پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
با سرپرستی یک گروه پژوهشی و تولید واکسنی برای خانواده کرونا صورت گرفت:
به گزارش کازرون نما، یک تیم پژوهشی با سرپرستی دکتر «کیوان مجرد»، دانشمند ایرانی و آمریکایی موفق به ساخت یک واکسن پیشرفته برای درمان انواع بیماری های خانواده کرونا ویروس شدند.
به گزارش کازرون نما، یک تیم پژوهشی با سرپرستی دکتر «کیوان مجرد»، دانشمند ایرانی و آمریکایی موفق به ساخت یک واکسن پیشرفته برای درمان انواع بیماری های خانواده کرونا ویروس شدند. 

در همین ارتباط نیز، ارتش آمریکا از هفته گذشته آزمایش انسانی واکسن منحصربه‌فرد و فراگیر خود برای مقابله با کووید-۱۹ را آغاز کرد. 

افتخار آفرینی دانشمند کازرونی در آمریکا  برای جامعه ایرانی

تیم پژوهشی سازنده این واکسن که زیر نظر دکتر کیوان مجرد، شهروند آمریکایی- ایرانی فعالیت می‌کنند، معتقدند که آن نه‌تنها بر گونه‌های مختلف جهش‌یافته ویروس سارس-کوو-۲، عامل بیماری کووید-۱۹، که بر دیگر ویروس‌های خانواده کرونا نیز تأثیرگذار خواهد بود و از همه‌گیری‌های آینده ناشی از آن‌ها جلوگیری خواهد کرد. 

پژوهش برای ساخت این واکسن فراگیر، در مؤسسه پژوهشی «والتر رید»، وابسته به ارتش آمریکا واقع در ایالت مریلند از سال گذشته در جریان است. 

این واکسن «spike ferritin nanoparticle» یا (SpFN) نام دارد و در یک توضیح کلی می‌توان گفت فناوری ساخت آن، استفاده از نانوذره‌ای است که بخش‌های پروتئینی خارهای انواع مختلف ویروس کرونا روی آن سوار می‌شود؛ به این ترتیب، واکسن قادر به مقابله با همه انواع ویروس‌های خانواده کرونا خواهد بود. خانواده ویروس‌های کرونا، شامل گروهی از ویروس‌ها با ساختار ژنتیکی RNA است که اغلب باعث بیماری‌های تنفسی در پستانداران می‌شوند.
هدایت پروژه تولید این واکسن، با دکتر کیوان مجرد، مدیر بخش بیماری‌های عفونی نوپدید مؤسسه «والتر رید» است. او درمورد این واکسن فراگیر، می‌گوید: «ما می‌خواهیم در این نبرد پیروز شویم، اما درضمن پیروزی در جنگ طولانی‌مدت را نیز مد نظر داریم.»

مدیر بیماری‌های عفونی نوپدید در مؤسسه والتر رید گفت: «پژوهشگران ارتش تهدید ناشی‌از ویروس‌های کرونا را حتی قبل از همه‌گیری ردیابی کرده بودند.» به گفته او، این تهدید در سال‌های اخیر سرعت گرفته است.

مجرد در اطلاعیه مربوط به آغاز آزمایش انسانی واکسن SpFN، سرعت گرفتن تهدید ناشی از ویروس‌های کرونا را دلیل نیاز به واکسنی فراگیر دانسته است: «واکسنی که بالقوه بتواند به‌طور گسترده و پیشگیرانه دربرابر ویروس‌های مختلف خانواده کرونا و انواع جهش‌یافته آن‌ها مصونیت ایجاد کند.» 

در اطلاعیه‌ای مربوط به آزمایش انسانی این واکسن آمده است که در مرحله نخست آزمایش‌ بالینی، واکسن را به ۷۲ فرد بزرگسال سالم ۱۸ تا ۵۵ساله تزریق خواهند کرد که سابقه قبلی ابتلا به کووید-۱۹ نداشته باشند.  

دکتر کیوان مجرد، شهروند ایرانی‌آمریکایی و مدیر بخش بیماری‌های عفونی نوپدید در پژوهشگاه نظامی «والتر رید» مریلند که بزرگ‌ترین مجموعه پزشکی زیر نظر وزارت دفاع آمریکاست، سرپرستی و هدایت تیم سازنده این واکسن را برعهده دارد.

کیوان مجرد فردی است که طی یک دهه گذشته، هدایت برنامه ارتش آمریکا برای مقابله با ویروس‌های ابولا و زیکا را برعهده داشته و پژوهشگر اصلی ارتش ایالات متحده در مبارزه علیه بیماری مِرس نیز بوده است. بیماری مرس از یکی از ویروس‌های خانواده کرونا ناشی می‌شود.

این محقق کازرونی در آمریکا پیش از این در رسانه‌های فارسی‌زبان توضیحات اولیه‌ای به فارسی در مورد کار خود داده است. او دو روز پیش از این با اشاره به انواع شایع‌شده کنونی از کووید-۱۹ به شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا گفت: «ما در تلاشیم که نه تنها برای این ویروس واکسن درست کنیم، بلکه در تلاش هستیم برای کل خانواده ویروس‌های کرونا واکسن بسازیم.»

او تأکید کرد که «این مربوط به داستان‌های علمی‌تخیلی نیست، بلکه یک واقعیت علمی است. ما ابزارهای لازم را در دست داریم و در حال حاضر فناوری لازم برای انجام این کار را داریم.»

کیوان مجرد که از ژانویه سال گذشته با تیمی ۱۰نفره از دانشمندان به‌طور شبانه‌روزی برای این منظور کوشش کرده، پیش‌بینی کرد که واکسن مؤسسه پژوهشی او «از ما در برابر ویروس‌های کشنده‌ای که حتی هنوز ندیده و تصورش را هم نکرده‌ایم محافظت خواهد کرد.»
لازم به ذکر است که دکتر کیوان مجرد کازرونی فرزند عبد المحمد مجرد از کازرونی های مقیم آمریکاست که کارنامه موفقی در زمینه های علمی و پزشکی دارا می باشد.
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹