پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۰۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
بانوان نماینده برخی اقوام ایران با پوشش خاص محلی مناطق مختلف کشور سه‌شنبه از مجموعه تاریخی بیشابور ثبت شده در میراث جهانی یونسکو در شهرستان کازرون بازدید کردند.
به گزارش کازرون نما، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کازرون  گفت: این بانوان ازاستانهای یزد، گیلان، کرمان، مازندران، بوشهر و فارس و شهرکازرون درقالب گروه پیوند فرهنگ اقوام ایرانی ترک، لر، کرد، گیلگی، مازنی و ترک قشقایی به مدت دوساعت ازمجموعه جهانی بیشابور بازدید کردند.      

محمد جواد جوکاری اظهارداشت: اقوام ایرانی دارای فرهنگ های اصیل و ارزشمندی هستتد که همواره معرف فرهنگ، آیین و دارای مشترکات زبانی، رفتاری ومذهبی هستند.

شماری از بانوان نماینده اقوام ایرانی در این بازدید معرفی بیشتر مجموعه جهانی بیشابور به جهانیان از طریق رسانه‌ها و دیگر ابزارهای تبلیغی تاکید کردند.

معبد آناهیتا از آثار شاخص این مجموعه به شکل ویژه مورد توجه بانوان نماینده اقوام ایران قرار گرفت.

شهر بیشابور در ۲۵ کیلومتری کازرون واقع است، شهرستانی که ۱۲۰ کیلومتر از شیراز مرکز استان فاصله دارد.

این شهر به دستور شاهپور اول ساسانی، دومین پادشاه سلسله ساسانیان ساخته شده و تاریخ ساخت آن بر اساس کتیبه پهلوی ستون های یادبود متعلق به سال ۲۶۲ میلادی است.

این شهر تا سده هفتم هجری، منطقه ای آباد و مسکونی بود و پس از آن ویران شد.

در این شهر باستانی ۲۰۰ هکتاری آثاری چون معبد آناهیتا، ستون های یادبود، تالار تشریفات، ایوان موزاییک، مدرسه و خیابان هایی متعلق به دوره ساسانیان وجود دارد .

این مجموعه که یکی از یادمان های تاریخی مهم به شمار می آید بیش از یک هزار و ۱۰۰سال پیشینه دارد و متشکل از چند آثار مهم از جمله معبد آناهیتا، ایوان موزاییک، ۲ ستون یادبود و نقوش برجسته تنگ چوگان است.

بر اساس مستندات تاریخی، بیشابور تنها شهر باستانی ایران است که تاریخ مکتوب دارد ، این آثار دوران ساسان یدر برگیرنده مجموعه از از میراث تاریخی و معنوی است به طوری که برخی از آثار معنوی این بنای کهن مانند ارج نهادن به آب و آتش و برگزاری آیین های خاص همچنان در بین مردم روستاهای اطراف شهرستان کازرون نمود دارد .

اخیرا با کشف دانه های خرما برجا مانده از دوره ساسانی در تل قلعه سیف آباد کازرون رازهای جدیدی از زندگی در شهر بیشابور هویدا شد،  رازهایی که ریشه در زندگی و آداب و رسوم خاص این شهر تاریخی دارد و لزوم ثبت جهانی آن را گوشزد می‌کند .

خمره‌های دارای دانه‌های خرما در داخل فضاهای معماری نشان‌دهنده این است که کشاورزی در استان بیشاپور اهمیت فراوانی داشته و خرما یکی از مهمترین محصولات این منطقه بوده است و این محوطه در جمع‌آوری، فرآوری و صادرات این محصول نقش اساسی ایفا می‌کرده است.

نخستین فصل کاوش در تل قلعه سیف‌آباد نشان داد که این محوطه یکی از مرکز فعال اداری، اقتصادی و بازرگانی دوره ساسانی در جنوب ایران در درون استان بیشابور و نزدیک‌ترین مکان به شهر شاهی شاپور در ایالت بیشاپور بوده است.

بیشابور در کنار مجموعه‌ای دیگر از آثار تاریخی دوره ساسانی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳