پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱

درست همزمان با بحث ها بر سر تعطیلی و مخالفت با فعالیت یک کارخانه گچ در قلب جنگل بکر برم، صداوسیمای فارس گزارشی را از فعالیت و حواشی این کارخانه منتشر کرد که در آن هم میزان نابودی درختان کهنسال بلوط به خوبی نمایان شده و هم تاثیرات مخرب کارخانه گچ بر سطح وسیعی از جنگل دشت برم مشخص است.

این گزارش، درختان کهنسال بلوط دشت برم را نشان می‌دهد که در سایه فعالیت کارخانه گچ بر زمین افتاده‌اند و روزگارشان سیاه و تباه شده است.

پیش از این نیز عکس‌هایی از تخریب یک چشمه زیبا در همان منطقه و در مجاورت معدن گچ منتشر شده بود که به دلیل فعالیت معدن گچ در دشت برم به گنداب تبدیل شده بود.

حال سوال این جاست، که چرا اشتغال بهانه تخریب تنها جنگل بلوط کازرون می‌شود؟

آیا نمی توان اشتغال زایی را در خارج از مناطق جنگلی و حساس محیط زیستی دنبال کرد تا دشت برم آسیب کمتری ببیند؟

به راستی آیا نابودی و مرگ تدریجی دشت برم را می‌توان به بهانه اشتغال زایی توجیه کرد؟

باید توجه داشت که بحث بر سر توقف فعالیت «کارخانه گچ دشت برم» موضوع شخصی نیست، بلکه موضوع در واقع جلوگیری از نابودی و مرگ یک جنگل است.

افرادی که موضوع کارخانه گچ دشت برم را به سطح مسائل شخصی و حاشیه‌ای تقلیل می دهند، در واقع ابعاد ماجرا را هنوز به خوبی درک نکرده و سنگ اندازی در مقابل سرمایه گذار را گناه نابخشودنی می‌دانند، در صورتی که این چنین نیست و علاقه مندان به محیط زیست و طبیعت دشت برم مخالفت خود را به دلیل فعالیت کارخانه گچ در دشت برم اعلام کرده‌اند. حتی به سرمایه گذار پیشنهاد می شود که کارخانه و فعالیت معدنی خود را به خارج از جنگل انتقال دهد تا بدون تخریب محیط زیست بتواند به اشتغال زایی خود ادامه دهد، اما گویا تاکید بسیاری بر فعالیت در قلب جنگل دشت برم است.

در این صورت یک سوال اصلی این است که در صورت تداوم فعالیت کارخانه گچ و ادامه مرگ و نابودی تدریجی درختان بلوط، آیا هزاران و هزاران و هزار میلیارد تومان خواهد توانست درختان چندصدساله دشت برم را به جنگل بازگرداند؟ 
اگر پاسخ به این سوال «بله» است، سرمایه گذار به جای یک کارخانه، صدها کارخانه گچ در دشت برم احداث کند.
نویسنده: رضا عمویی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸