پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۷
کد خبر: ۱۹۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
محمدجواد جوکاری، خبر داد:
جوکاری از مستندنگاری عمارت تاریخی حاج اسماعیل در شهرستان کازرون خبر داد.
به گزارش کازرون نما، محمدجواد جوکاری مسئول اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کازرون، اظهار کرد: با توجه به اهمیت تاریخی و معماری عمارت حاج اسماعیل در کازرون، مستندنگاری و انجام تحقیقات و پژوهش‌های لازم درباره آن همراه با برداشت جزئیات کامل بوسیله بنیاد کازرون‌پژوهی در چند ماه اخیر صورت گرفت.

او با بیان اینکه این بنا خانه‌ای تاریخی معروف به عمارت حاج اسماعیل است که در بافت تاریخی کوی بازار قرار دارد، ادامه داد: این عمارت تاریخی در حال حاضر در قالب ۳ خانه مجزا متعلق به خانواده عمویی است و با مساحت کلی حدود هزار و ۷۰۰ متر، یکی از شاهکار‌های معماری در کازرون است.

مسئول اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کازرون، گفت: عمارت حاج اسماعیل در دو طبقه و دارای ۳ بخش اندرونی، شاه‌نشین (تالار مرکزی) و بیرونی است.

جوکاری بیان کرد: به گفته بازماندگان، این عمارت دیدنی یک‌بار در اواخر دهه ۱۲۹۰ شمسی بازسازی اساسی شده است و در آن زمان که سقف آن فرو ریخته بوده، سقفی گنبدی بر ستون‌های باقیمانده آن ساخته می‌شود که این سقف همچنان سقف فعلی قسمت شاه‌نشین و یا تالار مرکزی است.

او بیان کرد: اهمیت عمارت تاریخی حاج اسماعیل علاوه بر قدمت تاریخی آن، در شیوه معماری به کار رفته در ساخت بنای آن است و از این نظر که دارای ایوان خانه مرکزی و اتاق‌های پیرامونی است، در میان خانه‌های تاریخی کازرون و استان فارس کم‌نظیر است.

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کازرون افزود: به اعتبار اسناد، قدمت عمارت تاریخی حاج اسماعیل به دوره قاجار و پیش از دوره ناصری بازمی‌گردد و بنا به نظر کارشناسان معماری، احتمالاً ساخت این خانه تاریخی قبل از دوره قاجار و حتی در دوران صفویه بوده است.

کازرون که ۳ اثر از پرونده ثبت منظر ساسانی فارس در فهرست یونسکو شامل غار و مجسمه شاپور، شهر تاریخی بیشاپور، نقوش تنگ چوگان در این شهرستان واقع شده است.
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹