پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۸۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
یاد و خاطره امام خمینی (ره) در دل‌ها زنده و راهش پر رهرو است
یاد و خاطره‌ی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رضوان ا... تعالی علیه که با یاد و خاطره‌ی شهدای پانزده خرداد سال 41، شهدای انقلاب و دفاع مقدس عجین شده است برای همیشه در اذهان ملت‌ها زنده و راهش پر رهرو است. 
یاد و خاطره‌ی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رضوان ا... تعالی علیه که با یاد و خاطره‌ی شهدای پانزده خرداد سال 42، شهدای انقلاب و دفاع مقدس عجین شده است برای همیشه در اذهان ملت‌ها زنده و راهش پر رهرو است. 

آری، نام او پرچم انقلاب و یاد او حدیث هشیاری و بیداری است. اهداف متعالی او انقلاب جهانی، برچیده شدن بساط استکباری، برقراری صلح جهانی، زمینه‌سازی فرج امام زمانی و تحقق زندگی آرمانی است. بی‌شک که یکی از وظایف مهم و مسئولیت‌های سنگین صالحین و صادقین، مؤمنین و متقین، محرومین و مستضعفین که به جد و پیوسته درباره‌ی انقلاب جهانی امام مهدی عجل ا... تعالی فرجه الشریف مطرح است، زمینه‌سازی و مقدمه‌چینی سیاسی برای آن است و امام خمینی (ره) در این راستا یک ایده و نظریه‌ی کاملی ارائه داده‌اند که در یک عبارت می‌توان آن را چنین بیان کرد که »با تمام امکانات پیش به سوی انقلاب مهدوی« بر اساس این رویکرد منتظران و شیعیان واقعی امام زمان (عج) نقش و مسئولیت مهم سیاسی- اجتماعی در ظهور و شکل‌گیری حکومت جهان‌گستر مهدوی دارند و به همین جهت باید با تمام توان و امکانات در بسترسازی و مقدمه‌چینی آن بکوشند.

امام خمینی (ره) فرمود: انقلاب مردم ایران نقطه‌ی شروع انقلاب بزرگ جهانی اسلام به پرچمداری حضرت حجت- ارواحنا فداه- است که خداوند بر همه‌ی مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد (1). 

و امیدوارم که این انقلاب جهانی بشود و مقدمه برای ظهور بقیه‌ا... ارواحنا فداه باشد (2).

و امروز علی‌رغم همه‌ی تلاش‌ها و مزاحمت‌ها و تهدیدها و تحریم‌هایی که دشمنان و استکبار جهانی برای متوقف کردن انقلاب دارد، می‌بینیم که روز به روز شعار بیدارکننده و آرمان‌های جذب‌کننده‌ی انقلاب به سرعت در بین ملت‌ها در حال پیشروی و دشمنان را به وحشت انداخته است.

ان‌شاءا... که مکتب و اهداف آن امام راحل (رض) موجب مقاومت بیشتر و خیزش گسترده‌تر گردد.

نقش کازرون در پانزده خرداد 42

به مناسبت سالگرد 14 و 15 خرداد، سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی و قیام 15 خرداد سال 1342، لازم دانسته تا در این مجیزه، اشاره‌ای کوتاه به نقش کازرون در قیام پانزده خرداد سال 1342 داشته باشیم. 

رحیم نیکبخت، مدیر پروژه‌ی تحقیقات کتاب »مبدأ نهضت«با استفاده و جمع‌آوری مقالاتی مربوط به بررسی قیام 15 خرداد 1342 در سراسر ایران از محققین و پژوهشگران مشهوری که خود در اکثر صحنه‌های انقلاب اسلامی بوده‌اند؛ مثل شخصیت شناخته شده، جناب آقای دکتر جواد منصوری و محققین و پژوهشگران شناخته شده، مثل طلبه‌ی محقق همشهری کازرونی حجت‌الاسلام رضا صنعتی، کتاب «مبدأ نهضت» را در دو جلد تهیه و به چاپ رسانده است.

در فصل پنجم، قیام پانزده خرداد در سراسر ایران مورد بررسی قرار گرفته است و حدود بیست و یک شهر مورد توجه و به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته که می‌توان به شهرهای تبریز، ارومیه، اصفهان، شیراز، کازرون، سبزوار، جهرم و ورامین اشاره کرد. این شهرها نیز پس از اعلام دستگیری امام (ره) شاهد حضور گسترده‌ی مردم در اعتراض به رژیم پهلوی بود. در این کتاب، مقاله‌ی مربوط به نقش کازرون در نهضت پانزده خرداد به قلم محقق و پژوهشگر جوان کازرونی حجت‌الاسلام رضا صنعتی انتخاب شده است: 

بر اساس آنچه از اسناد موجود و نقل قول کسانی که آن زمان اهل دین و سیاست بوده‌اند و در صحنه‌ها حضور داشته‌اند و وقایع را پیگیری می‌نموده‌اند، برداشت می‌شود که با توجه به سوابق دینی، غیوری و سلحشوری مردم این خطه بدیهی است که در این عرصه هم جزء شهرستان‌های مطرح حامی مرجع عالیقدر مرحوم آیت‌ا...‌العظمی خمینی (ره) بوده و در همه‌ی عرصه‌های دفاع از اسلام و مرجعیت دینی و ارزش‌های اسلامی همراه با متدینین و انقلابیون و جامعه‌ی روحانیت بوده است و به قول امام جمعه‌ی مظلوم شهید والامقام محمد خرسند که دریکی از سخنرانی‌ها: وقتی که مردم کازرون را، انقلابی و مؤمن توصیف کرد، فرمودند که مردم کازرون از زمان اشغال انگلیس‌ها و نهضت ملی شدن صنعت نفت و مسئله‌ی پانزده خرداد سال 42 در تاریخ ایران نقش کلیدی ایفا کرده‌اند تا جایی که کازرون در سال 57 جزء 11 شهری بود که حکومت نظامی در آن برقرار شد.

از بعد از تصویب لایحه‌ی انجمن‌های ایالتی و ولایتی از طرف هیئت دولت به ریاست و نخست‌وزیری" علم" و حذف اسلام از شرایط نمایندگی مجلس و قید سوگند نمایندگان به کتاب آسمانی به جای قرآن که موجب اعتراض شدید حضرت آیت‌ا...‌العظمی خمینی (ره) قرار گرفت و به تبع از او اعتراض دیگر علما اعلام و مراجع عظام و علمای بلاد هم بالا گرفت؛ به طوری که" علم" نخست‌وزیر برای فرونشاندن اعتراضات مجبوربه عقب‌نشینی شد ولی روحانیون کوتاه نیامدند و اعتراضات خود را به صورت سخنرانی‌ها و بیانیه‌ها ادامه دادند. برخی از روحانیون کازرون هم که اسامی آن‌ها در نضهت امام خمینی اثر (حمید روحانی) آمده، همراه با جامعه‌ی روحانیت فارس بیانیه صادر کردند و در آن پشتیبانی و حمایت همه‌جانبه‌ی خود را از مراجع عظام به خصوص حضرت آیت‌ا...العظمی خمینی (مدظله‌العالی) اعلام نمودند و متذکر شدند که کوچکترین اسائه‌ی ادب و جسارت به مقام شامخ آن مرجع عالیقدر، عکس‌العمل شدید مرم مسلمان را به دنبال دارد، و هرجا روحانیت به میدان آمد، مردم متدین پشت سر آن‌ها بودند به ویژه بازار و بازاریان فهیم، مؤمن و متدین کازرون که همیشه با بستن بازار بزرگ کازرون اعتراض خود را که در واقع بیانگر اعتراض قاطبه‌ی مردم کازورن بود، اعلام می‌داشتند و در وقایع پانزده خرداد، قبل و بعدش هم به پشتیبانی از اسلام، مرجعیت دینی و روحانیت اصیل انقلابی و اعتراض به نظام ستم‌شاهی، بارها بازار را بستند و تعطیل نمودند و معمولاً همراه با بازار بزرگ تهران و شیراز و شهرهای بزرگ هم در این مصاف‌ها همراه وهماهنگ می شدند.

و در آخر به مواردی از قیام پانزده خرداد در کازرون، اثر سید رضا فندرسکی انتشار مرداد 1397 بسنده می‌شود. 

فعالیت های حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد پیشوا در کازرون باعث شده بود که ساواک استان فارس در گزارش اواخر فروردین 1342 وی را به عنوان روحانی برجسته‌ی شهر کازرون به سازمان اطلاعات و امنیت کشور معرفی کند (3).

در روز ششم خرداد سال 1342 نوار سخنرانی آیت‌ا... سید عبدالحسین دستغیب در مورد مبانی دین و تربیت اخلاقی(اعتراض به نظام ستم شاهی وحمایت و پشتیبانی از مقام شامخ مرجعیت آیت الله العظمی خمینی) در مسجد نو کازرون که از مساجد فعال این شهر بوده، توزیع گردید (4).

پس از قیام پانزده خرداد سال 42 و دستگیری امام خمینی (ره) نمایندگان علمای مناطق مختلف کشور به تهران رفته و در پایان اقامت خود قطعنامه تحریم انتخابات فرمایشی مجلس بیست و یکم را امضا کردند. نماینده‌ی علمای کازرون حجت‌الاسلام سید احمد پیشوا بود (5).
به دنبال آزادی امام و در روز 18 فروردین سال 1343 به درخواست روحانیون کازرون، مغازه‌های بازار کازرون پرچم ایران و عکس امام را نصب کردند (6). 

علاوه بر این مردم کازرون، به ویژه کسبه و دانش‌آموزان در یک اقدام ابتکاری و جالب به مناسبت آزادی امام به یکدیگر کارت‌های تبریک می‌دادند (7). 

قرار بود که در روز سوم خرداد سال 1343 اعلامیه‌ی امام خمینی در کازرون و چند شهر دیگر استان فراس توزیع شود، اما مسئولین ساواک با اطلاع از از این امر دستور دستگیری توزیع‌کنندگان اعلامیه را صادر کردند (8).

در مرداد 1343 امام خمینی در پاسخ نامه‌ی حجت‌الاسلام سید احمد پیشوا به ایشان تلگرافی برای وی فرستادند و از تلاش‌های او در جهت ترویج شریعت اسلام قدردانی کردند (9). 


علی اسدزاده، شماره ۴۹۶ هفته نامه شهر سبز، ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
نویسنده: علی اسدزاده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹