پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۸۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳

اسفند ماه همراه با سرداران و شهدای کازرون

اسفندماه در تاریخ دفاع مقدس ما سالروز عملیات های بزرگ و شهادت فرماندهان بزرگی است. اگر نگاهی به تقویم دفاع مقدس در اسفندماه از سال ۵۹ تا ۶۷ بیندازیم به عملیات های مختلفی بر میخوریم و به همین دلیل تصمیم بر نگارش چند کلمه ای در رابطه با شهدای شهرمان کازرون و ان عملیات ها گرفتم.

 

۳ اسفند ۶۲ عملیات خیبر

در این عملیات قصد بر آن بود که از راهی غیر از خشکی بتوان به منطقه دشمن نفوذ و ضربه لازم را جهت تضعیف قدرت دشمن به او وارد کرد و پس از آن به محدوده منطقه بصره نزدیک شد .در این عملیات نیروهای کازرونی در قالب دسته و گروهان شرکت فعال داشتند که در عملیات خیبر شهادت "فرمانده شهید صفر غلامی "را همراه با جمعی از عزیزان داشتیم .

 

۱۹ اسفند ۶۳ عملیات بدر

در ماه‌های پایانی سال 63، جنگ از لحاظ نظامی ‌و سیاسی به بن‌بست‌های بزرگی رسیده بود. فشارهای سیاسی از یک سو به کشور وارد بود و از سوی دیگر مدت‌ها بود که در جبهه نظامی، حرکت قابل توجهی انجام نشده بود. برای خروج از این بن بست، طراحی عملیات بدر در منطقه جزایر مجنون که قبلا طی عملیات خیبر به موفقیت دست نیافته بودند کردند و از این طریق دشمن را وادار به تسلیم کنیم تا به راحتی شرایط ما را بپذیرد

مرحله اول با پیش روی اندکی متوقف و برای مراحل بعدی اماده شده بودیم که به علت نامساعد بودن شرایط دستور عقب نشینی و توقف عملیات داده شد.  در این عملیات نیز یکی از سرداران کازرون "احمد رضوانی" که جانشین گردان کمیل" بود با با جسمی بی سر به همراه دیگر از عزیزان کازرونی به شهادت می رسد

 

۲۵ اسفند ۶۶ عملیات والفجر ۱۰

این عملیات در منطقه عمومی حلبچه عراق و با هدف تغییر مسیر نفوذ به خاک عراق و کشاندن نیروهای عراقی از جنوب به غرب کشو ر طراحی شده بود تا در فرصت مناسب بتوان ضربه کاری را به دشمن وارد و به محاصره بصره اقدام کنیم. در این عملیات دشمن با نامردی کامل کل منطقه را با گازهای شیمایی الوده کرد که هنوز اثرات ان بعد ۳۲ سال در منطقه وجود دارد

در زمان عملیات نیز فرمانده عزیز "حبیب سیاوش" که جانشین گردان فجر بود و دیگر دوستاتش به شهادت میرسند .همچنین در قمستی دیگر از منطقه نبرد شاهد به شهادت رسیدن مسول جهاد سازندگی شهرستان فرمانده "حاج هدایت مصلحیان "بودیم .

 

و اما ۲۶ اسفند ۵۹

بعد از محاصره سه روزه سوسنگرد و شکست حصر ؛دشمن که تا قبل از ان دشمن در مناطق مختلف به صورت پراکنده حضور داشت تا پشت شهر سوسنگرد عقب نشینی ‌کرد و برای خویش اولین خاکریز دفاعی را ساخت. مثلا در هویزه  مستقر نبود ولی در فارسیات و دب حردان نزدیک اهواز استقرار داشت

بعد از سقوط خرمشهر و محاصره ابادان ،توجه به دشت ازادگان هم برای ما و هم برای عراق اهمیت زیادی پیدا کرده بود و عمده نیروهای ما در این مناطق حضور داشتند تا جلوی پیش روی دشمن برای فتح اهواز را بگیرند .نیروهای خودی نیز در این مناطق هر چندی برای ضربه زدن به دشمن به عملیات های ایزایی دست می زدند .

در ۲۵ اسفند ۵۹ عملیاتی طراحی شد که هدف ار آن فشار به دشمن، عقب راندن ان از پشت شهر سوسنگرد و در واقع ازاد شدن شهر از طرف غرب و نشان دادن تحرکی توسط نیروهای ایران در مقابل دشمن بود و به نام مبارک امام زمان(عج)، عملیات امام مهدی نامیده شد.  

دشمن با این عملیات  تا نزدیکی های دهلاویه عقب نشینی کرد .در این عملیات نیروهای کازرونی  بسیاری حضور داشتند و فرماندهی یکی از محورهای عمل کننده بر عهده فرمانده شهید سید محمد جواد دیده ور بود (در همین عملیات به شهادت رسید )که در این عملیات کازرون غیر از فرمانده شهید ۳ شهید دیگر تقدیم دفاع از کشور کرد .

نویسنده: حسین پیروان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۴
اذان صبح
۰۵:۰۳:۲۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۰۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۵:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۰۴