پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
قدرت محکم مطرح کرد:
به گزارش کازرون نما؛ کارگاه آموزشی «شناخت گونه‌های مواد اعتیادآور» با هدف آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان و عموم مردم با چگونگی تأثیرگذاری انواع مواد مخدر بر روند زیست افراد و افزایش سطح آگاهی در این خصوص، از سوی مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه سلمان فارسی کازرون و از طریق بسترهای مجازی برگزار گردید. 
به گزارش دریافتی کازرون نما، قدرت محکم، رئیس دفتر پیشگیری اعتیاد سازمان بهزیستی استان فارس در این کارگاه که روز چهارشنبه، یکم بهمن‌ماه برگزار گردید با معرفی گونه‌های مختلف مواد مخدر و شیوه‌های گوناگون استعمال آنها، به وجود ماده کانابینویید در گیاه شاه‌دانه اشاره کرد و خاطر نشان نمود: از این گیاه 60 نوع کانابینویید گرفته می‌شود و در میان آنها دو نوع THC و CBD از همه مهم‌تر هستند. در بین این دو، THC دارای ترکیبی آسیب‌زا است که عوارض روانی به دنبال دارد. از این ترکیب در ماده مخدر گُل استفاده می‌شود. 


محکم در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر در سطح دنیا کانابینوییدهای صنعتی تولید می‌شوند که اثراتی مشابه با ماده مخدر روانگردان حشیش و ماری‌جوانا دارند، افزود: این دست از کانابینوییدها بین 100 تا 800 برابر قوی‌تر از ماری‌جوانا و حشیش هستند و با نام K2 و یا اسپایس به فروش می‌رسند. 


رئیس دفتر پیشگیری اعتیاد سازمان بهزیستی استان فارس همچنین با اشاره به تأثیرهای ناشی از مصرف این مواد بر ذهن و بدن افراد، خاطر نشان نمود: تغییر در واقعیت، بدبینی، پرش افکار، توهمات بینایی و شنوایی، گوشه‌گیری، اختلال حافظه، سرطان ریه و پروستات، کاهش ایمنی و کاهش باروری از جمله تأثیرهای شایع مصرف مواد مخدر دارای کانابینوییدها هستند. برخی از این نشانه‌ها در افراد زیر 18 سال بیشتر است و اثراتی مانند کاهش قدرت شناختی افراد، در افراد زیر 18 سال جبران‌ناپذیر است. 


وی در ادامه با اشاره به دسته‌ای دیگر از مواد مخدر که در قالب مواد محرک دسته‌بندی می‌شوند، عصبانیت، پرخاشگری، افسردگی، خودکشی، کاهش شدید وزن و تحلیل رفتن بدن، بدبینی و جنون را از جمله عوارض مصرف آنها برشمرد و با هشدار در خصوص کاهش سن استفاده از مواد مخدر، خاطر نشان نمود: گرچه با آغاز روند درمان اعتیاد، بسیاری از علایم ناگوار ممکن است طی یک ماه برطرف شوند، ولی دارو درمانی کمک زیادی به درمان معتادان نمی‌کند. سهم دارو در روند درمان فرد معتاد تنها 15 درصد است و 85 درصد دیگر مربوط به عوامل غیر دارویی است. 


محکم در این خصوص تصریح نمود: سه‌گانه مشکل‌ساز خستگی، وسوسه و بی‌حوصلگی، مهم‌ترین مانع بهبودی کامل فرد هستند. در این میان بیشترین کمک را مداخلات روانی اجتماعی می‌کند. 


رئیس دفتر پیشگیری اعتیاد سازمان بهزیستی استان فارس در پایان ضمن هشدار جدی در خصوص مصرف مواد مخدر و به ویژه مصرف خودسرانه برخی داروها، ابراز امیدواری نمود با افزایش سطح آگاهی عمومی پیرامون تأثیرات تکان‌دهنده مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، بتوان زمینه‌های لازم برای کاهش مصرف این مواد را در بین عموم مردم و به ویژه جوان‌ها به وجود آورد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹