاب ثبت شده ایران در این کنوانسیون، هفت تالاب‌ شورگل، یادگارلو و درگه سنگی، مجموعه تالاب انزلی، آلاگل، آلماگل و آجی‌ گل، شادگان، خور الامیه و خورموسی، نیریز و کمیجان، انتهای جنوبی هامون پوزک و هامون صابری و هامون هیرمند، در معرض تغییرات شدید اکولوژیکی بوده و به همین دلیل در فهرست مونترو رامسر قرار گرفته‌ اند.

هرچند خشکسالی سبب نابودی تالاب‌ ها می‌ شود، اما برخی فعالیت ‌های عمرانی و نادیده گرفتن استانداردهای زیست ‌محیطی می‌ تواند ضربه ‌های جبران‌ ناپذیری را به تالاب ‌ها و باتلاق ‌ها وارد کند؛ به عنوان نمونه احداث سدها، راه و جاده ‌سازی در مسیر رودها و کناره تالاب ‌ها همگی مسبب خشک شدن تدریجی تالاب‌ ها هستند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۲۶
اذان صبح
۰۴:۴۰:۱۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۰:۱۹
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۱۶
غروب آفتاب
۱۹:۴۹:۲۱
اذان مغرب
۲۰:۰۶:۴۷