پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸
در چهل و یکمین سالگرد تأسیس این شجره‌ی طیبه- بسیج- در فکر پرداختن مختصر به موضوعی از موضوعات این مهم که تا به حال مغفول مانده یا کمتر به آن پرداخته شده است، بودم. با مروری اجمالی به سخنان مؤسس آن رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، توجهم به فراملی و جهانی بودن بسیج جلب شد.
 ابتدا ضمن گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد تأسیس شجره‌ی طیبه‌ی بسیج به فرمان امام راحل (رض)، یاد و خاطره‌ی شهدای بسیج را گرامی داشته و راهشان پر روهرو آرزو می‌شود. 

در چهل و یکمین سالگرد تأسیس این شجره‌ی طیبه- بسیج- در فکر پرداختن مختصر به موضوعی از موضوعات این مهم که تا به حال مغفول مانده یا کمتر به آن پرداخته شده است، بودم. با مروری اجمالی به سخنان مؤسس آن رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، توجهم به فراملی و جهانی بودن بسیج جلب شد.

 در این باره از فرازی از سخنان مقام معظم رهبری در سال 1398 استفاده می‌شود که فرمودند: »اسم بسیج ... نیروی مقاومت بسیج مستضعفین است«. مستضعف چه کسانی هستند؟ مستضعف را بد معنا می‌کنند؛ مستضعفین را به افراد فرودست یا حالا اخیراً، این چند سال اخیر باب شده، اقشار آسیب‌پذیر معنا می‌کنند؛ یعنی آسیب‌پذیران. نه، قرآن مستضعف را این نمی‌داند. قرآن می‌گوید: »وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثينَ«. مستضعفین یعنی ائمه و پیشوایان بالقوه‌ی عالم بشریت، این معنای مستضعفین است، کسانی که وارثان زمین و همه‌ی موجودی زمین خواهند بود. مستضعف یعنی آن کسی که بالقوه صاحب وراثت عالم است، بالقوه خلیفه‌ا... در زمین است، بالقوه امام و پیشوای بشریت است.

رهبر معظم انقلاب در فراز دیگر در همین سخنرانی می‌فرمایند: »بسیج مستضعفین در جمهوری اسلامی هیچ نظیری در دنیا نداشت، آن روزی که به وجود آمد، هیچ مشابهی در دنیا نداشت، هیچ چیز بسیج وارداتی نیست که یک بخشی از آن یک گوشه‌ای از دنیا گونه‌برداری شده باشد؛ ابداً! یک حرکت کاملاً و صد در صد متکی به اندیشه‌ی انقلابی و اندیشه‌ی اسلامی بود که خدای متعال به قلب مبارک امام بزرگوار ما (ره) آن را وارد کرد و این [پدیده] تحقق پیدا کرد.

 شاید بتوان گفت که بسیج بزرگترین شبکه‌ی فرهنگی و اجتماعی  و نظامی در همه‌ی دنیا است. بنده در هیچ نقطه از نقاط عالم یک شبکه‌ی عظیم مردمی با این وسعت، با این جمعیت سراغ ندارم. این منحصر به بسیج مستضعفین است. در کشورمان این بزرگترین شبکه است، هنر امام بزرگوار این بود که این پدیده را شکل داد، این حقیقت زیبا و مجسم از متن مردم ... از دل مردم، از میان خانه‌های مردم جوشید. تشکیل بسیج مصداق تام و تمام تبدیل تهدید به فرصت بود، ... درست در سیزده آبان 58 ماجرای لانه‌ی جاسوسی اتفاق افتاد، آمریکایی‌ها در این ماجرا تحقیر شدند. شروع کردند به تهدید کردن، واکنش نشان دادن، هم تهدید زبانی (کردند) و هم ناوهای آن‌ها به طرف خلیج فارس سرازیر شدند؛ یعنی تهدید عملی ... ناوهای آمریکا آرایش جنگی به خود گرفت و خطر حمله‌ی آمریکا جدی شد. با توجه به این تهدیدهای آمریکا، امام خمینی (ره) بر خلاف تصور برخی سیاسیون که به نظرشان امام باید عقب‌نشینی می‌کرد و کنار می‌آمد، امام در کمال شجاعت و اهداف درازمدتی که داشت تهدیدها را فرصت دانست و در سخنانی در جمع اعضای سپاه خطر حمله‌ی آمریکا را جدی دانست و دستور تشکیل بسیج را صادر کرد و برای اجرایی کردن آن ایده هم راهکارهایی مطرح ساخت که مهم‌ترین راهکار امام جذب نیروی مردمی برای عضویت در بسیج از طریق مساجد بود، این طرح بسیاری از کارهای مساجد را هم احیا کرد. 

همان‌طور که گفته شد موضوع فراملی بودن بسیج و رسالت جهانی داشتن آن، نشأت گرفته از ایده‌های انقلابی اسلامی خود امام راحل (رض) و از اهداف بزرگ آن به حق پیوسته بوده است، چنانچه در سخنانی می‌فرماید: با تشکر و تقدیر از اقدامات خداپسندانه بسیج مستضعفین در راه هدف مقدس اسلام و استقلال کشور و آزادی ملت‌های دربند و با تشکر از کوشش‌های آنان در کوتاه کردن دست چپاولگران، امید است با تحصیل اخلاص در همه‌ی امور، چه تعلیم و تعلم و تقویت فرهنگ اسلامی و آموزش کافی فنون مختلف نظامی و چه در راه بسیج توده‌های مظلوم و مستضعف جهان بر ضد استکبار جهانخوار، تا قطع طمع آنان نه تنها از کشورهای اسلامی که از همه‌ی ممالک تحت ستم جهان و چه در راه تقویت هرچه بیشتر بسیج برای حراست از اسلام بزرگ و ایران عزیز و با صبر و شکیبایی در این مقاصد بزرگ خدمت گرانقدر را رنگ الهی داده و از عبادت بزرگ قرار دهند (صحیفه‌ی نور، ج 19، ص 79).

با بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشید و این شدنی است، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست. باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آید و در مقابل شرق و غرب ایستاد (صحیفه‌ی نور، ج 21، ص 53). 

امروز شکل‌گیری بسیج جهانی مستضعفین عالم به‌عنوان راهبرد اصلی پایه‌گذاری ساختار بسیج، می‌تواند علاوه بر فعال کردن ظرفیت فراوان مسلمانان در سراسر جهان، جبهه‌ی متحدی را در حهت ساخت تمدن اسلامی بر پایه‌ی تعاون اجتماعی اسلام ایجاد کرده و علاوه بر کارکرد درونی در رفع بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی و ارائه‌ی خدمات اجتماعی به اقشار مختلف جامعه، در بعد بین‌المللی نیز با فعال کردن ظرفیت‌های نهفته‌ی اسلام، جبهه‌ی واحد جهانی را در راستای رفع محرومیت از کشورهای اسلامی و همچنین مبارزه با استکبار و استعمار تشکیل دهد.

در پایان باید یادآور شد که بسیج به‌عنوان شجره‌ی طیبه‌ای که از سوی روح خدا نهال آن کاشته شده است، امروز به درخت تنومندی تبدیل شده است که شاخه‌های آن در سرزمین‌های اسلامی سایه افکنده و ثمرات آن در حوزه‌های مختلف سیاسی- اجتماعی- فرهنگی- امنیتی و اقتصادی از سوی ملت‌های مسلمان چیده می‌شود. و با وجود بسیجیان لبنان، سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان و یمن این دشمن غدار و استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جهانخوار و ایادی و وابستگانشان در منطقه ذلیل و زبون شده‌اند. به امید تقویت و توسعه و گسترش بسیج و بسیجیان مخلص جهانی تحت امر ولی امر مسلمین برای تعجیل در امر فرج صاحب عصر و زمان (عج).

 شماره ۵۱۰ هفته نامه شهرسبز، ۳ آذر ۱۳۹۹
نویسنده: علی اسدزاده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۴
اذان صبح
۰۵:۰۳:۲۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۰۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۵:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۰۴