پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۸۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۰
کازرون نما
احمدرضا زارعی – کازرون نما: گفتگو با رئیس دانشگاهی که خودت در آن درس بخوانی کار جالبی است، چه برسد به این که برای اولین بار هم بخواهی ناگفته هایی از یک اتفاق مهم را برای جامعه بازگو کنی...

شاید حاشیه های این گفتگو، از گفتگوی رسمی جالب تر بود ولی خواندن متن ماجرا خالی از لطف نیست.

خوب به هر شکل ممکن جلسه شروع می شود. او می گوید. بله، او از تلاش ها و کارهایی که تاکنون انجام شده می گوید. او می گوید که این پروژه ملی برای مردم و مسئولان شهرستان است. او می‌گوید که هنوز در ابتدای جاده پیشرفت هستیم و تلاش‌های بیشتری برای رسیدن به مطلوب نیاز داریم. او می گوید: ...

بهتر نیست که خودتان این گفتگو را در ادامه بخوانید!!!

 

برای شروع مصاحبه لطف کنید خودتان را معرفی نمایید و بیوگرافی علمی و سوابق مدیریتی خودتان را بیان نمایید.

ج: فرهاد خرمایی هستم دکترای روانشناسی . تحصیلاتم در کارشناسی در دانشگاه شهید چمران اهواز بود کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و دکتری را در دانشگاه شیراز اخذ کردم. سوابق اجرایی من به چند سازمان بر می گردد، که ابتدا به عنوان مسئول مرکز روانشناسی استان بوشهر در سازمان بهزیستی مشغول به کار شدم. بعد از آن به عنوان یکی از کارشناسان مسئول دفتر امور ویژه بنیاد شهید کل کشور به مدت سه سال در خدمت خانواده معظّم شاهد بودم و در سال 74 هم در مرکز آموزش عالی کازرون با مسئولیت معاونت دانشجویی- فرهنگی و الان هم که مسئولیت مرکز را در اختیار دارم.

 

لطف کنید تاریخچه ای از مرکز آموزش عالی کازرون و چگونگی راه اندازی آن را بیان بفرمایید .

ج: مرکز آموزش عالی کازرون به همت حضرت آیت ا... ایمانی و تنی چند از مسئولین شهرستان و همچنین زحمات آقای دکتر رضا پولادی در سال 1372 با عنوان دانشکده تربیت دبیر کازرون وابسته به دانشگاه شیراز شروع به کار کرد. در آغاز رشته هایی که این مرکز می گرفت بیشتر رشته هایی بود که با دبیری و تربیت دبیر سر و کار داشت.  بعد از این که رشته های دبیری از سیستم آموزش عالی خارج شدند، این مرکز باز با همت و تلاش مسئولین وقت دانشکده تغییر عنوان داد و با یک مرتبه بالاتر تبدیل به مرکز آموزش عالی کازرون شد البته به عنوان یک نکته عرض کنم که در آغاز این مرکز با کمک های مردمی مردم شهرستان کازرون افتتاح و اداره می شد اما در زمان نمایندگی آقای مهندس نوذری نماینده وقت شهرستان، این مرکز توانست ردیف مستقل بودجه ای دریافت کند و الحمدلله امروزه هم با تلاش ها و حمایت های مسئولین شهرستان این مرکز دارد به رشد و توسعه خودش ادامه می دهد.

 

در چه سالی دانشکده از تربیت دبیر به مرکز ارتقا پیدا نمود؟ 

ج: در سال 1382 این مهم اتفاق افتاد.

 

ریاست مرکز را از ابتدا تاکنون چه کسانی برعهده داشتند؟

ج: نخستین رییس این مرکز آقای دکتر رضا پولادی بودند که زحمات زیادی را هم برای توسعه این مرکز متقبّل شدند بعد از ایشان جناب آقای دکتر محتشم محمدی مسئولیت مرکز را عهده دار شدند و به مدت نزدیک به سه سال هست که من در خدمت شما هستم.

 

هم اکنون مرکز دارای چه تعداد دانشجو و چه رشته هایی می باشد ؟

ج: مرکز آموزش عالی کازرون تا دو سال قبل به صورت تک رشته ای بود و خلاصه این را می توانیم بگوییم که مشکلات خاص خودش را داشت. اما در حال حاضر خوشبختانه این مرکز دارای 4 رشته است که رشته های الکترونیک، فیزیک، کارشناسی ادبیات فارسی و کارشناسی ارشد ادبیات فارسی هست که ان شاء الله ظرف یکی دو سال آینده هم این رشته ها دو برابر خواهد شد.
 

 

همان طور که مستحضرید در سفر اول هیات دولت به استان فارس ارتقای مرکز آموزش عالی کازرون به دانشگاه تصویب شد . بفرمایید چه اقداماتی تا کنون در راستای این مهم انجام گرفته است ؟

ج: سفر ریاست محترم جمهور هیات دولت طلیعه ی پر برکتی برای مرکز آموزش عالی کازرون بود که خوشبختانه در آن سفر یکی از مصوباتی که اشاره کردید ارتقا مرکز آموزش عالی به سطح دانشگاه بود. اما برای تبدیل شدن به دانشگاه باید یک سلسله شاخص ها و امکاناتی فراهم شود که در واقع یک اقدام گام به گامی خواهد بود. از برکات آن سفر هم تعهدی مبنی بر  یک سلسله ساخت و سازهایی  در کازرون برای تبدیل مرکز آموزش عالی به دانشگاه سلمان فارسی بود، که الحمدلله پروژه ساخت دانشگاه علوم پایه به مساحت 12000 مترمربع مورد تصویب قرار گرفت و شاهد هستیم که در دهه مبارک فجر هم کلنگ شروع به کار این دانشکده توسط مسئولین این شهرستان به زمین زده شد. اما آنچه که می توانیم بگوییم برای تبدیل شدن به دانشگاه ما نیازمند حداقل سه دانشکده هستیم که به طبع هم اکنون مهیاست و یک دانشکده هم در حال راه اندازی است و یک دانشکده هم ان شاء الله در دو سال دیگر شروع به کار خواهد کرد.

 

بی شک برای راه اندازی دانشگاه نیاز به سخت افزار و نرم افزار مناسب است سخت افزار را می توان به فضاهای فیزیکی ، آموزشی  اشاره کرد. دانشگاه برای گسترش و بهبود این فضا به نسبت وضعیت فعلی به منظور تامین فضای آموزشی ، خوابگاهی و ... چه اقداماتی را انجام داده است؟

ج: معمولاً یکی از شروط وزارتخانه برای تبدیل یا احداث دانشگاه ضرورت وجود کمک‌های مردمی است. خوشبختانه در سطح شهرستان کازرون ما این افتخار را داشتیم که مردم و مسئولین شهرستان الحمدلله حمایت های خوبی را کردند. اولین حمایت مردم و مسئولین شهرستان اختصاص اراضی 87 هکتاری به دانشگاه بود که الحمدالله در اختیار دانشگاه قرار داده شد. ساختمان فعلی مرکز آموزش عالی کازرون ساختمانی به مساحت تقریبی 8000 متر مربع است. این ساختمان هم مکانی است که به همت مسئولین شهرستان، حضرت آیت الله ایمانی و شخص خیری به نام آقای دکتر شفیعی (از خیرین شهرستان هستند و سهمی را در اینجا داشتند) و همچنین زحمات آقای مهندس صالح پور، فرماندار محترم شهرستان و تدبیر آقای عسكري شهردار محبوب کازرون که کمک های زیادی را در این زمینه کردند و تلاش های زیادی را برای به سامان رسیدن انتقال این اراضی به نام وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به انجام رساندند. یعنی عملاً تلاش هایی در این ارتباط انجام شد، حمایت شخصی خیر، عزم جزم مسئولین و تلاش هایی که همکاران در این زمینه کردند منجر به این شد که خود شهرستان سهم  و آورده خوبی داشته باشد برای این که ان شا الله این مرکز در آینده نزدیک به سطح دانشگاه ارتقا پیدا کند.

 

این مطالبی را که بیان نمودید در مورد کمک های مردمی بود، در خود وزارتخانه و دانشگاه در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

ج: وزارتخانه هم طبیعتاً محبت های خاص خودشان را در این ارتباط داشتند، از جمله مواردی را که خدمتتان عرض کردم، تصویب همان دانشکده علوم پایه است که در این راستا مهندسین مشاوری برای طراحی طرح گرفته شد و بودجه های اولیه که تقریباً چیزی حدود 120 میلیون تومان برای هزینه مشاوره احداث این طرح شد که خود وزارتخانه این هزینه را تامین کرد.  الان هم در واقع هزینه آغازین شروع این پروژه را در دو فاز متقبل شده که ان شا الله شروع به ساخت و ساز خواهد شد.

 

عملیات این پروژه در چه زمانی اجرایی می شود؟

ج: به طبع این پروژه، پروژه سنگینی است یعنی 12000 متر مربع برای یک دانشکده خیلی پروژه سنگینی است به این خاطر است که فاز به فاز این پروژه تعریف شده است و همزمان که فازها اجرا می شود بودجه های سنواتی هم به آن تعلق می گیرد. مثلاً اولین ردیف بودجه ای که برای ساخت این دانشگاه در نظر گرفته شده یک چیزی حدود یک میلیارد برای شروع ساخت پیش بینی شده است.  و تخصیص اعتبار هست که ان‌شاءالله قدم های آغازین آن شروع می شود. منتهی تعریف فاز به فاز به منزله این است که اول در واقع مکان های آموزشی کلاس ها شروع به ساخت می شود و بعداً امکانات جنبی در این ارتباط ایجاد خواهد شد.

 

در مورد فضای فیزیکی دانشگاه بحث هایی شد ولی در مورد نرم افزار دانشگاه که همان بار علمی دانشگاه و هیات علمی آن است، صحبتی به میان نیامد. در جهت تامین هیات علمی چه اقدامی صورت گرفته است؟ 

ج: به نکته خیلی خوبی اشاره کردید، به نظر می رسد قوام و دوام هر دانشکده ای علاوه بر شرایط سخت افزاری که اشاره فرمودید روی دو چیز اصلی استوار است یکی فعالیت های علمی، آموزشی، پژوهشی هست و دیگری هم فعالیت های فرهنگی دانشگاه است. در ارتباط با جنبه های پژوهشی ما الحمدلله کتابخانه خوبی را ایجاد کردیم یعنی شاید یکی از کتابخانه های مجهز باشد. چیزی حدود 15000 جلد کتاب الان در کتابخانه موجود است. چه برای رشته فیزیک و چه الکترونیک آزمایشگاهایی ایجاد شده است. در یکی دو سال گذشته مرکز فناوری و اطلاعات ما هم که شاهد افتتاح آن در دهه فجر بودیم پیشرفت خوبی داشته است. ان شا الله در جهت تجهیز بیشتر امکانات آزمایشگاهی برای رشته های موجود هستیم. از نظر آموزشی هم مرکز آموزش عالی کازرون الان چیزی حدود 10عضو هیئت علمی رسمی دارد و 28 عضو هیئت علمی که به صورت همکار با دانشکده هستند که در طول دوران های مختلف از فعالیت های این اساتید برجسته استفاده می شود. ما خوشبتانه امسال توانستیم 10ردیف دیگر برای عضو هیئت علمی رسمی از وزارتخانه دریافت کنیم که اطلاعیه هم روی سایت رفته است که کسانی که مایل هستند در رشته های موجودمان به صورت عضو هیئت علمی (البته با درجه PHD ) متقاضی باشند قابلیت استخدام آن ها برای ما فراهم شده است و حدود 8 دانشجوی دکتری داریم که بورسیه دانشکده برای رشته هایی که می خواهیم تأسیس کنیم یا تأسیس شده است. اخیراً هم وزارت علوم 10 ردیف برای بورسیه دانشجویان دکترا به مرکز آموزش عالی کازرون اختصاص داده که ان شا الله ما در یکی دو سال آینده می توانیم آنها را در زمره اعضای هیئت علمی دانشکده محسوب بکنیم.

 

وضعیت فعالیت تشکل های دانشجویی در این دانشگاه به چه نحو است و وضعیت فرهنگی دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

ج: الحمدلله دانشجویان مرکز آموزش عالی کازرون چه از بدو تأسیس و چه در حال حاضر می توانم مدعی شوم که جزء دانشجویانی هستند که بیشترین فعالیت فرهنگی را از خودشان در یک جمع دانشجویی نشان دادند. الحمدلله شرایط فرهنگی هم مناسب است یعنی دانشجویانی که خودشان بالقوه طرح هایی را یرای اجرا داشته باشند امکان بالفعل شدن این طرح ها وجود دارد. علاوه بر این که تشکل های مختلف در دانشکده ، چه  بسیج دانشجویی که فعالیت های خیلی زیاد و برجسته ای را در طول ایام اخیر از خودش نشان داده و شاید یکی از موفق ترین بسیج دانشجویی در سراسر کشور می توانم ارزیابی کنم و شواهد هم این را به خوبی نشان می دهد.این مطلب هم نشان داده می شود که این عزیزان تلاش های بسیار زیادی را دارند. همچنین تشکل های دیگر مانند تشکل های علمی و زیر شاخه های آن سیاحتی، گردشگری و کانون های مختلف مانند کانون قرآن و عترت الحمدلله تلاش های خوبی را داشتند و اقدام به انتشار نشریات بسیار خوب و پرباری هم کردند. من احساسم این است که برای مسائل فرهنگی هر کاری بشود باز هم کم کار شده است و نیاز به کار بیشتر در این زمینه احساس می شود. در کنار مسائل علمی و پژوهشی، مسائل فرهنگی و فعالیت های فرهنگی- اجتماعی یکی از آن مسائل مبنایی است که بایستی به آن توجه کند.

 
 

شما در بین صحبت هایتان از همکاری مسئولان شهرستان در سطح کلان دانشگاه بحث نمودید. همکاری مسئولان شهر را در سطح مسائل خرد و روزمره دانشگاه چگونه ارزیابی می کنید.

ج: خوشبختانه ما در هر قسمتی یا هرجایی از شهر چه ادارات دولتی و سازمان ها در جهت همکاری مراجعه کردیم هنوز از مسئولی کلمه نه را نشنیده ایم. شاید مسئولین محدودیت های خاص خودشان را داشتند ولی تا جایی که برایشان میسر بوده و امکان پذیر بوده است در جهت توسعه این دانشکده اقدام کردند ولی این را باید بدانیم که تبدیل به دانشگاه شدن نیاز به یک عزم ویژه دارد. پروژه دانشگاه سلمان فارسی پروژه ملی برای شهرستان کازرون خواهد بود. پروژه ای خواهد بود که به واقع به جرات می توان گفت یکی از پروژه های مهم فرهنگی و آموزشی و تاثیر گذار برای توسعه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی شهرستان کازرون خواهد بود که مسئولین هم این مهم را به خوبی می دانند و اشراف دارند و تلاش های خودشان را مستمر و بیشتر و پربارتر خواهند کرد هر چند که تا حالا همین گونه بوده است.

 

از زمان تأسیس مرکز تاکنون چند نماینده مجلس آمدند و رفتند، در بین صحبت هایتان به مهندس نوذری اشاره نمودید. میزان همکاری و کمک دو نماینده اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟  

ج: جا دارد که از تمام نماینده های محترم شهرستان تشکر کنم. هر کدام در دوران خودشان خدمات خیلی خوبی را داشتند. همانطور که عرض کردم آقای مهندس نوذری تلاش هایی را در جهت استقلال و ایجاد ردیف خاص و مستقل این مرکز را به تصویب مجلس رساندند و تلاش های زیادی را در این زمینه کردند. جناب آقای دکتر محمدصادقی هم تلاش های زیادی را برای این مرکز کردند یعنی نمایندگی ایشان همزمان بود با شرایطی که نزدیک بود مرکز آموزش عالی کازرون به تعطیلی بیانجامد. خوب تلاش های ایشان بود که منجر به استقلال مرکز آموزش عالی کازرون از دانشگاه شیراز شد. تلاش های آقای دهقان، تلاش های زایدالوصفی است. ایشان به خوبی از پروژه های مرکز آموزش عالی کازرون استقبال و بازدید کردند. همکاری های خودشان را در تمامی زمینه ها اعلام کردند. در تهران پیگری های بسیار خوبی را ایشان داشتند و اخیراً همت و تلاش ایشان منجر شد به اینکه وقتی از وزیر محترم علوم و تحقیقات و فناوری گرفته شد و من به همراه جناب آقای دهقان نماینده محترم شهرستان رفتیم و با وزیر در ارتباط با تبدیل مرکز آموزش عالی کازرون به دانشگاه صحبت و گفتگو کردیم. آقای دهقان بسیار مشتاق توسعه این مرکز هستند. پیشنهاد و راهکارهای بسیار خوبی را هم ارائه کردند که ان شاء الله این پیشنهادات و راهکارها می تواند منجر به توسعه هر چه بیشتر مرکز آموزش عالی کازرون شود. من جا دارد که از تمام این عزیزان که در طول این دوران ضرورت توسعه آموزش عالی را در شهرستان کازرون به خوبی روی آن صحه گذاشتند و خیلی هم تلاش کردند و الان هم در حال تلاش کردن هستند، هم از طرف خودم و هم از طرف دانشجویان مرکز و هم از  طرف مردم شهرستان خدمت این عزیزان داشته باشم.

 

در سال 85 مرکز ورودی نداشت و به نوعی رو به سوی تعطیل شدن می‌رفت. چه اتفاقی افتاده بود که چنین وضعی پیش آمده بود؟

ج: در واقع در یک دوره ای مرکز آموزش عالی کازرون در چهار سال قبل با یک افت مواجه شد چون دانشگاه شیراز با توجه به استاندارد های خودش درخواست‌های یک سلسله توسعه این مرکز را داشت. یعنی واگذاری یک سلسله امکانات که گرفتن دانشجو برای مرکز آموزش عالی موکول شده بود به توسعه این گونه امکانات که الحمدلله این امکانات هم فراهم شد و انقطاع مرکز آموزش عالی از دانشگاه شیراز و وجود این امکانات و واگذاری مواردی را که عرض کردم، به مرکز، منجر به این مسئله شد که امکانات لازم برای توسعه رشته ها فراهم شود. اخیراً هم مسئولان شهرستان قول واگذاری ساختمان دیگری را برای ایجاد دانشکده فنی مهندسی به مرکز آموزش عالی دادند که فعالیت هایی در جریان هست برای واگذاری این ساختمان که نیمه تمام هست و ان شاء الله اگر این ساختمان واگذار بشود که به همت مسئولین واگذار خواهد شد ما می توانیم دانشکده فنی و مهندسی هم علاوه بر دانشکده علوم پایه داشته باشیم.

 

در آخر اگر مسئله‌ای در این مصاحبه گوشزد نشد و ضرورت می دانید که بیان بشود را مطرح نمایید.

ج: من جا دارد که علاوه بر مسئولین شهرستان از دانشجویان خود مرکز آموزش عالی کازرون هم تشکر کنم که به خوبی درک کردند که این دانشگاه، دانشگاه نوپایی است و هر دانشگاه نوپا ممکن است یک کم و کسری هایی در ارتباط با واگذاری برخی از امکانات داشته باشد. هرچند که مسئولین سعی کردند این ها را جبران کنند ولی بایستی حق داد که مرکز  تازه تأسیس و در حال توسعه خواه نا خواه با مشکلات خاصی در این زمینه مواجه است.  

 

تشکر می کنم که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.

ج: از این که زحمت کشیدید و تشریف آوردید من تشکر می کنم و آرزوی موفقیت می کنم برای شما و تلاش‌های شما.

      

مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۷
0
2
واقعا پیشرفت بزرگی است برای کازرون
اگه میشه بفرمایید این دانشگاه دقیقا در کجای شهر قراره ساخته بشه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۷
0
1
اکی تاحالی ... مهندس شده؟
آم PHT چنن؟
منظورتو PHD ین؟
با تشکر
جوجو
---------------------------------------
كازرون نما: با تشكر از شما
اصلاح شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۷
1
0
اگر موضع گيري قاطع آيت الله بنيادي نبود شايد اين دانشگاه را تعطيل كرده بودند چرا به اين مساله اشاره نشده است؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۷
1
0
آيا آقاي باقري نژاد نقشي در اين دانشگاه نداشته؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۲۸
اذان صبح
۰۵:۱۲:۰۹
طلوع افتاب
۰۶:۳۵:۱۲
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۱۹:۳۱:۰۸
اذان مغرب
۱۹:۴۷:۳۳