پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
رئیس اداره میراث فرهنگی:
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون با اشاره به تخریب و نابودی تعدادی شیرهای سنگی تاریخی که از ارزش تاریخی بسیار بالایی برخوردار است، گفت: متاسفانه انسان ها بیشتر از بلایای طبیعی و شرایط آب و هوای جوی در تخریب شیرهای سنگی تاریخی شهرستان نقش دارند.
به گزارش کازرون نما، محمد جواد جوکاری ضمن اشاره به اهمیت اماکن‌ تاریخی گفت: در حوزه میراث فرهنگی، آثار باستانی و تاریخی، شهرستان کازرون دارای پتانسیل بالایی است که باید در حفط و نگهداری این‌ آثار تلاش کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تخریب و نابودی تعدادی شیرهای سنگی تاریخی که از ارزش تاریخی بسیار بالایی برخوردار است افزود: متاسفانه انسان ها بیشتر از بلایای طبیعی و شرایط آب و هوای جوی در تخریب شیرهای سنگی تاریخی شهرستان نقش دارند.

جوکاری تخریب شیرهای سنگی تاریخی را کاری غیر اخلاقی دانست و عنوان کرد: در زمان های دور قرار دادن شیرهای سنگی با بنای بسیار جالب در قبرستان معرف صفات برگزیده ای چون شجاعت، توانمندی و هنر افراد نامدار بوده و امروزه جزء فرهنگ و تاریخ کهن و ارزشمند ما محسوب می شود که توسط برخی افراد نادان و کوته فکر از بین‌ می رود.

وی تعداد شیر سنگ‌های  تاریخی شهرستان را حدود ۸۰ مورد دانست و گفت: از این تعداد حدود ۴۰ شیر سنگ‌ کاملا  تخریب شده اند که البته بیشترین شیر سنگ‌ها مربوط به روستاهای الیف، سرمشهد، کلونی عبدویی، دوان و دوسیران است.

رئیس اداره میراث فرهنگی کازرون با اشاره به اینکه باید چاره ای برای این‌ معضل اندیشیده شود، تصریح کرد: مجموعه میراث فرهنگی شهرستان به جد پیگیر حل این مشکل و جمع اوری شیر سنگ‌ها در مکانی مشخص بوده است که با توجه به این‌ مهم و پیگیری های مداوم در این زمینه، زمینی با مساحت حدود هزار هکتار در روستای تاریخی، گردشگری و توریستی دوان توسط یک‌ خیر  اهداء شده که به صورت محصور است و ما در نظر داریم به صورت مکانی مسقف و موزه مانند با بنای سنتی و تاریخی ایجاد تا بتوانیم از شیرهای سنگی تاریخی قدمت دار در این مکان‌ محافظت کنیم.

جوکاری گفت: این مکان با اهداف گردشگری، آثار تاریخی، بافت تاریخی، وجود تاکستان و آب و هوای بسیار مطلوب مکان خوبی برای نگهداری شیرهای سنگی است.

وی خاطرنشان کرد: با رایزنی های انجام‌ گرفته با مسئولان‌ استانی، مسئولان موزه ها و وزارت خانه به جد پیگیر این‌موضوع هستیم که به محض تامین هزینه، این کار اجرایی می شود.

جوکاری عدم‌ تکمیل پروژه های در حال احداث در استان را دلیل شروع نشدن این‌ پروژه دانست و گفت: تخصیص و تامین بودجه جهت آغاز پروژه های در حال پیگیری و پیگیر شده منوط بر پایان‌ پذیرفتن  پروژه های در حال احداث است و امیدواریم بتوانیم‌ در آینده ای نزدیک این‌ مکان را تهیه کنیم‌  تا در حفظ فرهنگ‌ و آثار باستانی گام‌ مهمی برداشته باشیم.

رئیس میراث فرهنگی کازرون با اشاره به وجود ۲۵۰ اثر تاریخی به ویژه مجموعه جهانی بیشاپور و نقوش برجسته آن به عنوان‌ منطقه تاریخی، گردشگری و تفریحی  تصریح کرد: شهرستان‌کازرون با وجود پتانسیل بسیار بالا در این‌حوزه آنطور که باید دیده نشده و از مناطق تاریخی جهت رونق اقتصادی، اشتغال زایی و معرفی آن به جهان استفاده نشده است.

وی همچنین‌، منطقه نمونه گردشگری غار شاپور، حمام ملا بابا، کاروانسرای میان‌کتل و کاروانسرای ده‌کهنه را از طرح های در حال آماده جهت بهره برداری و با هدف ایجاد رونق  اقتصادی و اشتغال‌زایی، گردشگری، استراحت و نگه داشتن‌ توریست ها، فروش صنایع دستی و حفظ فرهنگ  معرفی کرد و گفت: با واگذاری مجموعه به بخش خصوصی و اتمام‌ کار و ثبت سامانه تا 2 سال آینده افتتاح می شوند.

 جوکاری با اشاره به اینکه همه مکان های تاریخی نیاز به طرح‌ مطالعاتی جهت‌ مرمت و حفاظت دارد افزود: ما جهت  مرمت و حفاظت از اماکن‌ و اثار  تاریخی می‌توانیم‌ از دانشجویان‌ و فارغ التحصیلان این‌حوزه مربوط به رشته باستان شناسی  استفاده کنیم که متاسفانه از سال ۱۳۷۰ تا کنون‌این رشته از دانشگاه آزاد و دولتی کازرون حذف شده و نیاز به تجدید نطر مسئولین مربوطه و حوزه دانشگاهی است.

وی تعامل و همکاری دیگر نهادها از جمله شهرداری، محیط زیست و حوزه آموزش عالی با مجموعه میراث فرهنگی در جهت پیشبرد اهداف پیش  رو را الزامی دانست و تصریح کرد: با همکاری، تعامل و همفکری، بدون سنگ‌اندازی و به دور از حواشی در حفظ و نگهداری اماکن تاریخی، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال زایی در شهرستان تلاش کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹