پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۰۵۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱
جوکاری:
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون گفت: مراتع گل نرگس جره و بالاده و بلبلک شهرستان کازرون در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.
به گزارش کازرون نما، جوکاری به خبرنگاران گفت: اگر چه دشت و کوهپایه‌های زاگرس در استان‌های فارس، خوزستان و کهگیلویه محل رویش این گل است اما با توجه به پرورش یافتن با قدمت زیاد و به صورت ارگانیک در نرگس زار‌های کازرون، این گل از لحاظ رایحه و زیبایی در صدر دیگر مناطق قرار دارد.

گل نرگس از زیباترین و خوش رایحه‌ترین گل‌ها است که طرفداران بسیاری را دارد. پیاز‌های نرگس درشت و دارای ورقه‌های فلسی یا مطبق است. این پیاز‌ها می‌توانند چندین سال متوالی گل دهند و گل آن همه ساله بزرگ‌تر می‌شود.

این گیاه پیاز دار با نام علمی NARCISSUS با ارتفاع ۳۰ الی ۴۵ سانتیمتر در فصل زمستان به بار می‌نشیند و حدود گل دهی آن نیز از اوایل دی ماه تا اواسط بهمن ماه در حدود ۴۵ روز است. این گیاه به سرما مقاوم بوده و محل کاشت آن باید آفتابگیر باشد. در یکی از جشنواره‌های گل که همه ساله در کشور هلند برگزار می‌شود گل نرگس مقام اول را به خود اختصاص داده است.

اصالت این گل از طریق پژوهش و تحقیق مراجع علمی به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای منطقه و همچنین زمین بکر در بخش جره و بالاده از توابع شهرستان کازرون به اثبات رسیده است.

نرگس زار بلبلک کازرون در فاصله ۴۱ کیلومتری شهرستان کازرون حد فاصل روستا‌های اسد آباد و بلبلک قرارگرفته و در حدود ۶ هکتار است که در آن گل نرگس پرورش می‌یابد.

این نرگس زار در حوزه آبخیز رودخانه دالکی قرار گرفته و در سال بیش از ۵۳ میلیون شاخه گل تولید می‌کند که جایگاه دوم در استان فارس را داراست.

آب کم، تحمل شرایط خشکی خاک و جذب گردشگر و ایجاد اشتغال از مزایای کشت این گیاه دارویی است. گیاه این پیاز با ارتفاع ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر بوده و در فصل زمستان به بار می‌نشیند. نرگس شهلا به جهت داشتن زیبایی و بوی خاص و ماندگاری شهرت جهانی دارد.

نرگس زار جره به عنوان خانه نرگس ایران معرفی شده است
نرگس زار جره در فاصله ۵۱ کیلومتری شهرستان کازرون حد فاصل روستا‌های جره و محمد آباد قرار دارد از هر هکتار تقریبا ۵۰۰ کیلو گرم گل برداشت می‌شود نرگس زار جره در حوزه آبخیز رورخانه دالکی است. این منطقه از سوی انجمن گل و گیاه کشور به عنوان خانه نرگس ایران معرفی شده است.

ویژگی این نرگس زار آن است که نرگس‌ها به صورت دیم رشد و نمو می‌کنند. گل‌های نرگس معمولا در زمستان و در فصل بهمن و اسفند به دست می‌آیند. مردم از سر تا سر کشور در این ایام جهت بازدید و خرید گل نرگس به این منطقه مسافرت می‌کنند. تولید این گل به صورت ارگانیک بوده و بسیار خوش بو است.

این نرگس زار به طول ۸۵۰ متر، عرض ۲۵۰ متر و به وسعت تقریبی ۳۰ هکتار است. نرگس زار بلبلک و نرگس زار جره در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدحسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
0
0
:"ابن گیاه پیاز دار با نام علمی NARCISSUS با ارتفاع ۳۰ الی ۴۵ سانتیمتر در فصل زمستان به بار می‌نشیند و حدود گل دهی آن نیز از اوایل دی ماه تا اواسط بهمن ماه در حدود ۴۵ روز است". یا "گل‌های نرگس معمولا در زمستان و در فصل بهمن و اسفند به دست می‌آیند. "؟؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳