پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۹۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۷
فرماندار ویژه کازرون:
بنا به گزارش دریافتی کازرون نما، داریوش دهقان، خاطر نشان نمود: نقطه قوت ما در انقلاب اسلامی، مقوله فرهنگ بوده است. بنابراین ضروری است این نقطه قوت را حفظ کرده و اعتلا ببخشیم. دانشگاه‌ها می‌توانند با نقش‌آفرینی‌های علمی، در تقویت دستاوردهای فرهنگی انقلاب ایفای نقش کنند.

نشست هم‌اندیشی پیرامون چشم‌اندازهای نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگ و هنر با حضور صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، حجت‌الاسلام صباحی، امام جمعه کازرون، داریوش دهقان، معاون استاندار و فرماندار ویژه کازرون، حجت‌الاسلام جلالی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کازرون، هیئت رئیسه دانشگاه سلمان فارسی کازرون و جمعی از روسا و معاونین دانشگاه‌ها و اساتید حوزه این شهرستان در سالن کنفرانس دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار گردید. 

بنا به گزارش دریافتی کازرون نما، حجت‌الاسلام صباحی، امام جمعه کازرون در این نشست که صبح امروز، 8 دیماه برگزار گردید، با اشاره به ضرورت نقش‌آفرینی‌های علمی و دانشگاهی در تمامی حوزه‌ها و به ویژه حوزه‌های فرهنگی و هنری، خاطر نشان نمود: در شهرستان کازرون ظرفیت‌های مناسب دانشگاهی برای تحقق این موضوع وجود دارد. برخی از این ظرفیت‌های دانشگاهی، علیرغم تأثیرگذاری زیادی که می‌توانند برجای بگذارند، درگیر محدودیت‌ها و مشکلاتی هستند که بایستی برنامه‌ریزی‌های مناسب برای برطرف شدن آنها صورت بگیرد تا بتوان از توان و ظرفیت آنها به نحو مناسب‌تری در کمک به حوزه‌های فرهنگی و هنری استفاده کرد. 

امام جمعه کازرون در ادامه با تصریح بر ضرورت تقویت شورای فرهنگ عمومی شهرستان، خاطر نشان نمود: در برخی حوزه‌های فرهنگی شهرستان کازرون به خاطر تفسیرهای مختلفی که از قوانین هست، بعضی مواقع به مشکل برخورد کرده‌ایم. انتظارهایی از برخی دستگاه‌های اجرایی و متولی وجود دارد، اما مسئولین این دستگاه‌ها اعلام می‌کنند که محدودیت‌های جاری، اجازه فعالیت را به آنها نمی‌دهد. بنابراین لازم است شورای فرهنگ عمومی شهرستان، که به عنوان یک پارلمان محلی در حوزه‌های فرهنگی ایفای نقش می‌کند، بیش از پیش تقویت شود. در این شورا ظرفیت‌هایی برای حضور دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده و امیدواریم از این طریق نیز بتوانیم شورای فرهنگی شهرستان را تقویت نماییم. 

در ادامه این نشست، داریوش دهقان، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کازرون، با تشکر از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون که زمینه برگزاری این نشست و ایجاد فضای گفتگو بین دانشگاه‌ها و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس را فراهم آورده‌اند، خاطر نشان نمود: نقطه قوت ما در انقلاب اسلامی، مقوله فرهنگ بوده است. بنابراین ضروری است این نقطه قوت را حفظ کرده و اعتلا ببخشیم. دانشگاه‌ها می‌توانند با نقش‌آفرینی‌های علمی، در تقویت دستاوردهای فرهنگی انقلاب ایفای نقش کنند. در این راستا باید تلاش کنیم تا فعالیت‌های ماندگاری را دنبال نماییم که حتی ممکن است ثمرات آنها طی سال‌ها و دهه‌های آینده نمود یابند. 

دهقان با تصریح بر اینکه زیرساخت فعالیت‌های ما بایستی فرهنگ باشد و مابقی مسائل باید بر روی آن شکل بگیرد، افزود: دانشگاه‌های کازرون بایستی در مقوله تولید فکر و راه‌اندازی اتاق‌های فکر ورود پیدا کنند. اتاق فکر را بدون لحاظ کردن مسائل حزبی تشکیل دهیم و با در نظر داشتن چارچوب‌ها و اهداف کلی نظام، برای آن هزینه کنیم تا خروجی مطلوب بدهد. خروجی این اتاق‌های فکری که حاصل اندیشه‌های دانشگاهیان و پژوهشگران است، بایستی تبدیل به برنامه‌های راهبردی و خوراک‌های فکری برای مسئولین و متصدیان در دستگاه‌های مختلف بشود. 

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کازرون همچنین با اشاره به فرارسیدن مناسبت‌های مذهبی و ملی همچون ایام فاطمیه، نهم دی‌ماه و روز میثاق امت و ولایت و لزوم نقش‌آفرینی فرهنگی دانشگاه‌ها در این ایام، افزود: از جمله فعالیت‌های فرهنگ‌ساز دیگری که بایستی از سوی دانشگاه‌ها دنبال شود، معرفی علمی، همه‌جانبه و دقیق شخصیت‌های برجسته‌ای همچون سردار شهید قاسم سلیمانی است. سردار سلیمانی این ویژگی برجسته را دارد که می‌تواند به عنوان الگویی عینی برای عمل در تراز رفتاری و اخلاقی جمهوری اسلامی ایران معرفی شود. بایستی وجوه مختلف شخصیتی ایشان به خوبی برای کارگزاران نظام و نسل جوان تبیین شود و امیدواریم دانشگاه‌ها در این مقوله نیز نقش‌آفرینی کنند. 

در این نشست همچنین صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، با تشکر از رویکردهای دانشگاهیان کازرون برای تقویت حوزه‌های فرهنگی و هنری، به مرور برخی زمینه‌های موجود برای تحقق هرچه مناسب‌تر این موضوع پرداخت و با اشاره به نقشه مهندسی فرهنگی کشور، خاطر نشان نمود: در حال حاضر در حال تدوین برش فرهنگی استان فارس در نقشه مهندسی فرهنگی کشور هستیم و در شورای فرهنگ عمومی استان فارس در حال عملیاتی نمودن این موضوع هستیم. در تدوین این برش فرهنگی، ظرفیت‌های زیادی برای ورود دانشگاهیان وجود دارد. باتوجه به اینکه نقشه مهندسی فرهنگی کشور، مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز می‌باشد، امیدواریم دانشگاهیان کازرون بتوانند با ورود علمی به تدوین این برش فرهنگی، نقش‌آفرینی موثری در نظام برنامه‌ریزی‌های فرهنگی استان و شهرستان داشته باشند.  

سهرابی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه شهرستان کازرون در حوزه‌های فرهنگی، خاطر نشان نمود: کازرون در سطح استان فارس، دارای زیرساخت‌های فرهنگی و هنری متعددی است. از امکانات زیرساختی گرفته تا موسسه‌های فرهنگی و قرآنی از جمله بسترهایی هستند که در این شهرستان وجود دارند. دانشگاه‌ها می‌توانند با زمینه‌سازی برای برقراری تعامل‌های علمی با این مراکز و بهره‌وری مناسب‌تر از زیرساخت‌های موجود، در این حوزه نیز نقش‌آفرین باشند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس همچنین با اشاره به زمینه‌های بالقوه‌ای که می‌تواند منجر به تقویت هرچه مناسب‌تر شورای فرهنگ عمومی شهرستان شود، خاطر نشان نمود: شورای فرهنگ عمومی، بعد از شورای اداری، مهمترین شورا در سطوح محلی و منطقه‌ای محسوب می‌شود. بنابراین لازم است اتاق فکر و اتاق علمی شورای فرهنگ عمومی کازرون با تکیه به توانمندی‌های علمی دانشگاه‌ها راه‌اندازی شود تا طرح‌های ارایه شده، پیش از مطرح شدن در صحن شورا، در این اتاق‌ها ارزیابی شوند. 

در ادامه دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز طی سخنانی با تصریح بر لزوم ارتباط‌های مداوم دانشگاهیان و اهالی فرهنگ و هنر، خاطر نشان نمود: هندسه فرهنگ، مدام در حال تغییر است. بنابراین لازم است گفتگو و تعامل مداومی بین اهالی فرهنگ و هنر و دانشگاهیان برقرار باشد. مسئله‌ای که تاکنون چندان شاهد تحقق آن نبوده‌ایم و همین مسئله باعث شده ارتباط بین این دو گروه تأثیرگذار در جامعه، پسین‌فرآیندی باشد. در صورتی که بایستی چنین ارتباطی در مسیر برنامه‌ریزی‌ها و ترسیم چشم‌اندازها تحقق یابد. 

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون در ادامه با اشاره به راه‌اندازی و فعالیت دبیرخانه دائمی هم‌افزایی دانشگاه‌های کازرون، خاطر نشان نمود: راه‌اندازی این دبیرخانه و نگاه هم‌افزایی که در بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کازرون وجود دارد، فرصت مناسبی را به دست می‌دهد تا با حمایت‌های سایر دستگاه‌های مسئول، فضاهای بیشتری برای نقش‌آفرینی موثر و علمی دانشگاه‌ها به دانشگاهیان این شهرستان واگذار شود تا شاهد حرکت هرچه مناسب‌تر به سمت حل علمی مسائل و مشکلات پیش‌روی حوزه‌های فرهنگی و هنری باشیم. 

در ادامه این نشست، روسا و معاونین دانشگاه‌های شهرستان کازرون و برخی دیگر از اساتید حوزه و مسئولین حاضر در جلسه با برشمردن مصادیق مختلف، ضمن بیان دیدگاه‌های خود پیرامون نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در حوزه‌های فرهنگی و هنری، به بیان راهکارها و چالش‌های پیش‌روی تحقق این مسئله پرداختند. 

گفتنی است در حاشیه برگزاری این نشست، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دانشگاه سلمان فارسی کازرون از سوی روسای این دو نهاد امضا شد. همچنین پیش‌نویس سند برش فرهنگی استان فارس در نقشه مهندسی فرهنگی کشور برای استفاده از نظر دانشگاهیان کازرون در جهت تنظیم نسخه نهایی این سند، از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در اختیار رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون قرار گرفت. همچنین پس از پایان این نشست، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، با حضور در پردیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، به بازدید از ظرفیت‌های توسعه‌ای فضاهای مختلف دانشگاهی دانشگاه سلمان فارسی کازرون پرداخت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷