پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۷
کد خبر: ۱۹۹۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰
به گزارش دریافتی کازرون نما، در پی تخریب یک ملک قدیمی و تاریخی و انتشار خبر آن در فضای مجازی و ایجاد شائبه دخالت شهرداری در این موضوع، شهردار کازرون ظهر امروز با حضور رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان کازرون از این بنا بازدید کرد.
در پی تخریب یک ملک قدیمی و تاریخی و انتشار خبر آن در فضای مجازی و ایجاد شائبه دخالت شهرداری در این موضوع، شهردار کازرون ظهر امروز با حضور رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان کازرون از این بنا بازدید کرد.

به گزارش دریافتی کازرون نما، محمدامین مهرورز در حاشیه این بازدید که اصحاب رسانه شهرستان نیز حضور داشتند، ضمن تقدیر از دغدغه و حساسیت مردم نسبت به تاریخ و هویت شهر، گفت: بازدید امروز با حضور اصحاب رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی و منعکس کننده مطالبات مردم، با هدف شفاف سازی و پاسخگویی به خواسته و پرسشگری مردم انجام شده است.

بازدید میدانی مشترک شهردار کازرون و رئیس اداره میراث فرهنگی از خانه تاریخی مختاری

وی اظهار کرد: در پی وصول گزارش تخریب یکی از خانه های قدیمی و تاریخی کازرون، ماموران واحد اجرائیات شهرداری فورا وارد عمل شده و در حضور کارشناسان اداره میراث فرهنگی مانع ادامه عملیات تخریب این بنا شدند.

شهردار کازرون با اشاره به خبر کذب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تخریب این بنا با مجوز شهرداری، تصریح کرد:  هیچ گونه مجوزی از سوی شهرداری برای تخریب این بنا صادر نشده است.

بازدید میدانی مشترک شهردار کازرون و رئیس اداره میراث فرهنگی از خانه تاریخی مختاری

محمدامین مهرورز با بیان اینکه برای صدور مجوز هرگونه تخریب و نوسازی املاک قدیمی، حتما از اداره میراث فرهنگی استعلام می شود، افزود: متاسفانه مالک بدون تکمیل مراحل استعلام و اخذ مجوز، راسا اقدام به تخریب کرده و بر همین اساس، پس از رسیدن ماموران اجرائیات شهرداری و کارشناسان میراث فرهنگی، صورتجلسه ای در خصوص تخلف انجام شده تنظیم شد.

شهردار کازرون همچنین خطاب به مالک که در محل بازدید حضور پیدا کرده بود، گفت: با توجه به تخلف انجام شده ظرف 48 ساعت باید دیواری با مشخصات مورد نظر و تایید اداره میراث فرهنگی کشیده شود تا پرونده تخلف به مراجع قضایی ارسال شده و تعیین تکلیف گردد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: متولی و مرجع شناسایی، نظارت و حراست از بناهای تاریخی شهر اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان است و با هماهنگی انجام شده میان طرفین، شهرداری نیز قبل از صدور مجوز تخریب و نوسازی املاک قدیمی، ابتدا مراتب را از این اداره استعلام می کند.

بازدید میدانی مشترک شهردار کازرون و رئیس اداره میراث فرهنگی از خانه تاریخی مختاری

شهردار کازرون همچنین به رئیس اداره میراث فرهنگی پیشنهاد کرد برای پیشگیری از اتفاقات مشابه، اداره میراث فرهنگی و گردشگری، پس از شناسایی املاک با ارزش تاریخی و میراثی سطح شهر، ضمن دعوت از مالکان این منازل و تفهیم موضوع به آنان، از آنها تعهد بگیرد که هر گونه تخریب و دستکاری در این بناها باید با مجوز این اداره باشد.

وی همچنین از رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان درخواست کرد این اداره از مراجع ملی و استانی نسبت به تامین اعتبار برای تملک اینگونه بناها و ثبت در آثار تاریخی و ملی اقدام نماید.

محمدامین مهرورز در ادامه به همکاری بین اداره میراث فرهنگی با شهرداری کازرون در خصوص حفظ و نگهداری املاک تاریخی اشاره کرد و گفت: قطعاً شهرداری و اداره میراث فرهنگی نسبت به حفظ و نگهداری این گونه املاک مصمم هستند چرا که این املاک جزو هویت شهر محسوب می شوند. 

همچنین رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان کازرون نیز ضمن تایید تخلف انجام شده گفت: تیم کارشناسی میراث فرهنگی و تیم اجرائیات شهرداری بلافاصله پس از اطلاع از موضوع، با همکاری یکدیگر در اسرع وقت عملیات تخریب را متوقف کردند.

محمدجواد جوکاری با بیان اینکه شهرداری و میراث فرهنگی تعامل خوبی با هم دارند، افزود: اداره میراث فرهنگ خانه هایی که ارزش تاریخی دارند را شناسایی و از بافت فرسوده جدا و به ادارات ذی ربط شهر ارسال کرده است، اما بهتر است جلسه ای مشترک با حضور دادستانی برگزار شود و صاحبان ماشین آلات و ادوات تخریب توجیه شوند که بدون داشتن مجوز، حق تخریب چنین املاکی را ندارند، در غیر این صورت با آنها نیز برخورد خواهد شد.

به گفته او در حال حاضر 413 بنای با ارزش تاریخی و میراثی در سطح شهر شناسایی شده که از بافت فرسوده جدا هستند.


مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹