پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
شمار فراوانی از درختان بومی در مسیر میراث جهانی غارِ شاهپور کازرون در استان فارس به انگیزه های نامعلوم و از سوی افرادی ناشناس به آتش کشیده و قلع و قمع و شکسته شده است.
به گزارش کازرون نما،  جهانی یونسکو قانون های بین المللی سختگیرانه ای در زمینۀ حفاظت از یادمان های فرهنگی و طبیعی دارد و کوتاهی در این زمینه، واکنش و هُشدارهای سازمان جهانی یونسکو را به دنبال خواهد داشت. اما با این همه، بخشی از بدنۀ عرصه منظر و طبیعت میراث جهانی بیشاپور کازرون، مورد دست اندازی قرار گرفته و خدشه دار شده است.

برخی از فعالان زیست بومی شهر کازرون، بر این باور هستند که شاید برخی از افراد بومی منطقه و یا غیربومی که کوهنوردان غیرحرفه ای به شمار آمده و شب تا بامداد را در غارشاهپور به سر می برند برای گرم کردن خود، تنه های درختان را بریده و آتش می زنند که این موضوع نیازمند بررسی کامل و دقیق مسئولان مربوطه و جای شگفتی و تامل فراوانی دارد.

برخی دیگر از فعالان محیط زیست این موضوع را مطرح می کنند که شکستن و به آتش کشیدن درختان با چنین حجم انبوهی شاید به انگیزۀ دعواهای سیاسی مردم منطقه باشد .


با این همه، زوایا و انگیزۀ به آتش کشیدن درختان بومی منطقه در بدنۀ عَرصه منظر شهر باستانی بیشاپور کازرون ناروشن است و باید دستگاه های مربوطه با همکاری پایگاه جهانی بیشاپور وارد عمل شده و تکلیف آن را روشن کرده و از دست اَندازی و سرنگونی بیشتر درختان پیشگیری کنند.

 یک باستان شناس بومی شهر کازرون در این باره می گوید : بیشاپور با همۀ فراز و نَشیب های خود، سرانجام چند سال پیش از این در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است؛ ولی پایه های آن لرزان است!

وی ادامه می دهد: شکستن و آتش زدن درختان در درازای این مسیر دست یابی، هیچ گونه مسئولیتی را از شانۀ متولیانی چون منابع طبیعی، ادارۀ میراث فرهنگی شهر کازرون و پایگاه جهانی بیشاپور بر نخواهد داشت.

او می افزاید: عرصه و حریم محوطۀ جهانی بیشاپور- تنگ چوگان صحنۀ پایش مداوم یگان حفاظت میراث فرهنگی است و این نیرو و سایر نیروهای حفاظت پایگاه، موظف به پیگیری و اعلام گزارش هستند.

این کارشناس میراث فرهنگی ادامه می دهد: گشت زدن  به صورت شیفت های گوناگون در درازای مسیرهای عَرصه و حریم و نصب سیستم پایش اِلکترونیک بی سیم همراه با سیستم هشدار، خود رویه ای مثبت برای کاهش یا به صفر رساندن چُنین رویدادهای ناخوشایندی خواهد بود.

وی با بیان اینکه در اختیار گذاشتن کپسول های اِطفای حریق برای عوامل یگان حفاظت خود کمک بزرگی در کاهش این رویدادها خواهد داشت، می گوید: بی تردید وجود این درختان شکسته و آتش گرفته، چشم اَنداز بدی به محدودۀ قرارگیری خواهد داد و سبب حساسیت سازمان یونسکو، آشفتگی ذهنی دوست داران طبیعت، زیست بوم، میراث فرهنگی و گردشگران بسیاری خواهد بود.

این کارشناس میراث فرهنگی بیان می کند: جامعۀ محلی نیز باید به گونۀ مناسب توجیه شده و همیار پایگاه جهانی بیشاپور باشند.

بی گمان بدون همیاری جامعۀ محلی، پایگاه جهانی بیشاپور در موقعیت سختی قرار می گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲