پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۸۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۲

لابه لای این همه اتفاق های ناگوار این روزها، خبر درگذشت بزرگ مرد طبیعت ایران برایم باورکردنی نیست!

"اسکندر فیروز" افتخار طبیعت ایران، بنیانگذار و نخستین رئیس سازمان محیط زیست ایران، کسی که از او به عنوان پدر سازمان محیط زیست ایران و پدر تالاب های ایران یاد می کنند... درگذشت.

لیست افتخارات و تلاش‌های ایشون طولانی و بلند بالاست؛ که با یک سرچ ساده می توانید بخوانید. فقط من به همین اشاره کنم که زمانی که چیزی به نام محیط زیست در خاورمیانه مفهومی نداشت، و عربستان و ترکیه این مفهوم براشون تعریف نشده بود؛ زمانیکه دریاچه های شوروی سابق در حال خشک شدن بودند و فجایع عجیب و غریبی در بالکان اتفاق می افتاد، اسکندرخان فیروز با عزمی راسخ کارش را در زمینه محیط زیست شروع کرده بود... .

به بهانه درگذشت پدر محیط زیست ایران

اگر امروز ما پارک ملی، اثر طبیعت ملی، پناهگاه حیات وحش، منطقه ی حفاظت شده، پارک گیاه‌شناسی و... داریم، فقط و فقط در اثر تلاش های بی وقفه ی اوست؛ گرچه اینها فقط قسمتی از فعالیت هایش بودند.

در این چند سال اخیر که درگیر احیای بخشی از منطقه دشت برم شدم، بیشترین اسمی که در اسناد و مدارک قدیمی دیدم، نام اسکندرخان فیروز بود. تلاشش برای ملی کردن و تاسیس پارک دشت ارژن – پریشان تا خرید زمین‌ها و راضی کردن مردم محلی برای همکاری متحیرم می کند... .

اسکندر فیروز معتقد بود این منطقه یکی از خاص ترین مناطق آب و هوایی ایران است. این قضیه من را مشتاق کرده بود برای برقراری ارتباط و دیدار حضوری ایشان. اولین باری که موفق شدم تلفنی با آقای اسکندر فیروز صحبت کنم و در مورد طرحم بگویم، از لحن صدایش می‌شد شدت علاقه‌اش به این منطقه را فهمید. از خشک شدن دریاچه پریشان پرسید؛ طوری حرف می‌زد انگار هنوز اینجاست و هر روز به دشت ارژن، پریشان و دشت برم سر میزند. گفت: کار ناتمام آنروزهای ما را دوباره شروع کردی. امیدوار بود بتواند پایانش را ببیند. حیف... .

تاکید کردند هر چه زودتر این قرار حضوری گذاشته شود. دوست داشتند عکس‌های جدید منطقه را ببینند و در جریان کارهای انجام شده قرار بگیرند؛ ذوق و شوقی داشت وقتی اسم پریشان برده می شد؛ یا وقتی از بلوط دشت برم حرف می زدم... . آرامشش را کاملا حس میکردم... .

امروز بسیار متاسفم که آن دیدار هرگز انجام نشد... . مرد طبیعت ایران، اسکندر فیروز درگذشت... .

نه، باور نمی کنم... .


نویسنده: رضا رضازاده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴