پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۰
در كتابخانه مجلس
به مناسبت سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و همزمان با صدمين سالگرد تأسيس كتابخانه مجلس، صبح امروز (يكشنبه) طي مراسمي «كتابخانه تخصصي انقلاب اسلامي» در كتابخانه مجلس شوراي اسلامي به طور رسمي افتتاح شد. در اين آيين،حجت‌الاسلام روح‌الله حسينيان، رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي با اشاره به دلايل پيروزي انقلاب اسلامي، اين موفقيت را در راستاي تقدير خداوند ياد كرد و اظهار داشت:‌ اين انقلاب نيز مانند تمامي پديده‌ها، از ديدگاه قرآن قابل تبيين‌ است.
 
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مراسم در نهمين روز از دهه فجر با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین جعفریان، ريیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، علي ططري، مدير مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، حجت‌الاسلام روح‌الله حسينيان، رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي، سيدمهدي طالقاني، فرزند مرحوم آيت‌الله طالقاني، قاسم تبريزي، مسوول كتابخانه تخصصي انقلاب اسلامي، احسان شكراللهي، دبير اين مراسم و مدير روابط عمومي كتابخانه مجلس، همراه با اجراي سرودهاي پرشور انقلابي، برگزار شد. 

در ابتداي اين مراسم، حجت‌الاسلام روح‌الله حسينيان، رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي با اشاره به دلايل پيروزي انقلاب اسلامي، اين موفقيت را در راستاي تقدير خداوند ياد كرد و اظهار داشت:‌ اين انقلاب نيز مانند تمامي پديده‌ها از ديدگاه قرآن قابل تبيين‌ است.

نويسنده كتاب «چهارده سال رقابت ايدئولوژيك شيعه» با بيان اين كه در جريان انقلاب اسلامي، نحله‌هاي گوناگوني از جمله ملي‌گرايانه با ديدگاه‌هاي ناسيوناليستي، سوسياليست‌ها با تفكر ماركسيستي و ايدئولوژي اسلام شيعه حضور داشتند، عنوان كرد: در آن زمان نيز ايدئولوژي اسلام شيعه علاوه بر مبارزه با رژيم شاهنشاهي، توانست از رقابت با ساير رقباي ديگر نيز پيروزمندانه خارج شود. 

وي با اشاره به اين سخن كه «اگر امام خميني(ره) نبود، اين انقلاب هرگز به پيروزي نمي‌رسيد يا مسير ديگري را مي‌پيمود»، گفت: امام خميني(ره) داراي ايدئولوژي بود و مبدأ و معاد جهان را مي‌شناخت.

در ادامه اين مراسم، قاسم تبريزي، مسوول كتابخانه تخصصي انقلاب اسلامي، به ارائه گزارشي از وضيعت نشر كتاب و كتابخواني و مقايسه آن در دوران قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي پرداخت و بيان كرد: ‌با گستردگي مراكز فرهنگي و افزايش محققان و دانش‌پژوهان، نياز به كتابخانه‌هاي تخصصي بيش از پيش احساس مي‌شود و اكنون از نظر گسترش كتابخانه‌ها و مراكز آرشيوي، گام‌هاي نخست را طي مي‌كنيم.

وي با تأكيد بر پيشرفت روند تحولات كتابخانه مجلس شوراي اسلامي به ويژه از زمان تغيير رياست آن و تحولاتي كه حجت‌الاسلام جعفريان در اين زمينه ايجاد كرد، اظهار داشت: تاكنون بيش از 4000 جلد كتاب در كتابخانه تخصصي انقلاب اسلامي گردآوري شده است و پيش‌بيني مي‌شود تا فروردين سال 1388 مجموعه كتاب‌هاي اين كتابخانه تخصصي به 8000 جلد افزايش يابد. 

در ادامه سيدمهدي طالقاني، فرزند مرحوم آيت‌الله طالقاني با بيان خاطراتي از پدرش به عنوان يكي از مبارزان انقلابي، به ديدگاه وي درباره قرآن اشاره كرد و يادآور شد: در آن زمان كه بيشتر به قرائت قرآن كريم اكتفا مي‌شد، آيت‌الله طالقاني معتقد بود بايد مسايل جامعه را با مضامين قرآن تطبيق داد، زيرا قرآن آن‌قدر پيشرفته است كه در همه جا و در همه زمان‌ها مي‌تواند راهنماي ما باشد.

سپس غلامرضا امامي، از دوستان و نزديكان مرحوم جلال آل‌احمد، به تبيين فعاليت‌هاي انقلابي اين نويسنده مبارز پرداخت و اذعان داشت: پيروزي انقلاب اسلامي علاوه بر پيشينه فرهنگي و مذهبي، ريشه‌اي چندين ساله داشت و تنها انقلابي سياسي نبود.

وي با اشاره به نقش روشنفكران، فرهنگيان و نويسندگان در پيروزي انقلاب اسلامي، گفت: جلال آل‌احمد پيش از آن كه هنرمندي عطشان و پرخروش باشد، جست‌وجوگري بود كه دريافت نظام حاكم آن زمان نمي‌تواند پاسخگوي نيازهاي فكري و پرسش‌ها باشد و اين موضوع به خوبي در آثار وي قابل مشاهده است.

امامي تصريح كرد: جلال، نوعي بازنگري به ريشه‌هاي اصيل فرهنگي را طلب مي‌كرد و با نگارش كتاب «مدير مدرسه»، علاوه بر آموزش و پرورش، نظام فرهنگي آن زمان را نيز زير سوال برد و به نوعي انتقاد كرد.

در خاتمه اين مراسم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین جعفریان، ريیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، با اشاره به فعاليت‌هاي اين مركز اظهار داشت: تلاش براي ايجاد مكاني مناسب براي ساخت كتابخانه مجلس از سوي علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه دارد و اميدواريم در مدت حضور وي در مجلس، ساختمان جديد اين كتابخانه بنا شود.

وي همچنين از انتقال مجموعه‌اي دو هزار جلدي به اين كتابخانه خبر داد و افزود: در پنج ماه گذشته سي‌هزار جلد كتاب از طريق خريد، چاپ، اهداي مجموعه‌ها و ... به مجموعه كتاب‌هاي كتابخانه مجلس اضافه شدند.

اين مراسم با رونمايي شماره اول و دوم مجله «پيام بهارستان؛ فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون» پايان يافت.

گفتني است پيش از اين، بخش ويژه انقلاب اسلامي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي با 1500 عنوان كتاب منتشر شده از دهه 40 تاكنون، بيست ‌و هشتم آبان ماه سالجاري با حضور دكتر علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي و هيات امناي كتابخانه مجلس، دكتر محسن پرويز، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي،‌ اكبر ايراني، رييس مركز پژوهشي ميراث مكتوب و حجت‌الاسلام رسول جعفريان، رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي افتتاح شد، اما حجم كتاب‌هاي اين بخش به اندازه‌اي نبود كه قابل استفاده مراجعان باشد و از آن زمان تاكنون، مسوولان اين بخش درصدد تجهيز و تكميل اين بخش بودند و صبح امروز(يكشنبه) اين بخش به طور رسمي افتتاح شد و از اين پس، مراجعان مي‌توانند از منابع اين كتابخانه استفاده كنند.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲