پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۸۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
نشر کتاب
کتاب «با آنچه در زمینه و صحنه ‌است» شامل سه منظومه از استاد سیدحسن اجتهادی شاعر ارزنده و فقید کازرونی همراه با نقد و بررسی فیض شریفی منتشر شد.

به گزارش کازرون نما، کتابی که انتشارات «حس هفتم» اخیرا چاپ و به مخاطبان واقعی شعر و اندیشه عرضه کرده است، اثری‌ست فاخر و بی‌بدیل از شاعر کازرونی، استاد سیدحسن اجتهادی، تحت عنوان «با آنچه در زمینه و صحنه است».

این مجموعه‌ی ارزشمند، سه منظومه از سیدحسن اجتهادی را دربرمی‌گیرد («برایم غذایی از شعر بیاور»، «با آنچه در زمینه و صحنه است» و «پنجره‌های گشوده بر گلوی جهان»). حسن اجتهادی این منظومه ها را در حوالی سالهای ۷۱ تا ۹۲ سروده و بازبینی کرده است.

این سروده‌ها از زوایای زیادی، بیانگر دنیای شعری او و یک اتمسفر یا حال و هوای خاص برای تنفس من‌های راوی در اشعار اوست. فرم و شکل این اشعار به طور کلی برگزاره‌های خبری و گزارشی و تصویری بنا شده و فضای سیال نوشته‌ها، نشان‌دهنده‌ی اوضاع و احوال شاعر در هنگام سرودن منظومه‌ها و یاد آورنده‌ی خاطرات و خطرات نوستالژیک فردی و بومی حسن اجتهادی است.

فیض شریفی، در این کتاب به تفصیل به شرحِ چیستی ‌و‌ چرایی این منظومه‌ها پرداخته و بی‌شک برای مخاطب حرفه‌ای ادبیات و نیز مخاطب شعر حسن اجتهادی حرفایی دارد قابل تأمل و تعمق که باید دید و خواند و پرداختشان.

سه منظومه از سیدحسن اجتهادی در قالب کتاب

و اما حسن اجتهادی، شاعر قدرتمند خطه‌ی جنوب، با روحی آبی و دلی دریایی، در سوم دی‌ماه ۱۳۲۵ در کازرون متولد شد. دوران ابتدایی را در کازرون گذراند؛ دبیرستان را درشیراز سپری کرد؛ و دانشگاه را در تهران به پایان رساند و پس از آن، سالها معلمی و استادی پیشه کرد. سرانجام در ۸ خردادماه ۱۳۹۷، از بارِ تن آزاد شد و به آبی‌های همیشه پیوست.

بی‌شک، بخش قابل تأملی از پنج دهه‌ی اخیر شعر معاصر فارسی، مدیون تلاش‌های ذهنی، زبانی و فرمی سیدحسن اجتهادی ا‌ست؛ شاعری که نه تنها در ساحت کلمه، که در ساحتِ حضورِ آبی‌‌اش در این جهان، یگانه بود و رها و آزاده.

 

حسن اجتهادی علاوه بر فعالیت و سخت‌کوشی در حوزه‌ی شعر، در زمینه‌های دیگری نیز طبع آزمایی کرد و خلق هنر نمود؛ آثار پژوهشی، نمایشنامه، فیلمنامه، کولاژ و... نمونه‌ای از دیگر تلاشهای وی در عرصه‌ی هنر است.

«با آنچه در زمینه‌ و صحنه است»، سومین کتاب از حسن اجتهادی ا‌ست که در سال ۹۸ توسط انتشارات حس هفتم به چاپ رسید.

این کتاب ولی قطره‌ای از دریای شعری ‌و شعوری حسن اجتهادی‌ست؛ ‌وزن مجموعه دفترهای چاپ‌‌نشده‌ی شاعر که حاصل چندین دهه سرودن و تلاش ادبی اوست، خود گویای این ماجراست.

زنده‌یاد منوچهر آتشی، شاعر بزرگ معاصر ایران، کازرون را به یمن حضور اجتهادی، به قونیه‌ای کوچک تشبیه کرده و حسن اجتهادی را «قبله‌ی خاطرات دیرین» خود نامیده.

نگرش و زیست عرفانی و سیالیت ذهنی و معنوی سیدحسن اجتهادی به گونه‌ای بود که او را از همه‌ی تعلقات دنیوی بی‌نیاز کرده بود؛ رنجِ کلام به دوش می‌کشید و به دنیا پوزخند‌ می‌زند.

حسن اجتهادی، مصداق بارز همانی‌‌ست که حافظ می‌گوید:

غلام‌ همت آنم که زیر چرخ کبود                 ز هرچه رنگِ تعلق پذیرد آزاد است.

سه منظومه از سیدحسن اجتهادی در قالب کتاب

او هرچقدر که به دنیا آسان، همانقدر به جدیت و سخت‌کوشی در حوزه‌ی زبان و اندیشه، سخت می‌گرفت. زیبا می‌سرود و عمیق می‌اندیشید. می‌بایست که آثار این شاعر بزرگ، در قالب کتاب، دهه‌ها پیش – هرچه‌ بیشتر و شایسته‌تر – به ادبیات امروز ایران معرفی می‌شد؛ چه او خود گنج گرانی‌ بود، پنهان در کنجِ دنجِ خویش و جهان.

می‌بایست این مجموعه‌ها و دفترهای شعر، زودتر از اینها چاپ می‌شد و به دست علامقمندان شعر اجتهادی می‌‌رسید.

گرچه امروز، شاعرِ آبی، خودش حضور ندارد لیکن روحِ آبی‌اش، اندیشه‌ی سبزش، دوربین تیزبین نگاه و شکوهِ کلام و اثرگذاری زبانش در ما و با ما و از ماست.

آنچه تا امروز در قالب ۲ کتاب ارزشمند دیگر از حسن اجتهادی به چاپ رسیده، غزل‌ها و اشعار کلاسیک استاد را شامل می‌شود.

اما «با آنچه در زمینه و صحنه است»، سه منظومه‌ی منتخب از میان دیگر منطومه‌ها و اشعار آزاد است که تاکنون نیز به چاپ نرسیده است.

تجربه‌های ذهنی، محتوایی، فرمی و زبانی اجتهادی در منظومه‌ها، تجربه‌های متفاوتی‌ست که‌ حتما باید دیده و شنیده شود‌.

امید که چاپ این اولین کتاب از منظومه‌‌‌های سیدحسن اجتهادی که توسط انتشارات «حس هفتم» به چاپ رسیده، با ویژگی‌های منحصر به فرد ذهنی و زبانی و شیوه‌ی شاعرانگی‌‌اش، مخاطب‌های خاص خودش را دریابد و هم‌ مخاطب‌ها نیز کتاب را دریابند.

این مجموعه مقدمه‌ای مهم بر چاپ دیکر آثار ارزشمند سیدحسن اجتهادی خواهد بود‌.

 

...چه خالی‌ست جایت

حالا که اینجا غرقم

در نور و برگ و زمزمه‌ی رودها.

سفره‌ای گسترده است بر بساط نوش‌خواران

و آه...

جای خالی یاران.

کاش تو اینجا بودی و

بر این سفره‌ی رنگین

برایم غذایی از شعر می‌آوردی... / از منظومه‌ی «برایم غذایی از شعر بیاور» - سیدحسن اجتهادی


نویسنده: زینب صبوری زاده
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸