پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
انارکاران با هدف نگهداری محصول خود، پس از گودکردن زمین به عمق نیم متر، از رودخانه سنگ می آورند و کف این گودال را با این سنگ ها فرش می کنند و انارهای درجه یک را روی آن سنگفرش می گذارند و سپس با برگ درخت چنار می پوشانند.

نگهداری انار در گودال یا در گویش محلی "خس" روشی سنتی است که باغداران کازرون فارس در غیاب سردخانه صنعتی برای تازه ماندن انار استفاده می‌کنند. 

انارکاران با هدف نگهداری محصول خود، پس از گودکردن زمین به عمق نیم متر، از رودخانه سنگ می آورند و کف این گودال را با این سنگ ها فرش می کنند و  انارهای درجه یک را روی آن سنگفرش می گذارند و سپس با برگ درخت چنار  می پوشانند.

نگهداری انار در کازرون به روش سنتی در غیاب سردخانه صنعتی

انار در این محل که به نوعی سردخانه طبیعی محسوب می شود تا حدود چهار ماه تازه می ماند.کشاورزان می توانند در این مدت یا از انار برای مصرف خود بردارند یا به تدریج به بازار عرضه کنند.

مدیر جهاد کشاورزی کازرون در این زمینه به ایرنا گفت:‌ یکی از دغدغه های کشاورزان نبود کارخانه های  بسته بندی و فرآوری محصولات است که باعث شده قیمت محصولات با نرخ پایین تری از کشاورز خریداری شود.

حمید رشیدی افزود:مدیریت جهاد کشاورزی کازرون تلاش دارد با دعوت از سرمایه گذاران،زمینه ساز سرمایه گذاری آنان در بخش صنایع تبدیلی باشد.

وی ادامه داد:‌شهرستان کازرون با دارا بودن بیش از ۲۰ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی یکی از قطب های تولید این محصولات محسوب می شود و بیش از ۲ هزار هکتار از باغ های این شهرستان به کشت انار اختصاص دارد.

رشیدی با اشاره به آغاز برداشت انار در کازرون اضافه کرد: با توجه به دانش افزایی و به روز بودن کشاورزان پیش بینی می شود تولید محصول انار امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی داشته باشد.

مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی کازرون هم گفت:پیش بینی می شود امسال ۶۰ هزار تن انار از باغ های شهرستان کازرون برداشت شود که علاوه بر عرضه به بازارهای داخلی به خارج از کشور هم صادر می شود.

زهرا پناه افزود:‌ اتابکی، رباب و میخوش از ارقام تولید محصول انار در شهرستان کازرون است که از مرغوبترین و بازار پسندترین آنها رقم رباب کازرونی است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷