پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۰۳۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون:
بذرهایی که چغندرکاران شهرستان کازرون امسال در زمین هایشان کاشتند سبز نشد و زحمت چندین ماهه آنها هدر رفت و حالا مسئولان امر در حال بررسی کیفیت بذر هستند.
طی چهارسال اخیر کشاورزان کازرونی به دلیل صرفه اقتصادی بهتر، کشت چغندر قند را جایگزین گندم و صیفی‌جات کرده‌اند و البته طی دو سال گذشته کازرون میانگین تولید سالانه بالای ۷۰ تن در هکتار (در بعضی مزارع تا ۱۰۵ تن در هکتار) چغندر قند همواره جزو شهرستان‌های نخست در تولید چغندر قند با کیفیت کشور محسوب می‌شود.

زمان کاشت این محصول از نیمه مهر ماه تا اواسط آبان ماه است با این وجود و در حالی که چغندر قند جزو کشت‌های مهم پاییزه کشاورزان کازرونی است اما در سال زراعی جاری کشاورزان با چالش بد سبزی مزارع چغندر قند مواجه شده‌اند، چالشی که می‌تواند بار دیگر اقتصاد این قشر و البته شهرستان را با مشکلات مواجه کند.

بنا بر گفته کشاورزان حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی چغندر قند کازرون با چالش بد سبزی مواجه شدند و دلیل این بد سبزی مزارع چغندر قند را مربوط به کیفیت پایین بذور عنوان می‌کنند.

در همین رابطه یک کشاورز کازرونی که در سال زراعی جاری ۶۵ هکتار از اراضی خود را به کشت چغندر قند اختصاص داده، اظهار کرد: من امسال ۶۵ هکتار زمین را به کشت چغندر قند اختصاص دادم اما چندین قسمت از مزارع بنده سبز نشده است.


وی تصریح کرد: متأسفانه نه زمین من بلکه مزرعه‌های چغندر قند بسیاری در روستای قلعه سید، بلیان، مهرنجان و… در اطراف کازرون سبز نشده است.

این کشاورز افزود: کشاورزان برای آماده‌سازی زمین و کشت محصولات هزینه‌هایی متحمل می‌شوند از این رو انتظار داریم بذر با کیفیت در اختیار کشاورزان قرار دهند تا دچار مشکلات و دوباره کاری کشت نشوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: در سال زراعی جاری ۶۴۰ هکتار زمین به چغندر قند در شهرستان اختصاص داده شده که بذر کاشته شده نمونه‌گیری انجام و نوع آنها تأیید شده است.

حمید رشیدی افزود: کشت محصول چغندر بهاره به صورت قراردادی است که در ابتدای فصل کشت نماینده کارخانجات تولیدی با کشاورزان قرارداد بسته و کلیه هزینه‌های کشت توسط کارخانه به صورت امانی پرداخت و با آغاز فصل برداشت تضمین می‌کنند محصول کشاورزان را خریداری کند.

وی تصریح کرد: مشکلی که به تازگی برای تعدادی از کشاورزان ایجاد شده این است که چندین هکتار از اراضی چغندر قند با بدسبزینه ای مواجه شدند و ما به محض اینکه از این موضوع اطلاع پیدا کردیم تیم کارشناسی متشکل از مرکز تحقیقات و بخش اجرا با حضور بذرافشان رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، نمایندگان شرکت قند مرودشت و شرکت تأمین کننده بذر، از مزارعی که دچار بد سبزی شده بودند بازدید و بذرهای موجود از زمین‌های مناطق مختلف شهرستان جهت تحقیق به آزمایشگاه انتقال داده شد.

بذر کشاورزان کازرونی سبز نشد/ کام تلخ از چغندرقند

وی اضافه کرد: بذرهای کاشته شده بذر آن تک ۲۰۲۰ میلادی بوده که وارداتی از کشور آلمان است و کشاورزان به صورت قراردادی بذر را از کارخانه قند مرودشت دریافت و کاشته‌اند.

بررسی‌ها در حال انجام است / ‏‬ در صورت وجود مشکل در خود بذر خسارت پرداخت می‌شود

رشیدی ادامه داد: حدوداً ۲۰ روز زمان لازم است تا نتایج دقیق آزمایش از بذرها مشخص شود، طبق رایزنی‌های جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با کارخانه قند مرودشت مقرر شده پس از اعلام نتایج آزمایشات اگر مشکل از بذرها بوده خسارات کشاورزان کامل پرداخت و اگر مشکل از نوع کشت، آبیاری و مدیریت کشت باشد ضمن حمایت همه جانبه از کشاورزان و جلوگیری از ضرر بیشتر آنها کارخانه قند مساعدت لازم را خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، اگر چه دلیل عمده بد سبزی مزارع چغندر قند هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.

در حال حاضر براساس تفاهمات صورت گرفته مزارعی که بد سبزی داشتند با همکاری کشاورزان و کارخانه قند مرودشت در حال کشت مجدد هستند.

در حالی که چغندر قند جزو کشت‌های مهم پاییزه کشاورزان کازرونی است و هر ساله درآمد تقریبأ قابل توجهی را نصیب آنها می‌شود اما بد سبزینه ای برای کشاورزان چالشی است که می‌تواند بار دیگر اقتصاد این قشر و البته شهرستان را با مشکلات عدیده مواجه کند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
0
0
نتیجه مدیریت غیر بومی و آلا کلنگی بهتر از این نمی شود نماینده محترم بداد کشاورزان برسید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۰
اذان صبح
۰۵:۰۹:۳۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۳:۰۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۰۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۲۱
اذان مغرب
۱۹:۴۸:۵۰