پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۸۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
به مناسبت روز ملی خلیج فارس:
به مناسبت بزرگداشت روز ملی خلیج فارس، دوشنبه 10 اردبیهشت ماه، از کتاب "مقدمه ای بر روابط ایران و عثمانی در دوره قاجاریه" تالیف دکتر عباس عاشوری نژاد و دکتر مریم پرهیزکاری (چهره های علمی و فرهیخته كازرونی و از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر) رونمایی شد.

به گزارش کازرون نما، آیین رونمایی و نقد و بررسی این کتاب با حضور رییس بنیاد ایرانشناسی بوشهر و جمع کثیری از استادان و دانشجویان، در سالن کنفرانس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر برگزار شد.

دکتر عبدالکریم مشایخی در این مراسم با اشاره به مراکز و موسسات تمدنی در کرانه ها و پس کرانه های خلیج فارس گفت: بندر بوشهر به عنوان مهمترین مرکز دانش در کرانه خلیج فارس از هزاره های قبل از اسلام پل انتقال دانش به کشورهای دیگر جهان بوده است.

وی افزود: در دوران اسلامی نیز دانشمندان سیراف صاحب نام و مکتب بوده اند در حوزه های مختلف از جمله پزشکی و سیستم آبیاری نقش مهمی در تکامل علوم در جهان داشته اند.


رییس بنیاد ایرانشناسی بوشهر با مرور محتوای کتاب "مقدمه ای بر روابط ایران و عثمانی در دوره قاجاریه" گفت: این کتاب با استفاده از منابع فراوان و دست اول از جمله شماره های متعدد مجله "حبل المتین" که در دوره قاجار، از هندوستان، از طریق خلیج فارس به بوشهر می آمد با دقت تمام نوشته شده است.

دکتر عبدالکریم مشایخی افزود: کتاب مذکور بر مبنای اسناد آن دوره به بررسی روابط سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و دینی ایران و عثمانی در دوره قاجاریه پرداخته و بیشترین تمرکز خود را بر روی روابط این دو کشور از عهد نامه ارزروم دوم به بعد گذاشته است یعنی درست از زمانی که نویسندگان تاریخ معاصر موضوع روابط ایران و عثمانی را مسکوت گذاشته اند.

وی گفت: این کتاب که در ادامه کتاب های "اسناد کنسولگری ایران و عثمانی در بندر بوشهر" و کتاب "امپراتوری عثمانی در بندر بوشهر" تالیف همین نویسندگان، نوشته شده اطلاعات مهم و جدیدی را ارائه می دهد و از این پس منبع بسیار مهمی برای درک بیشترِ تاریخ روابط ایران با کشورهای معظم دنیا به خصوص روابط ایران و عثمانی خواهد بود.

دکتر عباس عاشوری نژاد نیز با تشکر از همکاری خانم دکتر پرهیزکاری در نگارش کتاب و به خصوص در بخش اسناد و روابط ادبی ایران و عثمانی، از رهنمایی های ارزنده دکتر مشایخی و زنده یاد استاد حسن زنگنه در مراحل مختلف نگارش کتاب تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش کازرون نما، این کتاب با قطع وزیری در 320 صفحه توسط انتشارات دانشگاه آزاد منتشر و به علاقمندان به تاریخ کشورمان عرضه گردیده است.

گفتنی است، دکتر عباس عاشوری نژاد چهره علمی و فرهنگی و فرهیخته کازرونی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر، اسفندماه سال گذشته به پاس خدمات فرهنگی و پژوهش‌های ارزشمندش جهت معرفی هرچه بیشتر شهرستان بوشهر، از سوی شورای اسلامی این شهر به عنوان شهروند افتخاری بوشهر معرفی و در آئین نکوداشت روز بوشهر از وی تجلیل به عمل آمد.

نویسنده: سرویس فرهنگی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳