پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۸۷۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
گویند روزی مال باخته ای گریان و نالان به نزد کریم خان زند رفت، وکیل الرعایا اورا گفت چگونه مالت را بردند، گفت خواب ماندم، کریم خان به او گفت مردک تو که این همه مال با خود داشتی چرا خواب ماندی، پاسخ داد گمان کردم که وکیل الرعایا بیدار است، کریم خان از این پاسخ سخت خجل گشت و امر نمود که برابر مالش را به او برگردانند..... این حکایت عبرت انگیز که به لحاظ زمانی نیز چندان از زمانه معاصر ما دور نیست بسیار آشنا و درخور حال و روز شهر تاریخی ماست. شهری که قدمتش به دو هزاره ی قبل می رسد امروز متاسفانه کمتر نشانی از یک شهر تاریخی درون بافت و پیکره ی خود دارد.

بی شک ما بدنبال داشتن عمارتی با پانصد سال قدمت یا بیشتر از آن در این شهر نیستیم لیکن بسیار معقولانه و منطقی ست که امروز در درون بافت شهری که ادعای تاریخی بودن دارد ساختمان هایی را بیابیم که از سبک معماری و شاخصه های آب و هوایی کازرون، لا اقل در دو قرن گذشته حکایت داشته باشد، اما متاسفانه همین مقدار هم امروز برای کازرون حکم کیمیا را یافته است. این درحالیست که شهری مانند کاشان امروز باید عروس شهر خانه های قدیمی ایران باشد و نزدیک به پنجاه بنای قدیمی را به بهترین شکل ممکن در درون خود احیا نموده باشد و از برکت آن گردشگری را بسیار رونق بخشیده باشد. 

سخن در این باره، پیش از این بسیار گفته و بارها نوشته ام اما چون همیشه گوش شنوایی نبوده است در اینجا روی خطابم نخست به متولیان میراث فرهنگی و در کنار آن به اعضای محترم شورای شهر است که تا بیش از این دیر نشده با شناسایی ابنیه تاریخی که خوشبختانه هنوز از گزند و آسیب در امان مانده اند و پيش بيني ساز وکارهای قانونی برای ثبت ملی این بناها زمینه نگهداری آنها را فراهم آورند و دست سودجویان را که بدون توجه به ارزش تاربخی بناها فقط به سود وثروت اندوزی شخصی می اندیشند کوتاه نماید.

این یک مطالبه و خواست عمومی شهروندان است و جدای از حق و حقوقی که مالکان و وراث این بناهادارند مطرح می باشد در واقع ما شهروندان این حق را برای کازرون قائلیم که از داشتن نمادهای هویت معماری اصیل خود تهی نگردد و در این راه چشم امیدمان به منتخبین شورا ست که همگی با رای تک تک ما بر مسند شورا تکیه زده اند و قطعا می بایست از کیان و هویت فرهنگی شهر دفاع نمایند 

در این زمینه تعامل و هماهنگی میان کارشناسان میراث فرهنگی و کمیسیون فرهنگی شورا لازم و ضروری می نماید و در گام نخست پیشنهاد می گردد تيمی کارشناسی تشکیل و به شناسایی چنین خانه هایی در بافت قدیمی شهر مبادرت ورزد. قطعا در این راه می توان بر روی توانمندی فعالان اجتماعی شهرستان به عنوان ضلع سوم این مثلث کارشناسی حساب ویژه ای باز کنند.
نویسنده: محمودرضا پولادی
برچسب ها: کازرون
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۰
اذان صبح
۰۴:۵۶:۲۱
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۲۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۱۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۹:۱۲
اذان مغرب
۱۹:۵۶:۰۳