پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶
دکتر محمد صادق مفتح؛ مطرح نمود:
به گزارش کازرون نما؛ دکتر محمدصادق مفتح، در آیین گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه سلمان فارسی کازرون مسائل مختلفی از استمرار مسئله وحدت حوزه و دانشگاه تا خطر انقطاع فرهنگی نسل سوم با مبانی انقلاب را مطرح نمود.
به گزارش دریافتی کازرون نما؛ در این نشست دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، حجت‌الاسلام علی‌اکبر عارف، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون، اسرافیل جاویدی، معاون دانشگاه پیام‌نور واحد کازرون، اعظم قنبریان، رئیس آموزشکده فنی دختران کازرون و حجت‌الاسلام نظریه، از کارشناسان حوزه علمیه شهرستان کازرون، طی سخنانی جداگانه، ضمن گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهایی در خصوص تحقق هرچه مناسب‌تر این موضوع پرداختند. 


در این آیین همچنین، حجت‌الاسلام محمد صباحی، امام جمعه کازرون، طی سخنانی با اشاره به معنای وحدت در ارتباط بین حوزه و دانشگاه، خاطر نشان نمود: در ابتدا از میزبانی دانشگاه پرافتخار و آینده‌دارِ سلمان فارسی کازرون سپاسگزارم. در خصوص مسئله وحدت حوزه و دانشگاه، بایستی بدانیم وحدت به معنای یکی شدن نیست، بلکه به معنای پروژه و هدف مشترک است.


 پروژه مشترکمان، حرکت جامعه به سوی آرمان‌هاست. پایان‌نامه فعالیت دانشگاه و فعالیت حوزه، تربیت انسان‌هاست. حوزه در راستای زیرسازی کرامت انسانی و دانشگاه در زمینه بسترسازی برای رشد و توسعه علمی جامعه فعالیت می‌کنند و این دو گرچه کارکردهای متفاوتی دارند، اما چون دارای هدف مشترکی هستند، می‌توانند تجلی‌گر وحدت باشند. 


امام جمعه کازرون در ادامه با اشاره به اینکه هدف اول همه ما، خودسازی است، افزود: در یک بستر فنی، تکنولوژی و علمی و با یک رویکرد اخلاقی، یک جامعه آرمانی شکل می‌گیرد. 


ایشان همچنین با ضروری دانستن تغییر ذائقه مردم خاطر نشان نمود: آرزو می‌کنم یک روز وقتی دغدغه مردم و بازاریان را می‌پرسیم، آنها دغدغه اولشان را علم و پیشرفت و توسعه دانشگاه‌ها اعلام کنند. باید این تغییر ذائقه را در جامعه ایجاد کنیم. باید شرایطی ایجاد کنیم که به استادهای دانشگاه‌مان، به اعضا هیئت علمی‌مان و به رشته‌های علمی که در این شهرستان اضافه کردیم، افتخار کنیم. 


در ادامه این نشست، دکتر محمدصادق مفتح، استاد دانشگاه و فرزند شهید مفتح که از طریق بستر مجازی در این نشست نیمه‌حضوری شرکت نموده بود، با تشکر از دانشگاهیان و حوزویان کازرون که زمینه برگزاری چنین نشستی و تبادل اندیشه‌ها را فراهم آوردند، به ضرورت تأمل بیشتر در دلایل انتخاب روز وحدت حوزه و دانشگاه در اندیشه امام راحل(ره) اشاره نمود و خاطر نشان کرد: تصورم بر این است که حضرت امام(ره) چنان اهمیتی را برای مسئله وحدت حوزه و دانشگاه به صورت مستمر و در طول زمان قائل بودند که لازم دانستند با انتخاب یک روز به این نام، این مسئله مداوم یادآوری شود. چراکه چنین مسئله‌ای از جمله مسائلی است که اگر در طول زمان به آن دقت نشود، می‌تواند باعث شود که انقلاب آسیب ببیند. 


فرزند شهید دکتر مفتح، در ادامه با اشاره به اینکه بعد از گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی، نقصان این مطلب را می‌توان مشاهده کرد، افزود: بعد از 1400 سال اولین فرصتی است که فقه شیعی اجازه پیدا کرده که حکومتی را اداره کند. اگر خدای ناکرده این تجربه، تجربه ناموافقی باشد، خسارت جبران‌ناپذیری به این فقه وارد خواهد شد. این یک ظلم مضاعفی به اهل بیت و کسانی است که این فقه را در طول تاریخ از ائمه گرفته و آن را بسط داده‌اند. بنابراین ضرورت دارد در قالب وحدت حوزه و دانشگاه، مسائل مختلف مربوط به کشور را در جنبه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مبتنی بر مبانی فقه جعفری تدوین و تئوریزه کنیم. 


دکتر مفتح همچنین در پایان با تصریح بر اینکه انتظار و توقع مقام معظم رهبری از اساتید حوزه و دانشگاه خیلی بیشتر از اینهاست، گفت: خطر انقطاع فرهنگی بین نسل سوم انقلاب و مبانی فرهنگی انقلاب وجود دارد و رسالت برطرف نمودن این موضوع، برعهده اساتید حوزه و دانشگاه است. 


گفتنی است در پایان این نشست که در آستانه سالروز شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی، برگزار می‌شد، تمثالی از این سردار شهید از سوی حوزویان کازرون به دکتر غریب فاضل‌نیا به نمایندگی از دانشگاهیان این شهرستان اهدا گردید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸