پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۸۸۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸
وحید نیاکان خبر داد:
کشت برنج به روش خشکه‌کاری که روشی مناسب و توصیه شده در شرایط کم‌آبی است به وسعت یک هکتار در کازرون فارس انجام شد.
به گزارش کازرون نما، مسئول امور ترویج مدیریت جهاد کشاورزی کازرون گفت: کشت برنج به روش خشکه کاری موجب صرفه جویی ۵۰ درصدی در آب،کاهش مصرف بذر و کم شدن هزینه هایی همچون دستمزد،مبارزه با علفهای هرز می شود.

وحید نیاکان دوشنبه در بازدید از  مزرعه ترویجی تحقیقی در کازرون افزود: پیش بینی می شود بیش از ۷ تن محصول شلتوک از این مزرعه ترویجی تحقیقی در بخش مرکزی کازرون برداشت شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در بازدید از این مزرعه ترویجی تحقیقی گفت: با توجه به اینکه کشت برنج به روش غرقابی در استان فارس و مناطق خشک کشور ممنوع اعلام شده است کشاورزان می توانند به کشت برنج به روش خشکه کاری اقدام کنند.

سید ابراهیم  دهقانیان افزود: در کشت برنج به روش خشکه کاری هم در مصرف آب صرفه جویی می شود و هم محصول بیشتری می توان برداشت کرد.

برنجکار بخش مرکزی کازرون که یک هکتار از اراضی خود را به کشت برنج به روش خشکه کاری اختصاص داده گفت: با توصیه کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی کازرون به روش خشکه کاری برنج کاشتم،در سالهای گذشته اقدام به کشت هندوانه و سایر محصولات پرآب بر می کردم که علاوه بر مصرف آب زیاد در عرضه به بازار هم از لحاظ قیمت دچار مشکل و ضرر می شدم.


در روش خشکه کاری برنج، بذر خشک در یک بستر خشک توسط انواع بذرکارها و یا به صورت دستی در عمق ۴-۳ سانتی متری خاک کشت می‌شود و پس از آن آبیاری تا رسیدن رطوبت خاک به حد اشباع صورت می‌گیرد.

این روند می‌تواند بسته به بافت خاک، شرایط منطقه و وضعیت تهیه زمین تا پایان دوره گیاهچه ای ۳۱ - ۲۵ روز پس از کاشت و ابتدای پنجه زنی ادامه پیدا کند.



http://www.kazeroonnema.ir/fa/news/18885 :لینک این خبر جهت کپی
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹