پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
حجت‌الاسلام رضایی با تأکید بر ضرورت تحریف‌زدایی از شخصیت سلمان فارسی مطرح کرد:
به گزارش کازرون نما، حجت‌الاسلام و المسلمین رضایی، با اشاره به برخی تحریف‌های صورت گرفته پیرامون سلمان فارسی خاطر نشان کرد: در تاریخ اسلام، یک سلمان نداریم و چند سلمان وجود دارد که گاهی اوقات تشابه اسمی باعث شده تحریف‌هایی پیرامون سلمان فارسی صورت بگیرد.

به گزارش کازرون نما، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجید رضایی، استاد دانشگاه، با اشاره به برخی تحریف‌های صورت گرفته پیرامون سلمان فارسی، بر ضرورت گسترش مطالعات مرتبط با این صحابه بزرگوار پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) تأکید نمود و خاطر نشان کرد: در تاریخ اسلام، یک سلمان نداریم و چند سلمان وجود دارد که گاهی اوقات تشابه اسمی باعث شده تحریف‌هایی پیرامون سلمان فارسی صورت بگیرد. تحریف‌هایی که اجازه نمی‌دهند از این شخصیت به خوبی استفاده شود. بنابراین ضروری است دانشگاه‌ها و مراکز علمی پیرامون مسائل تاریخی مرتبط با سلمان فارسی پژوهش‌هایی را دنبال کنند تا جلوی تحریف‌ها گرفته شود. 

بنا به گزارش روابط عمومی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، حجت‌الاسلام رضایی که ظهر امروز، 6 مهرماه در وبینار «پرسشگری و جستجوگری در سلوک رفتاری و منش اخلاقی سلمان فارسی» در دانشگاه سلمان فارسی کازرون سخن می‌گفت، خاطر نشان نمود: روایت‌های متعددی وجود دارند که این شخصیت برجسته‌ی اسلام را اعجاب‌آور و کم‌نظیر توصیف کرده و حتی بالاترین مرتبه علمی که یک غیرمعصوم در دوران صدر اسلام داشته است را از آنِ حضرت سلمان فارسی می‌دانند. 

این استاد دانشگاه در ادامه با یادآوری این نکته که دین، اخلاق و مسائل معرفتی به سرزمین و مکان خاصی تعلق ندارند و مباحثی جهان‌شمول محسوب می‌شوند، افزود: شخصیت‌هایی که دارای چنین فضائلی باشند هم شخصیت‌هایی بدون مرز محسوب شده و متعلق به همه دنیا هستند. 

حجت‌الاسلام رضایی در ادامه خاطر نشان نمود: زمانی در شهرستان کازرون با حمایت‌های مرحوم آیت‌الله ایمانی، چندین سمینار در مورد علامه طباطبائی برگزار شد. علامه طباطبائی که متعلق به این منطقه نبود، بلکه شخصیتی قرآنی بود که هر کسی در هر کجای دنیا می‌توانست از میراث اندیشه‌ای وی بهره‌مند شود. در مورد سلمان فارسی هم، دانشگاه سلمان فارسی کازرون می‌تواند به واسطه رویکرد علمی و دغدغه‌های پژوهشی که دارد، متولی توسعه‌ی مطالعات تاریخی مرتبط با این صحابه بزرگوار پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) شود. 

ایشان در ادامه پرسشگری را یکی از برجسته‌ترین وجوه شخصیتی سلمان فارسی برشمرده و خاطر نشان نمود: ذات انسان‌ها پرسشگر است، چراکه ندانسته‌هایمان، خیلی بیشتر از دانسته‌هایمان است. منتهی اینکه جرأت و شهامت پرسشگری و تداوم آن تا رسیدن به مقصود و مطلوب را داشته باشیم، بحث حائز اهمیتی است که در افراد مختلف به درجات مختلف وجود دارد. یکی از چیزهایی که در مورد سلمان فارسی مطرح شده، پرسشگری فراوان ایشان در باب مسائل مختلف است و وی را کثیرالسؤال می‌دانستند.
 
این استاد دانشگاه با تصریح براینکه چنین رویکردی، آموزه‌ای اخلاقی را برای پژوهشگران و دانشگاهیان و عموم مردم فراهم می‌آورد، افزود: پرسش، مقدمه پیشرفت است. تعدد پرسش‌ها هم می‌تواند راهی به سوی آگاهی بیشتر باز کند و وجود خصیصه اخلاقی پرسش‌گری در سلمان فارسی باعث شده بود که آگاهی‌اش، گسترده‌تر از بسیاری از افراد اطراف خودش باشد. کثیرالسؤال بودن سلمان فارسی، ویژگی اخلاقی ایشان بود که بایستی در دانشگاه‌ها تداوم یابد.

حجت‌الاسلام رضایی همچنین تصریح نمود: ویژگی که در کنار این پرسشگری در سلمان فارسی دیده می‌شود، اقناع نشدنش با هر پاسخی و تداوم پرسشگری‌اش تا رسیدن به پاسخی دقیق و واضح است. همانطور که در متون تاریخی دیده می‌شود، ایشان علم الکتابین داشتند و پیرامون ادیان مختلف پرسشگری کرده بود و با کتاب‌های آسمانی تورات، انجیل و... آشنایی داشت و در نهایت پاسخ‌هایش را در دین اسلام یافت. 

این استاد دانشگاه در پایان بر لزوم حفظ روحیه و اخلاق پرسشگری در مجامع علمی با استفاده از آموزه‌های قرآنی و توجه داشتن به الگوهایی مانند سلمان فارسی تصریح نمود و اظهار امیدواری کرد دانشگاه سلمان فارسی کازرون بتواند با راه‌اندازی کتابخانه تخصصی سلمان فارسی، زمینه‌ی افزایش مطالعات علمی پیرامون این صحابه ارزشمند اسلام را به وجود بیاورد. 

در این وبینار همچنین دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، طی سخنانی با گرامی داشتن فرارسیدن روز سلمان فارسی و با اشاره به رویکرد این دانشگاه، مبنی بر تقویت مبانی علمی مرتبط با مسائل مختلف در سطح جامعه، خاطر نشان نمود: دانشگاه سلمان فارسی کازرون، الگو قرار دادن سلوک رفتاری و مشی اخلاقی سلمان فارسی را در اولویت سازمانی خود قرار داده و علاوه بر آن در راستای ارائه خدمات علمی به جامعه، سلسله نشست‌های تخصصی پیرامون شناخت سلمان فارسی را طرح‌ریزی نموده است و امیدواریم از این طریق به گسترش مطالعات در این زمینه کمک نماییم.  

ایشان همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های علمی متعدد در مراکز علمی مختلف کشور تأکید نمود و افزود: علیرغم محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، با هدف تقویت هم‌افزایی بین ظرفیت‌های علمی گوناگون، برقراری ارتباط‌های دو و چند سویه‌ای را از طریق بسترهای مجازی با مراکز علمی و صاحب‌نظران در دانشگاه‌های مختلف کشور شروع کرده‌ایم تا همچنان بتوانیم رویکردهای علمی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه را در جهت ارائه خدمات به دانشجویان، دانشگاهیان و عموم جامعه دنبال نماییم. 

گفتنی است این وبینار به صورت نیمه‌حضوری و با حضور برخی از چهره‌های دانشگاهی شهرستان کازرون در سالن اجتماعات استاد علی دوانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و همچنین با شرکت سایر علاقمندان از طریق بستر نرم‌افزاری adobe connect و پخش زنده در اینستاگرام این دانشگاه برگزار گردید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۴
اذان صبح
۰۵:۰۳:۲۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۰۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۵:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۰۴