پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
انجیر دیم یکی از محصولاتی است که بیشتر به نام استهبان شناخته می‌شود و کمتر کسی نامی از انجیر دیم کازرون می‌آورد بهره‌برداران نبود صنایع سورت و بسته‌بندی را علت این گمنامی عنوان می‌کنند.


انجیر دیم یکی از محصولاتی است که بیشتر به نام استهبان شناخته می‌شود و کمتر کسی نامی از انجیر دیم کازرون می‌آورد بهره‌برداران نبود صنایع سورت و بسته‌بندی را علت این گمنامی عنوان می‌کنند.

به گزارش کازرون نما ، شهرستان کازرون با دارا بودن بیش از 20 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی یکی از قطب‌های کشاورزی فارس محسوب می‌شود و با وجود اینکه محصولات مختلفی مثل حبوبات، صیفی‌جات، خرما، انار و غیره در این شهرستان تولید می‌شود بیشتر به قطب تولید گوجه فرنگی شناخته می‌شود و هنوز برخی از محصولات کشاورزی این شهرستان گمنام است.

انجیر دیم یکی از محصولاتی است که بیشتر به نام استهبان شناخته می‌شود و کمتر کسی نامی از انجیر دیم کازرون می‌آورد. به گفته حمید رشیدی، مدیر جهاد کشاورزی کازرون سطح زیر کشت انجیر دیم در این شهرستان 2500 هکتار است و بخش کوهمره نودان با 1700 هکتار بیشترین میزان تولید انجیر را در شهرستان کازرون دارد.بیشترین سطح زیر کشت انجیر دیم شهرستان کازرون به روستاهای "دوسیران"، "باغستان کنده‌ای"، "باغستان ابوالحیات" و "سمغان" تعلق دارد و رقم "ازمیر" مهم‌ترین رقم انجیر این مناطق محسوب می‌شود.

به خانه یکی از بهره‌برداران انجیر در "دوسیران" می‌رویم وارد خانه که می‌شویم انباری پر از انجیر خشک مشاهده می‌کنیم که روی هم انباشه شده است. کیفیت انجیرها متفاوت است. دو نفر از اعضای خانواده در همان اتاق با روش دستی مشغول جداسازی و سورت انجیرها هستند روشی کاملا سنتی و زمان‌بر که از قدیم رایج بوده است.

وی می‌گوید: این انجیرها محصول امسال است و چون اینجا صنایع سورت و بسته‌بندی نداریم خودمان با روش دستی انجیرها را درجه بندی می‌کنیم و بدون بسته‌بندی به صورت کیسه‌ای به فروش می‌رسانیم.

این بهره‌بردار دوسیرانی نبود صنایع سورت و بسته‌بندی را علت گمنامی انجیر این منطقه می‌داند و می‌افزاید: دلال‌ها و واسطه‌ها از قم، تبریز و جاهای مختلف برای خرید انجیر به اینجا می‌آیند ولی در نهایت انجیری که به صورت فله و کیسه‌ای از اینجا می‌‌‌برند را با نام و برند شهرهای دیگر به فروش می‌رسانند و کسی نام کازرون و دوسیران را نمی‌شناسد.

وی می‌گوید: همین عدم بسته‌‌بندی شکیل و بازار پسند باعث شده که دلالان انجیر تولید شده دوسیران را با قیمت ارزان از ما بخرند و با سود 80 تا 100 درصد به بازار ارائه کنند.

این بهره‌بردار دوسیرانی با اشاره به مشکل باغداران برای خشک کردن انجیر می‌گوید: باغ‌های انجیر در دل کوه است برای خشک شدن انجیرها باید اشپنگ (جایگاهی سیمانی برای جمع‌آوری میوه) در باغ‌ها احداث شود چندبار هم از جهاد کشاورزی درخواست کردیم برای کمک به احداث اشپنگ اما تاکنون کمکی نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون نیز نبود واحدهای فرآوری و بسته‌بندی انجیر را از جمله چالش‌ها و مشکلات تولید انجیر در شهرستان کازرون عنوا ن کرده و گفته است: از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که به این حوزه ورود کنند حمایت می‌شود.هر ساله به هنگام برداشت انجیر مشکلاتی از قبیل خرید ارزان محصول توسط دلالان، نداشتن بسته‌بندی مناسب، نبود صنایع سورت و بسته‌بندی و انبار و سردخانه برای نگهداری محصول به مدت طولانی سبب می‌شود که انجیر کازرون به قیمت پایین و به اسم دیگر شهرها به فروش برسد و خواسته انجیرکاران این است که این وضعیت سر و سامانی پیدا کند تا چرخ معیشت آنها به چرخش درآید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۲۸
اذان صبح
۰۵:۱۲:۰۹
طلوع افتاب
۰۶:۳۵:۱۲
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۱۹:۳۱:۰۸
اذان مغرب
۱۹:۴۷:۳۳