پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۰۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
طیبه صداقتی اهل شهر بالاده کازرون بانوی کارآفرین موفق، نخستین کسی است که در کازرون اقدام به کشت زعفران کرد و از لابلای ناممکن ها، کار را ممکن ساخت، رونق ایجاد کرد و مروج کشت زعفران در کازرون شد.
به گزارش کازرون نما، هنوز هم‌ هستند بانوانی که در برخورد با مشکلات زندگی مردانه می جنگند و فراتر از انتظار می درخشند  طیبه صداقتی، اهل شهر بالاده شهرستان کازرون، نمونه ای از  بانوان  کارآفرین‌ موفق شهرستان و استانی است که توانسته است گام‌های خوبی در زمینه رونق تولید و ایجاد اشتعال بردارد.

صداقتی کارشناس دستگاه قضایی در امور مدنی است که درسال اقتصاد مقاومتی و تولید اشتغال ، همزمان با اتمام‌ تحصیلات دانشگاهی عزم خود را جزم کرده تا آغاز خوبی داشته باشد، آغاز جنگیدن برای اهدافی مهم‌ و تجربه کردن‌چیزهایی که از نظر دیگران‌غیر ممکن‌ بوده است.

این بانوی کارآفرین می گوید: هدفش کشت زعفران بوده است اما در این راه با تمسخر دیگران‌ روبه رو شده است باتوجه به موقعیت‌ مکانی کازرون و آب و هوای تقریبا خشک‌ و گرم‌ و کمبود منابع آب مردم‌ کشت و تولید زعفران را دور از واقعیت می پنداشتند و تمسخر می کردند.

وی  ادامه می دهد: با توجه به خشکسالی های اخیر و کمبود آب در زمینه کشاورزی کار را دشوار می دیدم‌ اما اعتقاد داشتم‌ که خواستن‌ توانستن است برای شروع  اطلاعات جامع و کامل مربوط به زعفران را از طریق شورای ملی زعفران پیگیر شدم‌ و  با زمینی قرضی کارم را  شروع کردم‌.

صداقتی گفت: هیچ حمایتی از سوی ارگان‌های دولتی وجود نداشت و از آنجا که کشت زعفران کاری جدید بود، پس اندازی که برای کلاس های آزمون وکالت و قضاوت کنار گذاشته بودم را برای شروع در این‌ راه هزینه کردم که خوشبختانه نتیجه بسیار قابل قبولی در پی داشت؛ تصویر زیبای زعفران با ترکیب رنگهای سبز، بنفش و نارنجی تکه ای از بهشت را برایم متصور می کرد بهشتی که دست یافتن به آن‌ چندان هم‌ رویا و خیال دور و غیر ممکنی نبود.

او با لبخند ادامه می دهد: با دیدن‌ مزرعه زعفران و رقص گلبرگهایش خداوند را در وجودم‌ حس کردم و اینکه پروردگارم اراده و قدرت انجام  همه ی کارها را در وجود انسان ها قرار داده است و فقط باید اراده کرد. 

بانوی کارآفرین موفق کازرون می گوید: برای اولین بار توانستم زعفران با کیفیت را در سطح شهرستان کازرون و بخشی از استان از جمله کوار، جهرم، شیراز تولید کنم و دو سال پی در پی جشن برگزاری زعفران با حضورشورای ملی زعفران در شهرستان کازرون‌ برگزار کنیم.

صداقتی می گوید: در سال رونق تولید باز هم‌ توانستم با کشت زعفران‌ افزون بر صرفه جویی در مصرف آب، نقش موثری در ایجاد اشتغال به ویژه اشتغال بانوان داشته باشم، به طوری که برای  ۳۷ نفر در شهرستان ایجاد اشتعال شد.

با لبخندی که بر چهره کارافرین‌ نمونه می بینم حسی خوب به من دست می دهد حسی شبیه  آرامش، رضایت، زندگی و زنده بودن که  این‌حس کاملا در وجود این بانوی شجاع  مشخص است؛ او با اشاره به ۵ هکتار زمین زیر کشت  زعفران،  از استقبال خوب کشاورزان می گوید تا سختی های راه را فراموش کند،این روزهای زیبای پاییزی نوبرانه های زعفران می رقصند تا زندگی را به وجد بیاورند و موقع برداشت قطعا خستگی راه از دوش  طیبه صداقتی  و صداقتی ها برداشته خواهد شد.

طیبه صداقتی اکنون پس از گذراندن بیش از چند حرفه در مرکز آموزش فنی و حرفه ای در زمینه زنبور داری، گلخانه ، کشت  گل نرگس ، پرورش بوقلمون ،مرغ و شتر مرغ ، کشت و تولید انواع  گیاهان دارویی ، سبزیحات خشک، ترشیجات ،  پخت نان‌ محلی، آموزش کامپیوتر، استاد است و  تبحر کافی دارد.

این کارآفرین‌ نمونه، در سطح شهرستان علاوه بر آموزش کشت زعفران و تهیه پیازچه ونظارت بر مراحل کاشت، داشت، برداشت زعفران در منطقه و استان در حرفه های مختلف نامبرده نیز آموزش می دهد و بسیار فعال است.

خانواده موفق و کارآفرین،الگوی خویشاوندان

طیبه صداقتی در سال ۱۳۹۷ توانسته است مجوز مشاغل خانگی را دریافت کند ودر زمینه های مختلف فعالیت رسمی دارد.خانواده طیبه صداقتی همه از سنخ افراد موفقی هستند که با تکیه بر اراده شان هنرنمایی کرده اند و الگو شده اند، مادر طیبه صداقتی هنرمندی نمونه در صنایع دستی گلیم بافی، گبه و قالی باقی،حصیربافی و... است که از سرانگشتانش هنر  زیبای ایرانیان به هزاران رنگ‌ و نقش خلق شده و  ماندگار می شود، خواهر طیبه صداقتی در شیرینی پزی و پرورش مرغ مهارت و فعالیت بسزایی دارد.

صداقتی که اکنون‌ مروج‌ کشت و تولید طلای سرخ است  میگوید: در کنار زعفران انواع مشاغل خانگی را در خانواده و طایفه اش گسترش داده به طوری که خاله ها و دختر خاله هایش هر کدام به حرفه ای مشغول هستند و این‌امتیاز خوب در این‌ شرایط وضعیت اقتصادی  و نبود کار برای جوانان چقدرتاثیر گذار و خوب است.

شاید حمایت ارگان‌های دولتی، جهاد کشاورزی وبنیاد برکت تنها مطالبات کارافرینان‌ باشد که در کنار حمایت‌ معنوی آنان باعث دلگرم شدن‌ و ادامه دادن‌مسیر  توسط کارافرین یا تولید کننده باشد.

طیبه صداقتی از خانواده اش و دکتر حسین سپاس دار، دکتر سید علی حسینی عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران‌ ایران، مجموعه جهاد کشاورزی کازرون، عبدالمحمد رستمی و شهر بانو رنجبر اسم می برد که این افراد از او حمایت کردند و جای تشکر و قدردانی دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷