پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۸۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
استمداد از مسئولین استان و فعالان محیط زیست:
بهره‌برداری از معادنی که در مناطق محیط زیستی ویژه قرار دارند با مشکلاتی برای اهالی همجوار و محیط زیست این مناطق همراه است.

به گزارش کازرون نما، در این زمینه یک فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس می‌گوید: بهره‌برداری و آسیب رسیدن به دشت برم در حالی به انجام می‌رسد که منطقه مورد نظر جزء کنوانسیون رامسر است و در سال 82 هیات وزیران نیز تحت پوشش این کنوانسیون بودن را برای این جنگل تایید کرده است.

شیرعلی الله‌وردی اضافه می‌کند: پیش از این نیز وزارت صنعت و معدن بهره‌برداری و گودبرداری از این معدن را به دلیل اینکه جزء منطقه حفاظتی زیست‌کره است ممنوع کرده بود.

جنگلی در مجاورت روستا

وی با تاکید بر موقعیت مکانی جنگل دشت برم اظهار می‌کند: این جنگل در مجاورت روستا گاوکشک در حوالی کازرون قرار دارد و محافظت از آن برای روستاییان این منطقه بسیار حایز اهمیت است.

 تازیانه معدن بر پیکر محیط‌زیست دشت برم/ تقاضا برای حمایت

الله‌وردی می‌افزاید: 3 سال قبل با نامه خانم ابتکار، بهره‌برداری از معدن گچ در این منطقه به طور کامل متوقف و خیال مردم راحت شد اما در یک مقطع دیگر از آغاز مجدد کار در معدن مطلع شدیم.

این فعال محیط زیست با اشاره به تعهدی که در آن زمان از بهره‌بردار دریافت شد، عنوان می‌کند: 6 سال قبل این سرمایه‌گذار با دادن تعهد محضری مجوز برای 3 سال بهره‌برداری را دریافت کرد اما پس از یک وقفه 3 ساله در قالب دیگری از تهران برای شروع بهره‌برداری مجوز اخذ کرده است.

الله‌وردی با درخواست از رسیدگی مسوولان به وضعیت ایجاد شده، اظهار اظهار می‌کند: برای اینکه در یک منطقه زیست محیطی در فارس مجوز صادر شود، مسوولان استان خودمان باید صلاحیت آن را بررسی کنند زیرا به شرایط و اهمیت مناطق محیط زیستی اشراف بهتری دارند.

وی ادامه می‌دهد: از استاندار فارس، منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره کل حفاظت محیط زیست استان و ... تقاضا داریم که این وضعیت را به طور جدی مورد بررسی قرار بدهند.

الله‌وردی با اشاره به طوماری که ساکنان منطقه گاوکشک برای حمایت از توقف بهره‌برداری از معدن نامبرده امضا کرده‌اند، می‌گوید: بیش از 700 نفر در حمایت از توقف کار در معدن گچ در دشت برم ارژن استشهاد و حمایت خود را امضا و اعلام کرده‌اند.

 تازیانه معدن بر پیکر محیط‌زیست دشت برم/ تقاضا برای حمایت

محیط زیست و توسعه

این فعالی محیط زیستی معتقد است: کشوری که محیط زیستش نابود شود چگونه می‌تواند به توسعه برسد و اکنون بهره‌برداری از این معدن گچ و پراکندگی گرد گچ موجب ناامیدی اهالی این منطقه شده است.

الله‌وردی می‌افزاید: برای اینکه گرد گچ در روز مشخص نباشد، بهره‌بردار از غروب تا صبح به کوبیدن گچ و بهره‌برداری می‌پردازد.

وی که پیش از این عضو شورای گاوکشک بوده است، اظهار می‌کند: یک هفته پیش از نوروز چوپانان روستا از کار کردن بیل مکانیکی در معدن خبر داددن و در پیگیری‌ها متوجه شدیم که مجددا 4 سال برای این سرمایه‌گذار مجوز از تهران صادر شده است.

 

الله‌وردی ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه یونسکو به مناطق تحت پوشش زیست‌کره بودجه اختصاص می‌دهد ساکنان روستا تمایل ندارند که با جهانی شدن وضعیت پیش‌آمده این بودجه قطع شود.

وی تاکید می‌کند: اما از مسوولان استانی تقاضا داریم که با جدیت وضعیت را دنبال کنند و از فعالان و گروه‌های محیط زیستی نیز درخواست حمایت داریم.

 بهره‌برداری بدون مجوز و تخلف

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به نظارت بر بهره‌برداری از معادن اعلام می‌کند: با بهره‌بردارانی که بدون مجوز اقدام به فعالیت در معادن استان کنند برخورد قانونی می‌شود.

سعید محمودی ادامه می‌دهد: بهره‌برداری و حفاظت 2 پیامد توام هستند اما در بهره‌برداری از معادن، سرمایه‌گذاران موظفند تا کمترین تخریب ممکن را در منطقه داشته باشند.

وی با تاکید بر بهره‌برداری از معدن گچ دشت برم در مجاورت روستا گاوکشک می‌گوید: مجوز اخیر از تهران صادر شده است و در حال حاضر در تفویض اختیارات استان نیست.

محمودی می‌افزاید: بهره‌بردار پیش از این به علت تخلف برای بهره‌برداری از منطقه‌ای خارج از مجوز خود مورد پیگیری قانونی قرار گرفت و جریمه شد اما اکنون مجوز برای وی در همان منطقه از پیش تععین شده مجددا صادر شده است.

گفتنی است: هفته گذشته کازرون نما نیز در همین رابطه گزارشی با عنوان "تخریب وسیع جنگل های بکر زاگرسی کازرون" در سرویس محیط زیست و تیتر یک صفحه اول سایت منتشر نمود که با لینک آدرس http://www.kazeroonnema.ir/fa/news/18069 قابل دسترسی و مشاهده می باشد


مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲