پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
«مسافران شهرسبز»، مهمان دانشگاه سلمان فارسی کازرون شدند
آیین بازنمایش فیلم «مسافران شهرسبز» که روایتی مستند از حماسه‌آفرینی رزمندگان کازرونی در طول 8 سال دفاع مقدس است، با سخنرانی دکتر محمد عارف، استاد دانشگاه و نویسنده، طراح و تدوین‌گر این فیلم با استفاده از بسترهای مجازی در سالن اجتماعات دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار گردید.

 آیین بازنمایش فیلم «مسافران شهرسبز» که روایتی مستند از حماسه‌آفرینی رزمندگان کازرونی در طول 8 سال دفاع مقدس است، با سخنرانی دکتر محمد عارف، استاد دانشگاه و نویسنده، طراح و تدوین‌گر این فیلم و با شرکت هیئت رئیسه دانشگاه، دانشجویان، دانشگاهیان، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های کازرون، جمعی از اهالی فرهنگ و همچنین فرمانده‌های نیروهای نظامی و انتظامی شهرستان کازرون، با استفاده از بسترهای مجازی در سالن اجتماعات دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار گردید. 

بنا به گزارش روابط عمومی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر محمد عارف که از طریق بستر مجازی در این مراسم حضور داشت، طی سخنانی به روند تولید فیلم مسافران شهرسبز اشاره کرد و خاطر نشان نمود: کار گردآوری و تحقیقات میدانی این مجموعه بالغ بر 17 ماه به طول انجامید و در این مدت با استفاده از انواع روش‌های علمی مانند مصاحبه‌های عمیق به دنبال مطالعات خاستگاه‌شناسی در رابطه با حضور کازرونی‌ها در دوران دفاع مقدس بودیم. 

ایشان در ادامه بر ضرورت پرداختن هرچه بیشتر مسئولین و دستگاه‌های ذی‌ربط به انسان‌شناسی هنر در سطح جامعه و به ویژه در شهرستان‌هایی همچون کازرون تأکید کرد و خاطر نشان نمود: با گام برداشتن در مسیر بازآفرینی فرهنگ و هنر شهرستان کازرون می‌توان این شهرستان را جاودانه کرد.  

این استاد دانشگاه، همچنین با اشاره به اینکه فیلم مسافران شهرسبز، در اوایل دهه هفتاد و برای کنگره 1100 شهید شهرستان کازرون تولید شد، یادآوری نمود: گرچه در آن زمان مجموعه‌ی قابل توجهی از فیلم‌ها و تصاویر مربوط به سرداران و رزمندگان کازرونی در دوران دفاع مقدس را جمع‌آوری نمودیم، ولی نمی‌شد اقیانوس حماسه‌آفرینی‌های این رزمندگان را در یک کوزه جا داد و بنابراین امکان پرداختن به بسیاری دیگر از شهدا و رزمندگان میسر نشد و از این بابت از خانواده بزرگوار و معظم این شهدا و رزمندگان، عذرخواهی می‌کنم. 

دکتر عارف در ادامه ضمن تشکر از دکتر غریب فاضل‌نیا، ریاست دانشگاه سلمان فارسی کازرون که فضای علمی و مناسبی را برای بازنمایش این فیلم و پرداختن به حضور کازرونی‌ها در دوران دفاع مقدس به وجود آورد، تصریح نمود: چنین اقداماتی بایستی مورد حمایت قرار گیرد و امیدوارم مسئولین دیگر هم با چنین رویکردهایی فعالیت‌هایشان را گسترش دهند و سرمایه‌گذارهایی هم در این عرصه ورود پیدا کنند و بتوانند پیرامون همه مقوله‌های مردم‌شناسی در شهرستان کازرون، فعالیت‌هایی را طرح‌ریزی و اجرا کنند. 
ایشان همچنین به حضور پررنگ رزمندگان کازرونی در سوسنگرد اشاره کرد و این حضور را بستری مناسب جهت افزایش تعاملات فرهنگی میان این دو شهر برشمرد و افزود: کازرون در سوسنگرد آنقدر شهید داد و کازرونی‌ها در این شهر چنان استقامتی را از خود به یادگار گذاشتند که می‌توان سوسنگرد را شهر شهدای کازرون نامید و همین مسئله امکانات بالقوه‌ای را برای مراودات فرهنگی بین این دو شهر به وجود آورده است که امیدوارم مسئولین فرهنگی کازرون بتوانند برای تحقق این موضوع، گام‌های مناسبی را بردارند. 

ایشان در پایان با اشاره به اینکه نتایج مطالعات وی حاکی از آن است که رزمندگان کازرونی از 15 مهرماه در جبهه حضور یافتند، خاطر نشان نمود: علیرغم اینکه این شهرستان شهدای زیادی را داشته است، اما متأسفانه شاهد فقر کتب و منابع مرتبط با آنها هستیم، به گونه‌ای که در حال حاضر کتاب‌هایی که به صورت اختصاصی به رزمندگان کازرونی پرداخته‌اند، شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسند و حل این مسئله نیازمند توجه و برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌های جدی مسئولین است. 

در این نشست همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی‌اکبر عارف، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های کازرون طی سخنانی خاطر نشان نمود: ترویج دفاع مقدس، محدود به هفته‌ی خاصی نیست و بایستی با استفاده از ظرفیت‌های مختلف هنری اعم از فیلم و غیره، روایت‌های دقیق و مستندی از حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس به نسل جوان و دانشجو منتقل نمود.
 
ایشان همچنین ضمن تشکر از دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای برگزاری این مراسم افزود: این دست از برنامه‌هایی که دانشگاه سلمان فارسی کازرون در پیش گرفته، اقدام‌هایی بدیع و نوآورانه هستند و فتح باب خوبی برای ادامه‌ی مسیر محسوب می‌شوند. خوشبختانه دکتر فاضل‌نیا هم اعلام کرده‌اند که چنین برنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف و با تکیه به رویکردهای علمی تداوم خواهد یافت. 

حجت‌الاسلام عارف در پایان خاطر نشان نمود: این دست از اقدامات فرهنگی و علمی و نمایش چنین فیلم‌هایی، این امکان را می‌دهد که روایت‌هایی واقع‌بینانه از جنگ را به نسل جوان و دانشجو ارائه دهیم. بایستی چنین فعالیت‌هایی را تقویت کنیم تا جوان پرسشگر ما با درک عمیق‌تری از واقعیت، احساس کند که الگوی وی شهدایی همچون شهید علی‌اکبر پیرویان، جواد کارگریان و سایر شهدای بزرگوار شهرستان کازرون هستند.
 
گفتنی است فیلم مسافران شهرسبز، مجموعه‌ای 19 قسمتی است که با استفاده از داده‌های مردم‌نگارانه به روایت حضور رزمندگان کازرونی در جبهه از زمان اعزام تا شهادت آنها می‌پردازد. در مراسم بازنمایش این مجموعه، قسمت اول آن از طریق بسترهای مجازی در برنامه adobe connect و همچنین پخش زنده در اینستاگرام دانشگاه سلمان فارسی کازرون به نمایش درآمد. معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، بازنمایش این فیلم را در مجموعه برنامه‌های گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس طرح‌ریزی و با حمایت‌های ریاست دانشگاه، برگزار نمود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹