پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۹۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
ویی به نیازمندان عشق می‌ورزید، کسی را از دفترشان دست خالی برنمی‌گردانید. هر کجا بود و در هر منصبی به فقرا کمک می‌کرد. وقتی مسئول دارالقرآن مرکزی بود، نیازمندان به آنجا مراجعه داشتند و زمانی که امام جمعه شد، دفتر ایشان گویی شعبه‌ای از خیریه بود


دومین سالروز شهادت امام جمعه‌ی مظلوم کازرون را در حالی سپری می‌کنیم که روز به روز جای خالی این عزیز سفر کرده را بیشتر احساس می‌کنیم، گرچه شهید زنده است و البته تأثیرگذار! از آنجا که شهید برای همیشه‌ی تاریخ و همه‌ی نسل‌ها الگوی حسنه است و خواهد بود، به‌جاست که ارزش‌ها و رفتارهای زیبای الهی ایشان برای الگوگیری عرضه شود. به‌همین دلیل به اختصار برخی از ویژگی‌های زندگی شهید حاج محمد خرسند را بازبینی می‌کنیم:

 

جهاد

جهاد به معنای دشمن‌ستیزی از مقدس‌ترین ارزش‌های دینی و از ملاک‌های برتری انسان‌ها نزد خدای سبحان است که فرمود: فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا؛ خداوند مجاهدان را بر خانه‌نشینان اجری بزرگ بخشیده است.

شهید حاج آقا خرسند از بدو نوجوانی در سایه‌ی برکت رهبری حضرت امام (ره) در مسیر جهاد قرار گرفت؛ چه در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و چه در زمان دفاع مقدس و چه پس از آن در جبهه‌ی سیاسی و فرهنگی، در وسط میدان- و نه در حاشیه‌ها- بود.

هرکس با این عزیز از نزدیک آشنا بود، می‌داند که ایشان در انجام وظایف انقلابی بسیار پرتلاش بود و هرگز خسته نشد و فشارهای زیادی را متحمل گردید. جالب اینکه چند روز مانده به شهادتشان جهت اعزام به سوریه نیز ثبت‌نام کرده بود.

 

رسیدگی به نیازمندان

گویی به نیازمندان عشق می‌ورزید، کسی را از دفترشان دست خالی برنمی‌گردانید. هر کجا بود و در هر منصبی به فقرا کمک می‌کرد. وقتی مسئول دارالقرآن مرکزی بود، نیازمندان به آنجا مراجعه داشتند و زمانی که امام جمعه شد، دفتر ایشان گویی شعبه‌ای از خیریه بود و حتی در مقطعی که برای تحصیل در قم ساکن بودند، دفتر مؤتلفه‌ی اسلامی استان قم که ایشان معاون این مرکز بودند، مأمن نیازمندانی شد که مستمراً از شهید عزیزمان کمک می‌گرفتند. بارها و به‌صورت مرتب به خانواده‌های نیازمند سر می‌زد و درست در عصر همان سحرگاهی که به شهادت رسید با برخی از مسئولین شهر وعده داشت که به نیازمندان سر بزند!

 ارزش‌های الهی در زندگی شهید خرسند

محبت به اهل بیت (ع)

به اهل بیت عصمت و طهارت با تمام وجود عشق می‌ورزید و برایشان اشک می‌ریخت و دائم‌الزیاره بود و در برپایی مراسم ایشان بسیار تلاش می‌کرد. دهه‌ی فاطمیه (س) را در کازرون، احیا و پررنگ نمود. باوجود مشغله‌ی فراوان، از پیاده‌روی اربعین غافل نبود. تا صدای یا حسین در روضه‌های می‌شنید، اشک‌هایش جاری می‌شد. در سفر عمره در قبرستان بقیع شاهد بودم که باوجود محدودیت و مزاحمت مأموران سعودی شجاعانه و با صدای رسا روضه‌ی مظلومیت اهل بیت (ع) را برای زائران خواند.

 

علاقه‌ی وافر به قرآن کریم

بی‌اندازه به قرآن کریم علاقه‌مند بود. دارالقرآن مرکزی کازرون را خود تأسیس کرد. در برگزاری مراسم‌های قرآنی و دعوت از قاریان بین‌المللی و محافل قرائت قرآن و نیز تربیت قاریان، تلاش‌های فراوان نمود. اختصاص چند ساختمان جهت آموزش قرآن و منابع درآمدی و پشتیبانی قرآن از دیگر تلاش‌های ایشان بود. در هر بخش و روستایی که محفل قرآنی برگزار می‌شد، مشتاقانه شرکت داشت. در زمان تصدی مسئولیت دارالقرآن، طرح »تفسیر یک آیه« را در شهرستان کازرون به اجرا گذاشت که مورد تشویق مقام معظم رهبری قرار گرفت و در قم مؤسسه‌ی عصر قرآن را تأسیس کرد و در امر حفظ موضوعی قرآن کریم، طرح‌های نوین به اجرا گذاشت. جالب اینکه این طرح حفظ موضوعی مذکور که در دهه‌ی 80 اجرا می‌شد، سال گذشته به طرح ملی تبدیل گردید.

سخن پایانی

شهید خرسند، چون شهیدان عزیز دیگر نه تنها فراموش و خاموش نمی‌شود، بلکه روز به روز در خاطره‌ها زنده‌تر و چراغ راه جامعه و نسل‌های آینده خواهد بود.

نویسنده: محمود صحرایی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳