پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
در وبینار تخصصی کانون کازرون‌شناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون مطرح شد:
نسبت به بهره‌برداری غیرمجاز از لاله‌های واژگون در عرصه‌های طبیعی کازرون و کاهش گونه های بومی درخت ها و درختچه های شهرستان کازرون، هشدار داده شد.
به گزارش دریافتی کازرون نما، صبح روز چهارشنبه، 7 آبان‌ماه، وبینار علمی «معرفی گونه‌های درختی و درختچه‌ای و تأثیر آنها بر اقلیم کازرون» از سوی کانون کازرون‌شناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و با حضور رئیس اداره محیط‌زیست کازرون، جمعی از کارشناسان نهادهای مرتبط با حوزه محیط‌زیست، جمعی از دبیران و فعالین تشکل‌های غیردولتی و برخی از فعالین دانشجویی، به صورت نیمه‌حضوری در سالن کنفرانس دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد.


سیدعلی‌اکبر کاظمینی، دبیر شبکه‌ی تشکل‌های محیط‌زیست و منابع‌طبیعی استان فارس، در این نشست با ارائه‌ی دستاوردهای پژوهشی خود پیرامون گونه‌های مختلف درختی و درختچه‌ای در جغرافیای شهرستان کازرون، از وجود تنوع بالای این منطقه به واسطه قرارگیری در محدوده مرزی دو پهنه‌ی جغرافیایی رویشی ایران به نام‌های ایران‌تورانی و خلیجی‌عمانی خبر داد و خاطر نشان نمود: این ویژگی باعث شده است که تنوع قابل توجهی از گونه‌های مختلف گیاهی به ویژه گونه‌های درختی و درختچه‌ای در این شهرستان دیده شود تا آنجا که نمونه‌هایی از برخی گونه‌‌های گیاهی این منطقه به هرباریوم باغ گیاهی لندن که بزرگترین گنجینه‌ی گیاهی دنیا محسوب می‌شود، منتقل شده‌اند و در آنجا نگهداری می‌شوند.


این کارشناس محیط‌زیست در ادامه با اشاره به اینکه در جغرافیای شهرستان کازرون علاوه بر آنکه گونه‌های بومی متعددی را داریم، شاهد رشد گونه‌های نادری از گیاهان نیز هستیم، بر ضرورت حفظ این گونه‌ها تأکید نمود و خاطر نشان کرد: از جمله گونه‌های گیاهی نادری که در سطح شهرستان کازرون رشد می‌کند، می‌توان به گل لاله واژگون اشاره کرد که گونه‌ای در معرض خطر است. با این حال متأسفانه شاهد هستیم که پیاز این گل در حاشیه‌ی جاده‌های منطقه به فروش می‌رسد. مطمئناً با تداوم چنین روندی، این گونه در منطقه از بین خواهد رفت.


کاظمینی همچنین به برشمردن گونه‌های مختلف درختی و درخچه‌ای بومی کازرون و ویژگی‌های هر یک پرداخت و ضمن بررسی چالش‌های زیست‌محیطی به وجود آمده طی سال‌های اخیر و تأثیر آنها بر کاهش جمعیت این گونه‌ها، افزود: مسائلی مانند خشک شدن دریاچه پریشان که منجر به کاهش رطوبت در اکوسیستم منطقه شده، برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی آب در سطح شهرستان، قطع تعداد قابل توجهی از درختان و تبدیل برخی اراضی طبیعی به عرصه‌های کشاورزی و... باعث شده‌اند فرصت زادآوری و تکثیر طبیعی در بسیاری از مناطق از گونه‌های مختلف درختی و درختچه‌ای گرفته شود. این مسئله تأثیرات نامطلوبی را بر شرایط حیات در این اکوسیستم برجا خواهد گذاشت. بنابراین ضروری است برنامه‌ریزی‌ها در جهتی صورت گیرند که بستر لازم برای بقاع این گونه‌ها و تکثیر طبیعی آنها به وجود بیاید.


در ادامه‌ی این نشست که با حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد، شرکت‌کنندگانی که به صورت حضوری در سالن کنفرانس دانشگاه و یا به صورت غیرحضوری از طریق بستر ادوب کانکت ( adobe connect ) و یا پخش زنده صفحه اینستاگرام کانون کازورن‌شناسی در این وبینار شرکت کرده بودند به طرح پرسش‌ها و دیدگاه‌هایی پیرامون مباحث مطرح شده پرداختند و بر لزوم تداوم این دست از نشست‌های علمی و ضرورت برگزاری آنها برای رسیدن به دستاوردهای عملیاتی برای کاهش و از بین بردن عوامل موثر بر تخریب عرصه‌های طبیعی و زیست‌محیطی، تأکید نمودند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۹
اذان صبح
۰۴:۵۷:۳۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۳:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۱۸
غروب آفتاب
۱۹:۳۸:۳۴
اذان مغرب
۱۹:۵۵:۲۳