پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
به گزارش کازرون نما، چندی پیش بود که سوژه‌ای در سامانه "فارس من" خبرگزاری فارس با عنوان «سود فروش خرما در جیب دلالان خشتی استان فارس» به ثبت رسید که با به حدنصاب رسیدن حمایت‌ها از این کمپین، خبرنگار فارس مطالبه ثبت‌شده را از سوی مسوول مربوطه پیگیری کرد.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان سه راهکار پیشنهادی را جهت حذف دلال برای فروش محصولات کشاورزان خشتی ارائه داد.

به گزارش کازرون نما، چندی پیش بود که سوژه‌ای در سامانه "فارس من" خبرگزاری فارس با عنوان «سود فروش خرما در جیب دلالان خشتی استان فارس» به ثبت رسید که با به حدنصاب رسیدن حمایت‌ها از این کمپین، خبرنگار فارس مطالبه ثبت‌شده را از سوی مسوول مربوطه پیگیری کرد.

ابتدا یکی از کشاورزان شهر خشت در این خصوص اظهار کرد:خرمای منطقه ما به معروفی پسته رفسنجان بوده و حدود ۹۰ درصد آن به دلیل کیفیت بالایی که دارد صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خرمای شهر ما توسط دلالان در کشوری مانند عراق حدود دو دلار به فروش می‌رسد، عنوان می‌کند: این در حالی بوده که همان خرما از باغدار یک‌چهارم این قیمت و یا کمتر به خرید می‌رسد.

رنجبر اضافه می‌کند: خرمای خشت در کشور خودمان نیز به قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش رسیده و این در حالی است که از کشاورز ۹ یا ۱۰  هزار تومان خریده می‌شود. این کشاورز محلی در ادامه می‌گوید: فروش محصول زیر ۱۵ هزار تومان به‌صرفه نیست اما به دلیل بدهی و چک‌هایی که داریم، مجبور به فروش با این تعرفه هستیم. 

وی با بیان اینکه درآمد اصلی مردم این منطقه از همین باغ‌ها و کشت خرما است، افزود: به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی تاکنون بسیاری از کشاورزان باغ‌های خود را فروخته و در جاهای دیگری سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این در حالی است که هیچ مسئولی پاسخگو و پیگیر دغدغه کشاورزان منطقه نیست.

در ادامه خبرنگار فارس موضوع را از سوی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پیگیری کرد.صمد رنجبری در گفتگو با فارس سه راهکار پیشنهادی را جهت حذف دلار برای فروش محصولات کشاورزان خشتی ارائه داد.

وی با اشاره به اینکه خرید خرما توافقی بوده و تضمینی نیست، اظهار می‌کند: تعاون روستایی استان این آمادگی را دارد که محصولات را باقیمتی توافقی و بالاتر از قیمت تمام‌شده کشاورزان خریداری کند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس می‌گوید: کشاورزان یا از طریق تعاون روستایی شهرستان خود و یا از طریق انجمن خرمای استان به سازمان جهاد کشاورزی درخواست بدهند تا نیروهای ما وارد منطقه شده و محصولات را خریداری کند تا از این طریق دلال حذف و از چند دسته شدن جلوگیری شود.

رنجبری در ادامه عنوان می‌کند: به کشاورزان و تولیدکنندگان توصیه می‌کنیم که به‌صورت زنجیره‌ای فعالیت کرده و با شرکت‌های تولیدی و یا بسته‌بندی قرارداد ببندند و کشاورزی قراردادی داشته باشد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس راهکار بعدی را عرضه مستقیم محصولات عنوان کرده و می‌گوید: شهرداری بازارچه‌هایی را به‌صورت قراردادی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار می‌دهد که کشاورزان می‌توانند تولیدات خود را به‌صورت مستقیم از باغ یا مزارع آورده و در آنجا بفروشند که تعاون روستایی منطقه می‌تواند به نمایندگی از تمامی کشاورزان این کار را انجام دهد.

وی اضافه می‌کند: این نیز راهکار دیگری برای حل مشکل بازار و حذف دلالانی است که محصول کشاورزان را با پایین‌ترین قیمت خریده و با گران‌ترین قیمت  به مصرف‌کننده می‌فروشند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹