پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۸۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
در حاشیه شهادت امام جمعه کازرون:

اگرچه شهادت هنر مردان خداست، اما نباید چند موضوع را در نظر نگرفت و ساده از کنار آن گذشت. مثلا در خبرها آمده بود که بعد از بیست دقیقه آمبولانس رسید!!!. ضمنا ایشان در بیمارستان هنوز زنده بودند!!! خوب آیا این حرف ها صحت داره و اگر داره باید چند مطلب را مورد دقت قرار داد.

1- آیا امکان نداشت که با هر وسیله ای دیگر غیر از آمبولانس مثل ماشین یا موتور ایشان را زودتر به یک مرکز درمانی رساند؟ تصور کنید بیست دقیقه از بدن یک فرد خون جاری باشد و هنوز زنده باشد. کسانیکه در دفاع مقدس حضور داشته اند بهتر می دانند و دیده اند که چه مجروحانی و با چه شدتی توانسته اند زنده بمانند، چونکه به موقع جلوی خونریزی را گرفته اند. در اینجا در حسرت یک کاشکی میمانیم که چه می شد اگر یکی بلد بود جلو خونریزی را بگیرد و یا چه می شد منتظر آمبولانس نماند. بیست دقیقه برای یک مجروح یک عمر است. هر دقیقه می تواند معجزه کند. بهر حال شد آنچه نباید می شد.

2- چرا اورژانش اینقدر دیر عمل کرده است. کازرون شهر کوچکی است. در آن ساعت شب هم ترافیکی وجود ندارد. چرا سیستم های فوریت های پزشکی این قدر تاخیر دارند. بنظر می رسد در هر کجای شهر که حادثه ای رخ دهد. از زمانی که تلفن زده می شود تا رسیدن به محل حادثه در این شهر و در آن ساعت نباید بیش از پنج تا شش دقیقه بیشتر طول بکشد. این موضوع قابل پیگیری است و به عبارتی قابلیت بازسازی دارد که مشخص شود آیا سهل انگاری در امداد رسانی وجود دارد یا خیر؟ بعد از بیست دقیقه خونریزی احتمالا شدید، اورژانس رسیده و اقدام به انتقال کرده است. حال باید پرسید چقدر طول کشیده تا به بیمارستان برسد؟ آیا باز هم بیست دقیقه؟ اگر مسیر رفت بیست دقیقه بوده همان مسیر برای برگشت باز هم بیست دقیقه طول کشیده است و به عبارتی مجروح بعد از چهل دقیقه به بیمارستان رسیده؟ اگر منصف باشیم باید بگوییم آمدن بایستی طولانی تر باشد چونکه راننده آمبولانس که در زمان تماس پشت فرمان که نبوده که فورا حرکت کند؛ پس اگر بیست دقیقه از زمان تلفن زدن تا رسیدن طول کشیده، منطقا باید زمان برگشت کمتر بوده باشد. خوب اگر کسی پیدا شود و بگوید بله خیلی زود رسیدیم بیمارستان ( 5-6 دقیقه) که احتمال آن خیلی زیاد است، پس در اینجا زمان های حیاتی از دست رفته همان زمانی است که این امکان وجود داشت که آمبولانس زودتر برسد و یا مردم خودشان مصدوم را به بیمارستان ببرند و منتظر آمبولانس نشوند. بنابراین این امکان هست که آمبولانس زیادی تاخیر داشته است و مردم هم احتمالا سر در گم شدند که آیا هنوز صبر کنیم که آمبولانس توی راه است و الان میرسه یا اینکه ول کنید اورژانس را و بیایید خودمان ببریم!!!!!

3- این حادثه تلخ نشان از این دارد که سیستم های فوریت های پزشکی نیز بصورت فوری عمل نمی کنند. اگر یک انفجار صورت گرفته بود و یا چند تیر به قلب کسی شلیک شده بود در این جا شدت حادثه اجازه حیات را نمی دهد و ظرف چند ثانیه یا دقیقه فرد جان خود را از دست می دهد اما با فرض اینکه بعد از بیست دقیقه از جراحت، تازه اقدام به حمل مجروح شروع است و دقایقی بعد در بیمارستان تازه قرار است که اقدامات درمانی شروع شود (آماده شدن اتاق عمل و...)، پس ثانیه های با ارزش کجایند؟ چگونه می توان آنها را از دست نداد؟ آیا مراکز اورژانس کار خود را بدقت انجام می دهند؟ آیا ناظری وجود دارد که این موضوع را بررسی کند؟ بیست دقیقه بعد آمبولانس رسیده بدین معنی نیست که از لحظه جراحت بیست دقیقه گذشته، بلکه بدین معنی است که از زمان تماس با اورژانس بیست دقیقه گذشته و معلوم نیست از زمان مجروحیت نیز چقدر گذشته!!!! ثانیه ها مهم هستند چه بسا 30 ثانیه کمتر می توانست امام جمعه را نجات دهد!!!!!!

در پایان لزوم آموزش های عمومی برای عموم جامعه در مواجهه با مجروح و مصدوم از یک سو و بررسی کیفیت و موثر بودن اقدامات مراکز خدمات درمانی بخصوص اورژانس از سوی دیگر باعث خواهد شد که در آینده کمتر شاهد از دست دادن عزیزانمان باشیم.

این یک مطالبه اجتماعی است.

 ثانیه های حیاتی که برای امام جمعه از دست رفت

 

کازرون نما: لازم به توضیح است که حجت الاسلام شریفی از اعضای دفتر امام جمعه شهید کازرون که پس از تماس با راننده اولین کسی بود که به محل حادثه رسید، می گوید که احساس من این است که آمبولانس در حدود 15 دقیقه طول کشید که به محل حادثه رسید.

همچنین علی اصغر دریاب مسئول امورمالی دفتر امام جمعه فقید در این باره می گوید: همسر و راننده امام جمعه بلافاصله با اورژانس و 110 تماس میگیرند که پس از حدود یک ربع به محل می رسند و حجت الاسلام خرسند پس از حدود بیست دقیقه به بیمارستان منتقل می شوند که به علت شدت جراحات وارده و خونریزی زیاد، در بدو ورود به بیمارستان جان به جان آفرین تسلیم کرده و به شهادت می رسند.(منبع: کانال خبری کازرون خبر)

همسر امام جمعه شهید نیز به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری فارس ضمن تایید دوباره بازه زمانی 20 دقیقه ای تماس با مرکز فوریتهای پزشکی تا رسیدن آمبولانس، می گوید: "...به درون خانه دویدم و اورژانس را گرفتم و فقط یادم می‌آید چند جمله گفتم: تو را خدا کمک کنید!‌ امام‌جمعه‌تان را کشتند! به فریادم برسید! خواهش می‌کنم زود بیایید. تلفن را گذاشتم و دوباره به درون کوچه دویدم...

...از اورژانس تماس گرفتند که زخم را ببندید تا خونریزی کمتر شود. دوباره به درون خانه دویدم و با پریشانی نگاه کردم ببینم با چه چیزی می‌شود این زخم عمیق را بست. فقط چادر نمازم را دیدم. آن را سریع برداشتم و بردم تا آقای شریفی زخم را ببندد. ولی کوچه غرق خون بود...

...آمبولانس بعد از حدود بیست دقیقه رسید و حاج‌آقا را همراه آقای شریفی بردند. به خودم که آمدم توی کوچه دنبال آمبولانس می‌دویدم تا من را هم همراهشان ببرند...

...یکی از ماشین‌هایی که بعدتر خودش را رساند،‌ به سمت بیمارستان رفتیم اما وقتی رسیدم گفتند حاج‌آقا در بغل آقای شریفی اشهدش را گفته بودند و قبل از رسیدن به بیمارستان جان داده بودند..."(منبع: خبرگزاری فارس)

این درحالی است که محمد جواد مرادیان رئیس اورژانس استان فارس در تشریح چگونگی ارائه خدمات پیش بیمارستانی به امام جمعه فقید کازرون، در گفت‌وگو با خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: براساس ثبت اطلاعات در سامانه اورژانس پس از اولین تماس، کارشناس برای گرفتن اطلاعات دقیق از حادثه با شماره تماس گیرنده چندین مرتبه تماس می‌ گیرد که متاسفانه اشغال بود و بعد از تماس مجدد و اخذ اطلاعات تکمیلی بلافاصله نزدیکترین تیم امدادی اورژانس به محل حادثه اعزام و پس از ۶ دقیقه آمبولانس بر بالین مصدوم اعلام حضور پیدا می‌ کند.(منبع: باشگاه خبرنگاران جوان)

لذا انتشار مطالب ارسالی مخاطبان و انعکاس نظرات مختلف صرفا  جهت ایجاد فضای باز و گردش آزاد اطلاعات است و لزوما دیدگاه کازرون نما و یا مورد تایید این پایگاه خبری نمی باشد.

 

کازرون نما آمده انعکاس نظرات، مستندات و پاسخ مسئولین فوریت های پزشکی شهرستان کازرون می باشد


نویسنده: عباس ریاضی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴