پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۸۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
در مراسم بزرگداشت حسن اجتهادی صورت گرفت:
مراسم بزرگداشت حسن اجتهادی، شاعر فقید کازرونی به همراه رونمایی از دو کتاب وی با حضور جمعی از دانشگاهیان، اهالی فرهنگ، مسوولین و مردم شهرستان کازرون برگزار گردید.

به گزارش دریافتی کازرون نما از روابط عمومی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در این مراسم دکتر عباس عاشوری‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر، طی سخنانی ضمن مروری بر اشعار اجتهادی، وی را از شاعران پست‌مدرن جنوب ایران برشمرد و خاطر نشان کرد: عدم دلبستگی کامل به سنت، در کنار عدم پذیرش وضعیت حال که در زبان شعری اجتهادی عیان است، این امکان را به دست می‌دهد که وی را شاعری پست‌مدرن بدانیم.

واکاوی شعرهای شاعر پست‌مدرن جنوب/ رونمایی از دو کتاب شعر شاعر فقید کازرون

وی در ادامه افزود: یک انسان پست‌مدرن، فقط جلوه‌های زیبای دنیای سنت را به زندگی امروزش می‌آورد، اما در گذشته زندگی نمی‌کند. او آرام آرام از گذشته می‌گذرد. درست مانند آنچه که در اشعار اجتهادی شاهد آن هستیم و می‌توانیم نمونه‌های متعددی را از آن برشماریم.

در ادامه این نشست، دکتر محمدحسین بهرامیان، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استهبان نیز با مهم ارزیابی کردن جایگاه شعری حسن اجتهادی در جریان شعر معاصر، وی را یکی از برترین شاعران جنوب برشمرد که شاخصه‌های متعددی از عناصر مختلف شعر جنوب کشور را در اشعارش نشان داده است.

واکاوی شعرهای شاعر پست‌مدرن جنوب/ رونمایی از دو کتاب شعر شاعر فقید کازرون

وی در ادامه افزود: با مطالعه اشعار حسن اجتهادی، می‌توان دید که دامنه واژگان این شاعر به شکل چشمگیری وسعت دارد و حتی در نوآیین‌ترین سروده‌های خود نیز ابایی ندارد از اینکه کلمات کهنه و مندرس فارسی را بار دیگر به خدمت گیرد.

بهرامیان همچنین ترکیب‌سازی‌های مکرر را از دیگر ویژگی‌های شعری حسن اجتهادی برشمرد و افزود: باوجود آنکه ترکیب‌سازی‌های متنوع حسن اجتهادی ریشه در ادبیات کهن فارسی و اتفاقات نوین شعر عصر او دارد، با همه این احوال اثر انگشت او را کنار بسیاری از ترکیب‌هایش می‌توان یافت.

واکاوی شعرهای شاعر پست‌مدرن جنوب/ رونمایی از دو کتاب شعر شاعر فقید کازرون

این استاد دانشگاه همچنین ضمن تأکید بر پست‌مدرن بودن اشعار اجتهادی، خاطر نشان نمود: تضادهای هم‌زمان و غیرهم‌زمان در اشعار این شاعر، نشان دهنده یک ستیز هماره با فضای زندگی شاعر است که در عین حال از دلبستگی او به عناصر پیرامونی‌اش نیز خبر می‌دهد و اینها از ویژگی‌های شعر پست‌مدرن است که به وضوح در اشعار اجتهادی دیده می‌شود.

واکاوی شعرهای شاعر پست‌مدرن جنوب/ رونمایی از دو کتاب شعر شاعر فقید کازرون

در این مراسم برخی از شاعران شهرستان کازرون به شعرخوانی پرداختند و با حضور جمال اژدری کازرونی، میثم کلاهی و خانواده حسن اجتهادی که به تازگی دو کتاب از آثار وی را منتشر نموده‌اند از این دو کتاب با نام‌های «برآب‌ها و آبی‌ها» و «با آنچه در زمینه و صحنه است» رونمایی شد.

گفتنی است این برنامه از سوی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگسرای مردانی وابسته به شهرداری کازرون برگزار گردید.

سیدحسن اجتهادی در سال 1325 در کازرون به دنیا آمد و در سال 1397 دیده از جهان فرو بست. وی در طول دوران حیاتش چندین مجموعه شعر سرود که تاکنون سه کتاب از این اشعار منتشر شده است.

نویسنده: روابط عمومی دانشگاه سلمان فارسی
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۰
اذان صبح
۰۵:۰۹:۳۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۳:۰۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۰۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۲۱
اذان مغرب
۱۹:۴۸:۵۰