پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۸۰۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
گزارش جامع کازرون نما از نوروز بارانی و سیلابی کازرون:
اگرچه نوروز امسال کازرون همانند بیشتر نقاط کشور به لطف رحمت الهی و بارندگی های خوب و به موقع، بسیار سرسبز و باطراوت و زیبا بود، اما سیل و آب گرفتگی و حتی وزش تندباد و سیل‌زدگی مردم دیگر استان ها، کام مردم دیارمان را تلخ کرد.

به گزارش کازرون نما، از نخستین روزهای سال جدید که الگوهای هواشناسی خبر از ورود سامانه ای پر بارش به کشور را می داد، و هشدارهای پیاپی خطر جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه ها و مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر برای نیمه‌ی شرقی و جنوبی و نواحی مرکزی کشور را گوشزد می‌کرد، جنب و جوش و فعالیت دستگاه های مسئول و مسافران نوروزی برای مقابله با خسارات احتمالی و در امان ماندن از بلایای آن حاکی از جدی بودن ماجرا بود؛ که البته حوادث و اتفاقات ناگوار و تلخ بعدی فرا انتظار بودن این سناریو را در روزهای بعد به اثبات رساند.

کازرون نما جهت انجام رسالت رسانه ای خود، در طول تعطیلات نوروزی به کوشش و همت ادمین کانال تلگرامی کازرون نما اخبار دقیق و معتبر و لحظه ای میزان بارش‌ها، هشدارها، اطلاعیه‌ها، آخرین اخبار حوادث دیگر نقاط کشور و وضعیت جوی شهرستان را به اطلاع مخاطبین محترم رساند که در اینجا به لحاظ اهمیت موضوع و نیاز به ثبت و آرشیو وقایع، مجموعه مهمترین گزارش ها و اخبار در قالب یک گزارش جامع مجددا در اختیار مخاطبان همیشگی سایت نیز قرار می گیرد.

 

نوروز سبز و با نشاط کازرون

به لطف رحمت الهی و بارش های خوب در سال زراعی 97، پس از چندین سال خشکسالی، سبزی و سرزندگی و نشاط و خرمی از بهمن ماه دشت کازرون را فرا گرفته بود و نوید بهاری دلکش و زیبا را به همشهریان می‌داد. جوشش مجدد چشمه های خشک شده در بخش های مختلف شهرستان، از چشمه های دوقولوی رنجان و پاپون گرفته تا چشمه بیدمشک و چشمه قلعه نارنجی و افزایش دبی رودخانه شاپور و خروش رودخانه های فصلی، شادی و شعف و امید را در دل مردم و کشاورزان این شهرستان زنده کرد.

 

عکس از: محمودرضا پولادی/علیرضا محمدی/علی بحرانی/رسول کمندی

سیل ویرانگر در آق قلا زنگ خطر را برای سراسر کشور نواخت

درحالی که مردم کشورمان در اولین ساعات اولین روز سال 1398 در حال دید و بازدید نوروزی بودند، خبر سیل ویرانگر شهرستان آق‌قلا در استان گلستان که بیش از نیمی از شهر آق‌قلا و ۱۰ روستای این شهرستان را درگیر آب گرفتگی کرد، زنگ خطر جدی را برای سراسر کشور به صدا درآورد.

به دنبال این سیل فراگیر که پس از آق‌قلا به گمیشان هم رسید، روز جمعه 2 فروردین ماه جمعیت هلال احمر با توجه به شرایط جوی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها در ایام عید نوروز اطلاعیه مهمی صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است:

الف: از مسافرین نوروزی خواهشمندیم که موارد ذیل را رعایت نمایند:

۱- پیش بینی های هواشناسی در تعطیلات طولانی مدت نوروز ۹۸ نشان می دهد شرایط جوی و ناپایداری هوا به نسبت سالیان گذشته نامساعدتر است و می تواند مسافران نوروزی را در برخی از مواقع غافلگیر نماید. بنابراین اکیدا لازم است مسافرین نوروزی خصوصا در مناطق کوهستانی با تجهیزات کامل امدادی و جیره غذایی کافی و سایر ملزومات ضروری سفر نمایند و از قبل هوای مسیر و مقصد را چک کنند.

۲- با توجه به سیلابی شدن مسیل ها در مناطق شمالی و غربی  کشور چنانچه مقدور باشد، هموطنان گرامی از سفر به این مناطق تا عادی شدن اوضاع پرهیز کنند.

۳- مسافران لازم است که در مسیرهای اصلی سفر نمایند و از ورود به مسیرهای فرعی کم تردد و ناشناخته پرهیز کنند.

۴- اطراق در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها اکیدا توصیه نمی شود.

۵- سی سانتیمتر آب گل آلود قادر است یک خودرو سواری سبک را معلق کرده و از مسیر خود منحرف کند. بنابراین لازم است قدرت آب را دست کم نگیریم و از ورود به مسیرهایی که آب های خروشان در آنها جاری است اکیدا خودداری نماییم.

۶- سیلاب تماشا ندارد. چنانچه در مسیر مسافرت به نقاط سیلابی برخورد کردیم حتما لازم است سریعا از محل دور شویم. آب خروشان به تدریج زمین های اطراف را سست کرده و به راحتی می تواند افراد حاضر در صحنه را غافلگیر نماید.

۷- مراقب رانش زمین و ریزش کوه در مسیرهای کوهستانی باشید.

۸- از حضور در مناطق خلوت و کم رفت و آمد در طبیعت خودداری کنید.

ب: از هموطنان‌مان در مناطق سیل زده و یا در معرض خطر سیل خواهشمندیم که در موارد زیر با دستگاه‌های امدادرسان همکاری کنند.

1- در روستاها و مناطق در معرض سیل خواهشمندیم که در صورت اعلام خطر از سوی دستگا‌های امدادرسان در برابر تخلیه خانه و منطقه محل زندگی خود مقاومت نکنند. وقتی جان مان در معرض خطر است مال ارزشی ندارد.

2- کودکان و افراد زیر ۱۲ سال را به هیچ وجه تنهایی به خارج از منزل نفرستید.

3- در پاکسازی بام، جلو و داخل خانه ها از برف و سیلاب با نیروهای امدادی همکاری کنید. قطعا نیروهای امدادی -اغلب داوطلبانه- برای کمک به شما در منطقه حاضر شده اند و مسئول و یا مقصر حادثه پیش آمده نیستند.

4- چنانچه منزل شما در منطقه هشدار و نزدیکی رودخانه قرار دارد و یا از استحکام کافی برخوردار نیست، در صورت امکان تا زمان پایان روزهای بارانی به جای دیگری نقل مکان کنید. امکان اسکان موقت و تغذیه اضطراری در اغلب شهرها (در مساجد، ورزشگاهها و...) از سوی جمعیت هلال احمر نیز وجود دارد.

5- در صورتی که به محل های اسکان موقت رجوع کرده اید تا زمان عادی شدن اوضاع، به محل خانه خود باز نگردید.

 

پیش‌بینی بارندگی 75 میلیمتری برای کازرون طی سه روز

روز شنبه 3 فروردین ماه آخرین خروجی کلیه مدل‌های هواشناسی دوشنبه و سه شنبه ای پر باران را برای کازرون پیش بینی می کنند. بررسی این الگوها حاکی از آن است که شدت بارش‌ها احتمالا باعث آبگرفتگی معابر خواهد شد. بهتر است شهروندان از مسافرت در روزهای دوشنبه و سه شنبه خودداری نمایند.

نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد 

پیش بینی سایت‌های هواشناسی خارجی در مورد بارش ۷۵ میلی متری باران در کازرون از دوشنبه تا چهارشنبه این هفته. در همین مدت برای قائمیه ۸۵ و برای یاسوج تا ۲۰۰ میلی متر بارندگی پیش بینی شده است.

استانداری فارس نیز روز شنبه با صدور اخطاریه شماره 1 هواشناسی، نسبت به شدت بارش های روزهای دوشنبه و سه‌شنبه خصوصا در جنوب فارس هشدار داد.

همچنین رحیم آزادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس نیز اعلام کرد: باتوجه به ورود سامانه جدید بارشی به فارس، در کل استان بارش‌های شدید و در نواحی غرب و مرکز، احتمال جاری‌ شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر پیش‌بینی می‌شود. بارش‌ها از بعدازظهر یکشنبه چهارم فروردین به شکل پراکنده در اکثر نقاط استان آغاز خواهد شد، اما در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این بارش‌ها شدت خواهد گرفت. در نواحی سردسیر و ارتفاعات بارش‌ها به شکل برف خواهد بود. به مسافران نوروزی و عشایر و مردم استان توصیه می‌شود که از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها جدا خودداری کنند.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

اخطاریه شماره ۱ هواشناسی فارس پیرامون سامانه بارشی پرقدرت پیش رو

باقری شهردار کازرون: شهرداری کازرون در آماده باش می باشد.

در پی هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید طی روزهای دوشنبه و سه شنبه و احتمال آبگرفتگی معابر و همچنین ایجاد مشکلاتی برای میهمانان نوروزی، باقری شهردار کازرون روز یکشنبه 4 فروردین ماه در گفتگو با کازرون نما از آماده باش شهرداری برای مقابله با بحران احتمالی خبر داد.

باقری اظهار داشت: طی هماهنگی با معاونت فرمانداری مقرر گردیده تمامی اماکن و سالن های ورزشی و ادارات جهت اسکان اضطراری احتمالی میهمانان نوروزی آماده سازی گردد.

باقری افزود: هنچنین کلیه واحدهای شهرداری در آماده باش بوده و مقرر گردیده گشت ساختمانی شهرداری میهمانان را به محل اسکان اضطراری راهنمایی نمایند.

شهردار کازرون افزود: کلیه واحدهای شهرداری در صورت آبگرفتگی معابر آمادگی برای کنترل بحران را خواهند داشت.

همچنین روابط عمومی شهرداری کازرون 4 فروردین ماه اعلام کرد: براساس پیش بینی و هشدارهای هواشناسی مبنی بر وقوع سیل و آب گرفتگی معابر سطح شهر، تمامی واحدهای شهرداری از جمله واحد خدمات شهری، فضای سبز، موتوری و لجستیک، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، سازمان حمل و نقل و واحد عمران با تمام امکانات جهت پیشگیری از خسارات احتمال در آماده باش کامل به سر می برند و در همین راستا جلسه هماهنگی و تمهیدات مقدماتی انجام شده است و هم اکنون ستاد بحران شهرداری کازرون با اکیپ کامل نیروی انسانی با تجهیزات کامل جهت ارائه خدمات به شهروندان عزیز در محل شهرداری مستقر و در حال آماده باش هستند.

از همه شهروندان عزیز تقاضا داریم با رعایت نکات ایمنی هنگام بارش باران از تردد غیر ضروری، پارک خودرو در مجاورت مکانهایی که احتمال سیلاب وجود دارد خودداری کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل با سامانه ۱۳۷ شهرداری کازرون و یا ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس بگیرند.

 

اخطار بارش 120 میلیمتری باران به مردم قائمیه و کوهمره نودان

آخرین خروجی مدل های هواشناسی هم بارش ۱۲۰ میلی متری برای بخش‌های قائمیه، کوهمره نودان و کوهمره سرخی پیش‌بینی کرده و به مردم این مناطق اخطار داده شد که هوشیار باشند و مردم و مسافران از حضور در بستر رودخانه ها و مسیل ها جدا خودداری کنند

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

 

تا غروب 4 فروردین آخرین آمار بارندگی استان فارس مجموع بارندگی کازرون در سال زراعی 97 را 426.7 میلیمتر نشان می دهد

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

آخرین آمار بارندگی ایستگاههای سینوپتیک فارس تا غروب چهارم فروردین

 

تحقق پیش بینی‌های هواشناسی

همانگونه که طی روزهای قبل اعلام شده بود، دوشنبه 5 فروردین ماه با بارش های شدیدی همراه بود که درپی بارندگی شدید صبح این روز، پاره ای از معابر دچار آبگرفتگی شد. به دنبال آن درب سالن شهید فهمیده در خیابان بعثت و حسینیه اله وردی به روی میهمانان نوروز باز شد و کلیه اعضاء ستاد بحران از جمله آقایان فروتن معاونت فرمانداری، باقری شهردار، صادق‌زاده رییس آتش نشانی، جمشیدی رییس آموزش و پرورش و سایر معاونت های شهرداری جهت مدیریت میدانی در سطح شهر حضور یافتند

 حضور اعضای ستاد بحران در ورودی شرقی شهر برای اسکان اضطراری مهمانان در سالن ورزشی شهید فهمیده 

 

آبگرفتگی معابر کازرون پس باز بارندگی امروز صبح/در حال حاضر آبگرفتگی مرتفع شده و تردد به صورت روان در جریان است

 

اسکان گسترده مسافرین نوروزی توسط آموزش و پرورش

باتوجه به هشدارهای قبلی و خطر آبگرفتگی معابر و بروز سیلاب به مسافران نوروزی، ستاد اسکان آموزش و پرورش شهرستان کازرون حداکثر توان خود را برای اسکان مسافران نوروزی برای برقراری ایمنی و آسایش آنها به کار برد.

مدیر آموزش و پرورش کازرون 5 فروردین ماه گفت: تا صبح امروز ده هزار و نهصد نفر از مسافران نوروزی در مدارس کازرون اسکان داده شدند.

به گزارش روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش کازرون، امیرحسین جمشیدی در بازدید از ستاد اسکان فرهنگیان و مدارس این شهر بیان کرد: از 28 اسفندماه 97 تا صبح روز دوشنبه پنجم فررودین ماه جاری 10 هزار و نهصد نفر در قالب سه هزار و سی خانواده در مدارس کازرون اسکان یافته اند.

وی افزود: تلاش ما در ستاد اسکان مسافران نوروزی در آموزش و پرورش بر میزبانی شایسته و ارائه فرهنگ غنی شهرستان کازرون به گردشگران این شهرستان است.

مدیر آموزش و پرورش کازرون اظهارداشت: خدمات رسانی مطلوب به میهمانان نوروزی و اخلاق مداری در تعامل با فرهنگیان و خانواده های آنان از اولویت های ما در ستاد اسکان فرهنگیان است.

مسئول ستاد اسکان مهمانان نوروزی آموزش و پرورش کازرون نیز گفت: امسال برای اسکان میهمانان نوروزی این شهر 75 واحد آموزشی با 447 کلاس درس آماده شده است.

سیدمصطفی پایمرد درخصوص اجرای فعالیت‌های فرهنگی ستاد اسکان مسافران نوروزی نیز یادآور شد: بروشورهایی با موضوعات نقشه راه‌های مواصلاتی استان فارس و معرفی اماکن گردشگری شهرستان بین مسافران توزیع می‌شود.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

اسکان اضطراری مسافران نوروزی در سالن ورزشی شهید فهمیده کازرون

 

تلخ ترین روز فارس با سیل وحشتناک دروازه قرآن شیراز

ظهر 5 فروردین ماه درحالی که علیرغم بارش زیاد باران و جاری شدن سیلاب در معابر کازرون اوضاع تحت کنترل و مدیریت شده بود، به ناگاه تصاویر سیل وحشتناک در دروازه قرآن شیراز در حالی که تعداد زیادی از خودروهای درحال حرکت را با خود می‌برد در شبکه های اجتماعی فضای مجازی منتشر شد و موجی از ترس و بهت‌زدگی را با خود به ارمغان آورد.

حوالی ساعت 12 ظهر 5 فروردین ماه درپی بارش شدید باران در شهر شیراز، بیشتر خیابان های این شهر دچار آبگرفتگی شد و اخبار دریافتی حکایت از آن داشت که سیلاب شدید تمام خیابان‌های منتهی به دروازه قرآن را در هم کوبیده است و تعداد زیادی از مسافران از این سیلاب آسیب دیده‌اند. اخبار ناگوار بعدی اما حکایت از کشته شدن 19 نفر از جمله 3 کودک در این حادثه دلخراش داشت.

 

سیلاب وحشتناک در دروازه قرآن شیراز

مسدود شدن مسیر کازرون – بوشهر بعد از پاسگاه شهید صلاحی

طبق گزارش های میدانی مخاطبان کانال تلگرامی کازرون نما در ظهر 5 فروردین ماه، محور كازرون به برازجان در حد فاصل سه راهي وحدتيه تا بعد از ايست بازرسي شهيد صلاحي به دليل ريزش كوه مسدود شد. بنا بر این گزارش‌ها مامورین راهداری در تلاش برای بازگشایی این مسیر بودند.

 

اطلاعیه اداره ورزش و جوانان شهرستان کازرون جهت اسکان اضطرای مسافرین و شهروندان

روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان شهرستان کازرون طی اعلاعیه فوری اعلام کرد: با توجه به بارندگی های اخیر، درب کلیه "اماکن ورزشی" به روی شهروندان و ساکنین و مسافرين عزيز باز است و هم وطنان عزیز در صورت بروز مشکل به "نزدیک ترین مکان ورزشی" مراجعه نمایند. بر همین اساس این اداره آدرس سالن های ورزشی شهرستان کازرون جهت اسکان اضطراری را به شرح زیر اعلام کرد:

سالن اعتمادی: خیابان سعدی، استادیوم ورزشی

سالن تختی: یک طرف نطنج

سالن حجاب: خیابان بسیج

سالن کوی علیا: انتهای خیابان کوهنورد

سالن شقایق و نرگس و بوکس: کمربندی خرمشهر، جنب مسجد الزهرا، مجموعه ورزشی شهید دانشجو

سالن قائمیه: قائمیه، محور کازرون شیراز

سالن بالاده: بخش جره بالاده

سالن زرین آباد: روستای زرین آباد

سالن خشت: بخش خشت، خیابان ورزش، سالن ورزشی شهدا

 

شدت گرفتن بارش ها در بعدازظهر 5 فروردین

با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی هشدار داده شد که بارندگی ها در بعدازظهر این روز شدت می یابد؛ لذا از کلیه شهروندان تقاضا شد از هر گونه مسافرت غیر ضروری خودداری نمایند.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

آخرین تصاویر رادار/اصل بارش‌ها درحال آغاز شدن است

آبگرفتگی معابر و مشکل تردد در معابر کازرون موجب شد تا شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کازرون با حضور در کنار نیروهای ستاد مدیریت بحران شهرداری این شهر، جهت رفع مشکلات آبگرفتگی در سطح معابر و تسهیل در رفت و آمد شهروندان تلاش کنند. 

نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

آخرین آمار ایستگاه‌های سینوپتیک نشان می‌دهد که بیشترین مقدار بارش تا ساعت 13:30 بعدازظهر در کازرون رخ داده است؛ که به نظر می‌رسد نرم افزار ما محل رخداد همگرایی بارشی در فارس را به خوبی تشخیص داده است.

بر این اساس میزان بارش سه ساعته در کازرون ۴.۴، اخیر ۳۳ و سال زراعی به ۴۵۷.۷ میلیمتر رسید.

هر چند این امکان وجود داشت که رکورد آمار بارش‌ها تا فردا جابجا شود، اما همچنان لازم بود که از این شب تا صبح فردا، بالاده و روستاهای بخش کوهمره نودان و بخش های مختلف کازرون آمادگی رویارویی با خشونت آسمان را داشته باشند تا بیش از این شاهد حوادث نباشیم.

بارش‌های امروز در کنار حوادث ناگوار شیراز، البته این مزیت را هم داشت که حجم زیادی سیلاب را روانه کام تشنه و خشکیده پریشان کند. با این وجو و علی رغم اینکه طی بارش‌های اخیر چندین تالاب خشکیده کشور جانی تازه یافتند، پریشان اما همچنان بدون آب است.

 

ورود سیلاب و روان آبهای فصلی به دریاچه پریشان

همه ظرفیت آموزش و پرورش کازرون در اختیار مسافران نوروزی است

پس از بارش های شدید امروز، مدیر آموزش و پرورش کازرون مجددا اعلام کرد که همه ظرفیت آموزش و پرورش شهر کازرون در اختیار مسافران نوروزی است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان کازرون، امیرحسین جمشیدی با اشاره به بارندگی های اخیر و غافلگیری مسافران نوروزی گفت: تمام مدارس، مراکز آموزشی و رفاهی و سالن‌های ورزشی را در اختیار مسافران به عنوان پناهگاه قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت سالن‌ها و چادر برای اسکان مسافران نوروزی بیان کرد: همه ظرفیت آموزش و پرورش کازرون که کلاس‌های درس، نمازخانه ها و سالن های مدارس، باشگاه فرهنگیان، خانه معلم و سالن ورزشی است در اختیار مسافران نوروزی قرار گرفته است.

مدیر آموزش و پرورش کازرون افزود: باتوجه به بارندگی شدید و احتمال بروز سیل، جلسه اضطراری ستاد اسکان در این مدیریت تشکیل و تمهیدات لازم اندیشیده شد تا علاوه بر کلاس های پیش بینی شده برای اسکان مسافران نوروزی، سالن ورزشی سرپوشیده، نمازخانه های مدارس و سالن های امتحانات نیز میزبان مهمانان عزیز باشند.

جمشیدی با اشاره به اینکه از تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای رفاه مهمانان نوروزی استفاده شده است، افزود: ستاد اسکان فرهنگیان تا تعطیلات نوروز دایر خواهد بود و برای اسکان گردشگران همکاری لازم را خواهد داشت.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

اسکان مسافرین نوروزی در حسینه ابالفضل فرهنگ شهر توسط هیات امنا مسجد

امدادرسانی هلال احمر کازرون به 2 عشایر گرفتار در بند سیلاب

پس از اعلام مرکز اورژانس ۱۱۵ کازرون مبنی بر گرفتار شدن ۲ نفر عشایر در سیلاب در محدوده محور مواصلاتی قائمیه به بوشهر (پل بازرنگان) در ساعت ۱۷:۰۸ دوشنبه 5 فروردین ماه، بلافاصله یک تیم امداد و نجات هلال احمر کازرون به محل مورد نظر اعزام شدند و با رعایت اصول کامل ایمنی اقدامات امدادرسانی به عشایر گرفتار در میان روان آب ناشی از بارندگی انجام و پس از عملیات موفقیت آمیز به محل استقرار باز گشتند.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

حضور فعال نیروهای خدمات شهری شهرداری کازرون جهت لایروبی جداول و رفع مشکل آبگرفتگی معابر سطح شهر

بازدید شبانه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کازرون از غرفه راهنمای مسافران نوروزی

شامگاه دوشنبه 5 فروردین ماه، شهردار کازرون به همراه اعضای شورای اسلامی شهر کازرون از ایستگاه استقبال از مسافران نوروزی شهرداری در میدان امام حسین (ع) و میدان بعثت و روند ارائه خدمات به مسافران نوروزی بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر کازرون، امسال شهرداری با برپایی دو غرفه متمرکز در ورودی شهر در میدان امام حسین(ع) و میدان بعثت اقدام نموده و با توجه به شرایط نامساعد جوی و برنامه ریزی های صورت گرفته ستاد تسهیلات نوروزی نسبت به هدایت و راهنمایی مسافران نوروزی به سالن های ورزشی، مدارس و مساجد جهت اسکان اقدام نموده و با توزیع ترشی محلی کازرون، نقشه راهنمای شهر، بروشور حاوی پیام های ایمنی و سلامت، آب جوش و معرفی صنایع دستی و هنری کازرون به استقبال مسافران و میهمانان نوروزی رفتند.

 مهندس باقری و اعضای شورای شهر به صورت روزانه از سطح شهر بازدید نموده و از نزدیک انتقادات و پیشنهادات مسافرین نوروزی را جهت خدمت رسانی بهتر شنیدند.

شایان ذکر است در مجموع اکثر مسافران نوروزی از ارائه خدمات شهرداری کازرون در این ایام ابراز رضایت نمودند.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

بازدید شبانه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کازرون از غرفه راهنمای مسافرین نوروزی

همچنین مهندس باقری ساعت 03:50 بامداد سه‌شنبه 6 فروردین با حضور در ایستگاه شماره1 آتش نشانی به بررسی روند خدمات دهی پرسنل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کازرون به مسافرین نوروزی پرداخت.

کارشناسان  آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کازرون نیز با حضور در محل اسکان اضطراری مسافرین نوروزی، به آموزش نکات ایمنی به مسافرین و همچنین بررسی ایمنی محل های اسکان اضطراری مسافران جهت بالابردن ضریب ایمنی اقدام نمودند.

گفتنی است: شهردار و پرسنل شهرداری کازرون با حضور در محل اسکان مسافرین نوروزی به ساماندهی کلیه مسافرین به نحو مطلوب در مکان‌های پیش بینی شده، آموزش نکات ایمنی و همچنین بازدید میدانی از کلیه نقاط سطح شهر اقدام نمودند

 

 

آمار بارندگی کازرون در سال زراعی 97 از 460 میلی‌متر گذشت

بارندگی سال زراعی جاری کازرون در مدت ۱۸۴ روز به ۴۶2 میلی‌متر رسید. این میزان بارش معادل ۱.۸ میلیارد مترمکعب در پهنه ۴۰۲۰ کیلومتر مربعی کازرون است.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

میزان بارش سامانه اخیر ایستگاه‌های هواشناسی فارس تا ساعت 22:30 مورخه 5 فروردین 98

 مسدود شدن مجدد محور کازرون به فراشبند

مسیر انحرافی جایگزین پل بالاده (که سال 95 بر اثر سیل تخریب شده بود) از حدود ساعت 9 صبح سه‌شنبه 6 فروردین ماه بازهم به زیر آب رفت و جاده کازرون به فراشبند به علت سیلاب شدید در آبنمای(پل) بالاده بازهم مسدود شد و اعلام گردید که تا اطلاع بعدی این محور قابل تردد نیست و مسیر جایگزینی وجود ندارد.

 

وضعیت سیلاب در محل پل بالاده 6 فروردین 98 – جاده کازرون فراشبند به دلیل طغیان رودخانه در همین محل مسدود شد

مردم مهمان نواز و سخاوت‌مند کازرون سنگ تمام گذاشتند.

در پی بارندگی شدید 5 فروردین ماه و شامگاه این روز و احتمال بروز مشکلات برای میهمانان نوروزی، علاوه بر خدمات ارائه شده توسط مسئولین برای اسکان اضطراری مهمانان و مسافرین، مردم سخاوت‌مند کازرون نیز تا پاسی از شب با حضور در مبادی ورودی شهر اقدام به راهنمایی و اسکان خودجوش مسافرین در حسینیه‌ها و حتی منازل شخصی نمودند. این حجم از سخاوت و همدلی و بزرگواری مردم کازرون قابل ستایش و ستودنی بود؛ به جرات می توان گفت با اقدام ارزنده مردم و مسئولین کازرون، هیچ میهمانی آن شب در راه نماند و احساس بی‌پناهی نکرد.

شهردار، رییس ایمنی و آتش نشانی، معاونت فرمانداری، رئیس آموزش و پرورش و سایر اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان کازرون نیز تا بامداد 6 فروردین ماه همچنان بیدار و مشغول فعالیت بودند.

 

میزان بارش سامانه اخیر در ایستگاه‌های باران‌سنجی شهرستان تا ساعت ۸ صبح ۶ فروردین 98

بالاده  ۴۱ میلی‌متر

نرگس زار فامور  ۵۹ میلی‌متر

کوشک باقری  ۵۳ میلی‌متر

کوهمره نودان  56.5 میلی‌متر

قائمیه  ۶۲ میلی‌متر

انارستان  ۵۳ میلی‌متر

دریس  ۵۸ میلی‌متر

بناف  ۳۵ میلی‌متر

کلانی  ۷۰ میلی‌متر

دشت ارژن  ۱۱۰ میلی‌متر

بیدزرد  39.5 میلی‌متر

سرمشهد  ۴۲ میلی‌متر

خشت  ۲۹ میلی‌متر

 

اسکان در مدارس کازرون تا صبح ششم فروردین ۹۸ از مرز 17 هزار نفر گذشت

مدیر آموزش و پرورش کازرون از پذیرش و اسکان بیش از 17 هزار نفر مهمان نوروزی تا صبح ششم فروردین ۹۸ در مدارس و سالن ورزشی وابسته به آموزش و پرورش این شهر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش کازرون، امیرحسین جمشیدی در بازدید از ستاد پذیرش و مدارس محل اسکان مهمانان نوروزی در این شهر گفت: در پی بارندگی های اخیر در کازرون تمامی مدارس، نمازخانه ها، سالن های امتحانات و سالن ورزشی شهید فهمیده این شهر باز و آماده پذیرش مسافران بود.

وی گفت: با توجه به هشدارهایی که از قبل توسط هواشناسی و مدیریت بحران فرمانداری دریافت کرده بودیم با تشکیل ستاد بحران همه تمهیدات لازم برای پذیرش اضطراری مهمانان نوروزی در کازرون پیش بینی شده بود.

جمشیدی افزود: روز گذشته افزون بر کلاس هایی که از قبل جهت اسکان مسافران نوروزی تدارک دیده شده بود، با توجه به شرایط خاص ایجاد شده حاصل از بارندگی، 200 کلاس درس به صورت اضطراری جهت اسکان در اختیار مسافران قرار گرفت و مجوز برپایی 450 چادر مسافرتی در اماکن وابسته به آموزش و پرورش صادر گردید.

رییس ستاد اسکان فرهنگیان کازرون گفت: فعالیت ستاد اسکان آموزش و پرورش شبانه روزی هست و بیش از 130 نفر به صورت مستقیم کار خدمت رسانی و پذیرش مهمانان نوروزی را بر عهده دارند که البته در شب گذشته نیروهای ذخیره نیز فراخوانده شدند و کار اسکان با سرعت بیشتری انجام گرفت.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

 

نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

پذیرایی از میهمانان نوروزی با آش و نان گرم توسط شهرداری کازرون

 انتقال آذوقه و مواد غذایی با لودر برای مسافرین گرفتار در سیل در بخش کوهمره نودان

توسط ستاد مدیریت بحران بخش کوهمره نودان و با همکاری شهرداری نودان برای مسافرین نوروزی که در پایین دست رودخانه فصلی روستای گرگدان بخش کوهمره اسکان کرده بودند و پس از طغیان رودخانه امکان عبور از رودخانه را نداشتند، به کمک لودر آذوقه شامل آب و مواد غذایی انتقال داده شد و بین آنها توزیع شد.

 

امدادرسانی به مسافرین گرفتار شده بر اثر طغیان رودخانه فصلی در روستای گرگدان بخش کوهمره نودان

گزارش‌های رسیده از بورنجان نیز حاکی از آن بود که رودخانه فصلی در حال پرشدن است و در صورت تداوم بارش‌ها احتمال طغیان این رودخانه فصلی و آسیب به منازل مسکونی وجود داشت. لذا ستاد مدیریت بحران تدابیر لازم را در مورد خطرات احتمالی اتخاذ نمود و شرایط را تحت کنترل گرفت.

گفتنی است: پیش از این، طغیان این رودخانه در سال ۷۹ موجب تخریب تعدادی واحد مسکونی در این روستا گردیده بود.


خروش رودخانه فصلی بورنجان

 


تصویری دیگر از خروش رودخانه فصلی بورنجان

قطع راه ارتباطی به 20 روستای بخش جره و بالاده

فرمانداری شهرستان کازرون سه‌شنبه 6 فروردین ماه طی اطلاعیه ای فوری اعلام کرد: بر اثر بارش شدید باران راه ارتباطی ۲۰ روستای دهستان جره با شهر کازرون قطع شده است و همچنان بر اثر بارندگی جاده کازرون – فراشبند هم مسدود است.

این اطلاعیه حاکی از آن بود که: مسافران در این مسیر توسط ستاد اسکان در مدارس و سالن‌های ورزشی منطقه اسکان داده شده‌اند.

 

سپاه و بسیج در کنار سایر دستگاه‌ها و ارگان‌های نظامی آماده خدمت ‏رسانی به مردم است.‏

به گزارش کازرون نما، احمدرضا دهقان، مسئول عملیات ناحیه مقاومت بسیج سپاه کازرون در گفتگو با این سایت خبری اظهار داشت: سپاه و بسیج در کنار سایر دستگاهها و ارگان های نظامی همواره در شرایط سخت و بحران آماده خدمت ‏رسانی به مردم است.‏

دهقان گفت: با ابلاغ فرمانده سپاه کازرون در ساعت 12:00 ظهر روز گذشته، کار سازماندهی نیروها جهت خدمات به ‏مسافران نوروزی شروع شد.‏

وی بیان کرد: ‏175 نفر ‏بسیجی و پاسدار در قالب تیم های 5 نفره امدادرسانی و هدایت مسافران نوروزی، از ساعات اولیه ‏فراخوان در سطح شهر کازرون مستقر شدند.‏

مسئول عملیات سپاه کازرون افزود: شب گذشته قریب به 2 هزار نفر از مسافران نوروزی در محل سالن 9دی، سالن های ‏صالحین بسیج و سپاه، تعدادی از پایگاه‌ها و مساجد سطح شهر کازرون اسکان داده شدند که تا پایان شب 1200نفر در محل ‏سپاه و 870 نفر در پایگاه های مقاومت و مساجد اسکان یافتند.‏

دهقان ادامه داد: همچنین به حوزه های مقاومت بسیج تابعه در بخش ها، ابلاغ ماموریت شد تا در مراکز بخش ها نیز میزبان ‏مسافران نوروزی شوند. ‏

وی گفت: راهنمایی، هدایت مسافران به سمت محل های اسکان، تامین آب جوش، واگذاری یک هزار تخته پتو و دهها چادر به ‏مسافران، تهیه و توزیع 4000 قرص نان و توزیع 2000 پرس صبحانه از دیگر خدمات بسیج و سپاه در روز گذشته تا صبح ‏امروز (5 و 6 فروردین ماه) بوده است.‏

دهقان بیان کرد: خدمات بهداشتی و درمانی نیز بخش دیگری از خدمات بسیج بوده است که توسط بهداری این ناحیه مقاومت ‏صورت گرفت.‏

‏ وی گفت: خدمات تا پایان وضعیت بارندگی ادامه دارد.‏

فرماندار، اعضای شورای تامین، فرمانده انتطامی، معاون فرماندار، شهردار و شورای شهر در ساعات مختلف از محل های ‏اسکان بسیج بازدید کردند.

مسدود شدن کامل جاده باغستان دردانه و خسارت به باغ و زمین های زراعی

هاشمی عضو شورای اسلامی روستای دردانه سه‌شنبه 6 فروردین ماه گفت: سیلاب باعث مسدود شدن کامل جاده باغستان دردانه و خسارت به باغ و زمین های زراعی گردیده است.

وی تاکید کرد: در ضمن تردد در جاده ورودی روستا هم به سختی صورت می گیرد.

 

طغیان رودخانه فصلی روستای دردانه

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

خسارات سیل به خطوط لوله آب و تاسیسات روستای بورنجان  و تخریب کامل جاده دسترسی به باغستان

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

تمهیدات شهرداری کازرون جهت جلوگیری از آب گرفتگی معابر سطح شهر و هدایت آبهای سطحی در مسیلهای برون شهری

سد آبخیزداری تنگ حنا گاوکشک سرریز کرد.

به‌ علت طغیان رودخانۀ تنگ حنا، سد آبخیزداری تنگ حنا در روستای گاوکشک نیز سرریز کرد و تردد از مسیر رودخانه غیر ممکن شد. 

سرریز شدن سد آبخیزداری تنگ حنا

همچنین به دلیل شدت بارش ها، سیلاب از وسط روستای دیکانک بخش کوهمره نودان جاری شد و مشکلاتی را برای اهالی این روستا به وجود آورد

 

سیل در روستای دیکانک


 

عصر روز سه‌شنبه 6 فروردین ماه خروجی تونل های انحرافی سد نرگسی در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون

میزان بارش ها در کازرون به مرز 500 میلیمتر نزدیک شد

بارندگی سال زراعی جاری کازرون تا غروب 6 فروردین ماه با 496.5 میلی‌متر به مرز 500 میلیمتر نزدیک شد

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

میزان بارش سامانه اخیر ایستگاه‌های هواشناسی فارس تا ساعت 19:30 مورخه 6 فروردین 98

بارش بیش از 10 میلیمتر باران در مدت چند دقیقه

صبح روز چهارشنبه 7 فروردین ماه بارندگی شدیدی در بخش شمالی کازرون آغاز گردید که شدت بارندگی به حدی بود که در عرض چند دقیقه بیش از ده میلی متر بارش رخ داد.

به دلیل خطر سرازیر شدن آب به سمت جنوب شهر، به مردم اخطار داده شد تا از تردد بی مورد در سطح شهر جدا خودداری کنند

 

بازگشایی محور کازرون - فراشبند

صبح چهارشنبه 7 فروردین ماه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کازرون اعلام کرد با تلاش بی وقفه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کازرون و بخش جره و بالاده، مسیر کنار گذر پل بالاده در محور کازرون به فراشبند بازگشایی شد و تردد در این محور  امکان پذیر گردیده است.


 

 

حرکت غیرتمندانه استادکاران کازرونی در کمک رسانی به سیل زدگان شیراز

جمعی از استادکاران اتومبیل کازرونی در حرکتی خودجوش و غیرتمندانه جهت خدمت رسانی به آسیب دیدگان سیل دو روز گذشته شیراز به این شهر عزیمت نمودند تا به یاری هم استانی‌های خود که خودروهای آنان در سیل دچار آسیب و نقص فنی شده بود بشتابند و به صورت رایگان به تعمیر خودروها بپردازند.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد


 

فعالیت تعمیرکاران کازرونی برای تعمیر خودروهای آسیب دیده سیل شیراز 

بارش 210 میلیمتری باران در منطقه ارژن – پریشان

بررسی آمار میزان بارش در ایستگاه‌های بارانسنجی شهرستان کازرون تا ساعت 07:30 صبح 7 فروردین نشان می‌دهد که طی سامانه اخیر، منطقه ارژن – پریشان، جره و بالاده و کلانی به ترتیب با 210، 102 و 100.5 میلیمتر بیشترین بارندگی و بناف، سرمشهد و خشت به ترتیب با 35، 42 و 51.5 میلیمتر کمترین میزان بارندگی را داشته اند. سهم کازرون نیز از سامانه اخیر 72.5 میلیمتر تا صبح این روز بوده است.

همچنین بنا بر این آمار تا صبح روز 7 فروردین ماه، در سال زراعی جاری بیشترین مجموع بارندگی را در منطقه ارژن – پریشان، قائمیه و کوهمره نودان به ترتیب با 855، 696.9 و 628 میلیمتر شاهد بوده ایم و کمترین میزان بارش ها نیز در بیدزرد، سرمشهد و جره و بالاده به ترتیب با 348، 372 و 374.5 میلیمتر رخ داده است. کازرون نیز در مجموع 497.2 میلیمتر بارش داشته است.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

آمار میزان بارش در ایستگاه‌های بارانسنجی شهرستان کازرون تا ساعت 07:30 صبح 7 فروردین 98

 

رعایت نکردن اصول فنی و نکات ایمنی، علت عمده حوادث در کازرون/ تلاش بی‌وقفه و جهادی مدیریت بحران شهرداری در امدادرسانی به مردم و رفع مشکلات شهر

شهردار کازرون اظهار کرد: علت عمده اکثر حوادث به وجود آمده در بارندگی چند روز گذشته کازرون رعایت نکردن اصول فنی و نکات ایمنی بوده است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری کازرون، مهندس علی باقری با اشاره به اینکه امدادرسانی به مردم و رفع مشکلات شهر در بارندگی اخیر با تلاشی بی‌وقفه و جهادی به وسیله نیروهای مدیریت بحران شهرداری انجام شد، گفت: بخش‌های مختلف مدیریت بحران شهرداری از جمله واحد خدمات شهری، واحد فنی و عمران، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، پاکبانان و نیروهای خدماتی در کنار نیروهای مدیریت بحران شهرستان، به صورت شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر تلاش کردند تا شهروندان و مسافران با کمترین مشکل مواجه شوند.

وی در خصوص حوادث چند روز گذشته نیز اظهار کرد: خوشبختانه به جز چند مورد حادثه جزئی و آبگرفتگی، حادثه جدی در سطح شهر نداشتیم.

شهردار کازرون ادامه داد: یکی از آبگرفتگی‌های عمده، مربوط به یک زمین گودبرداری شده بود، که متاسفانه مالک پس از گودبرداری، آن را به مدت بیش از 10 سال رها کرده و در بارندگی دچار آبگرفتگی شده بود، این در حالی است که طبق قانون باید حداکثر تا 6 ماه بعد عمل پی‌ریزی در زمین گودبرداری شده انجام می‌گرفته است.

مهندس باقری ادامه داد: چند مورد از آبگرفتگی املاک و خیابانها به ویژه در محدوده مجاور هتل بیشاپور، به دلیل ساخت پل بدون مجوز و بدون رعایت اصول فنی بر روی جداول بود که در زمان بارش منجر به مسدود شدن مسیر جدول و آبگرفتگی خیابان، معابر و املاک مجاور شد، به طوری که حتی در یک مورد مجبور به تخریب پل شدیم.

وی علت برخی دیگر از آبگرفتگی‌های منازل را فرسوده بودن بنا عنوان کرد و افزود: در حوادث روزهای گذشته، عمدتا دلیل بروز حادثه رعایت نکردن اصول فنی و نکات ایمنی بوده است.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

 

راه‌اندازی گشت ایمنی برای اولین بار در کازرون

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کازرون هم گفت: امسال برای اولین بار، گشت ایمنی با هدف آموزش مسافران نوروزی و بررسی وضعیت ایمنی کمپ‌های استقرار مسافران راه‌اندازی شد.

مهندس مهدی صادق‌زاده با تاکید بر اهمیت نقش پیشگیرانه این گشت افزود: در قالب این گشت، آتش‌نشانان در قالب چند تیم ضمن بازرسی ایمنی اماکن استقرار مسافران نوروزی، نکات ایمنی را به آنان آموزش و تذکر می‌دادند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: خدمات‌رسانی به شهروندان و مسافران نوروزی به وسیله آتش‌نشانان در این مدت به صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه انجام می‌شده است.

به گفته صادق‌زاده خوشبختانه در حوادث اخیر مشکل جدی و خاصی وجود نداشته و تمهیدات لازم برای بارندگی پیش رو نیز اندیشیده شده است.

او همچنین از صبر، شکیبایی، همکاری و تعامل مثبت شهروندان فهیم کازرونی و میهمانان نوروزی تقدیر و تشکر کرد.

 

آرامش به فارس بازگشت/کازرون با وجود نقاط ضعف نمره قبولی گرفت

با خروج سامانه بارشی قدرتمند اخیر از استان فارس، اکثر نقاط استان آفتابی گزارش شده و آرامش به استان فارس بازگشت.

اگرچه زخم خسارات جانی و مالی ناشی از این سامانه به ویژه در شهر شیراز  تا سالها بر تن خسارت دیدگان باقی خواهد ماند، امید است مسئولین برای یک بار هم که شده با مرور حوادث اخیر و شناسایی نقاط ضعف در پیش از بحران، علل وقوع بحران و عملکرد حین و بعد از بحران طرحی نو در اندازند و یک برنامه منسجم و کارآمد مقابله با بحران در شرایط اضطراری را طراحی و اجرا نمایند.

در کازرون اگرچه شرایط بحرانی نشد، لیکن می توان به عملکرد مسئولین و مدیران شهری و اعضای ستاد مدیریت بحران در کنترل اوضاع و همچنین حضور میدانی ۴۸ ساعته در نقاط مختلف شهر، مدیریت اسکان اضطراری مهمانان و همچنین رفع مشکلات شهری در ساعات پایانی دیشب (6 فروردین ماه) نمره قبولی داد. و صد البته مردم سخاوتمند، غیرتمند و همیشه در صحنه کازرون با حضور عملی در میدان، اسکان تعدادی از میهمانان در حسینیه ها و منازل شخصی و حضور در کنار اعضای ستاد مدیریت بحران تا بامداد امروز ضمن کسب نمره قبولی، ظرفیت نهادهای مردمی را در مدیریت بحران به  خوبی به نمایش گذاشتند.

امید است با اصلاح ساختارها و نقاط ضعف فعلی با همت مردم و مسئولین  ،کازرون همیشه ایمن باقی بماند.

با سپاس و خسته نباشید ویژه به همه مردم و مسئولین شهرستان کازرون و رسانه های مجازی کازرون که در طول ۷۲ ساعت گذشته با اطلاع رسانی لحظه ای و جلوگیری از انتشار شایعات نقش خود را به عنوان ارکان مختلف ستاد مقابله با بحران در شرایط اضطراری  به خوبی ایفا نمودند

 

جوشش چشمه آسیاب روستای پاپون بعد از ۱۵ سال

 


جوشش چشمه‌های دوقولوی رنجان بخش کوهمره نودان

 

تغییر زمان برگزاری جشنواره روز دوسیران به احترام هم استانی‌های داغ دیده

با توجه به جان باختن تعدادی از هم میهنان عزیزمان در حوادث سیل کشور و استان فارس و اعلام شدن سه روز عزای عمومی در فارس، ستاد برگزاری بزرگداشت روز دوسیران طی اطلاعیه ای اعلام کرد: ما مردم غیرتمند روستای دوسیران به پاس احترام به خانواده های داغ دیده و پیوستن به سوگواران این عزا، جشنواره‌ی روز دوسیران که مقرر بود هشتم فروردین ماه برگزار گردد را لغو نموده‌ایم و از جهتی به منظور بزرگداشت این روز، جشنواره را در مورخ 13 فروردین ماه با نهایت شور و شکوه برگزار خواهیم کرد.

 

رد شایعه اتمام دوره خشکسالی و ورود به دوره 20 تا 40 ساله ترسالی

پروفسور پرویز کردوانی درپی انتشارات شایعاتی از قول ایشان مبنی بر ورود ایران به دوره ترسالی در اظهاراتی که 8 فروردین ماه توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شد، ضمن رد شایعات گفت: من به هیچ وجه نگفته‌ام خشکسالی ایران بعد از 20 سال به اتمام رسیده و یک دوره ترسالی 20 تا 40 ساله را در پیش داریم، یک کلمه از این هم متعلق به من نیست.

وی خاطر نشان کرد: شرایط جوی ایران به دلیل گرم شدن کره زمین در کنار افزایش بارش در مناطق پرباران و کاهش بارش در مناطق کم‌باران بی نظم هم شده است؛ در شرایطی بی‌نظمی ممکن است مثلاً در یزد که کم‌باران است ظرف یک ساعت به اندازه دو سال بارش رخ دهد.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

این جغرافیدان برجسته کشور افزود: این بارش‌هایی که اخیراً در ایران رخ داده هم، اتفاقی بوده است و تا زمانی که کره زمین گرم است ما در خشکسالی هستیم و نباید با این بارش‌ها تصور کرد که خشکسالی تمام و آب و هوای ایران مرطوب شده است.

پدر کویرشناسی ایران تاکید کرد: هیچ امیدی که این بارندگی‌ها ادامه داشته باشد نیست و ایران همچنان در شرایط کم‌آبی و خشکسالی خواهد بود.

 

اسکان مسافران نوروزی در مدارس کازرون از مرز 21 هزار نفر گذشت

دبیر ستاد اسکان فرهنگیان آموزش و پرورش کازرون از پذیرش و اسکان بیش از 21 هزار نفر مهمان نوروزی تا صبح هشتم فروردین ۹۸ در مدارس و اماکن وابسته به آموزش و پرورش این شهر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش کازرون، سید مصطفی پایمرد گفت: اسکان مسافران نوروزی در مدارس کازرون از 28 اسفند آغاز شده که تا صبح هشتم فروردین 98 بیش از 21 هزار نفر در قالب حدود 6 هزار خانوار در مدارس این شهر اسکان داده شده اند.

وی اضافه کرد: امسال سفر مسافران و گردشگران نوروزی به کازرون نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

دبیر ستاد اسکان آموزش و پرورش کازرون اظهار داشت: علاوه بر 447 کلاسی که برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده بود، با توجه به بارندگی های اخیر، جاذبه های طبیعی، تاریخی، زیارتی و استقبال مسافران از اماکن ستاد اسکان آموزش و پرورش کازرون، با استفاده از ظرفیت مدارس روستا نیز میزبان مهمانان و گردشگران به این شهر بودیم.

پایمرد با اشاره به موقعیت جغرافیایی و جاذبه های شهرستان کازرون گفت: هر سال ما شاهد افزایش مسافرت ها به این شهرستان هستیم و طی چند سال گذشته پس از شهرستان شیراز، کازرون دومین شهرستان استان فارس در اسکان مسافران نوروزی بوده است.

وی در پایان ضمن تقدیر از همشهریان و همکارانی که با بزرگواری در روزهای بارندگی در منزل خود میزبان تعدادی از مسافران بودند، اظهار امیدواری کرد که با دریافت تجهیزات بیشتر برای سال های آینده بتوان کلاس های بیشتری را برای میزبانی از مسافران آماده نمود. 

چشمه زیبای کر بورنجان

شکل گیری سامانه بارشی جدید در شرق مدیترانه

بار دیگر یک سامانه چرخندی با چند سلول بسته و بسیار قدرتمند 8 فروردین ماه در شرق مدیترانه شکل گرفته است!

بررسی الگوهای هواشناسی نشان می داد که این سامانه ابتدا طی پنجشنبه و جمعه و شنبه (8، 9 و 10 فروردین ماه) امواج ناپایداری را به سمت نیمه غربی و شمالی کشورمان می فرستد و بارش های زودگذری خواهیم داشت.

از یکشنبه نیز بخش اصلی سامانه وارد می شود و تا دوشنبه باز هم باید در مناطقی از کشور منتظر جاری شدن سیلاب باشیم!

خروجی سه مدل اروپا و آمریکا و آلمان از وضعیت بارشی برای هفته پیش رو طی روزهای یکشنبه و دوشنبه و به احتمال ضعیفتر صبح سه‌شنبه نشان میدهد که در استان فارس مناطق شمال‌غربی و شمالی و تا حدودی غربی بارش‌های خوب و برای مناطق مرکزی بارش‌ها متوسط و نواحی جنوبی استان نیز بارش‌های رگباری خواهند داشت که در راهنمای نقشه و توجه به رنگ‌ها میتوان میزان تخمینی بارش را برآورد کرد....

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

البته اکثر پیش بینی ها بارش ۱۰ میلی متری برای شهر کازرون و بارش بیش از ۲۰ میلی متر را برای بخش های قائمیه و کوهمره نودان  در نظر گرفته اند.

 

مرخصی تمام فرمانداران فارس لغو/ آمادگی لازم برای موج جدید بارش‌ها

عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس 9 فروردین ماه گفت: چنانچه سدهای موجود در استان فارس را نداشتیم قطعاً در سیل گذشته در زیردست سد سلمان فارسی یعنی قیروکارزین، جهرم و خاوران دچار مشکلاتی می‌شدیم؛ همچنین رودخانه کر می‌توانست در مرودشت و خرامه مشکلاتی ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: درخواست ما از مردم و گردشگران استان این است که در زمان‌ بارندگی در مناطق مرتفع حضور نداشته باشند؛ چراکه رعد و برق‌ها ممکن است آنان را دچار آسیب کند. از حضور در دامنه‌های پرشیب، کنار مسیل‌ها، رودخانه‌ها و مکان‌های آبگیر خودداری کنند، همچنین از اتراق و چادر زدن پرهیز کنند

استاندار فارس تاکید کرد: مرخصی تمام فرمانداران از جمعه گذشته لغو شده است، همه مسئولان در مراکز خدمت خود حاضر هستند، تمام اعضای ستاد بحران استان فارس در حالت آماده‌باش قرار دارند و تذکر‌های لازم به مردم نیز داده شده است.

 

پیش بینی بارش 20 میلیمتری طی 2 روز در کازرون

آخرین‌پیش بینی ها از بارش حدود ۲۰ میلی متری باران در کازرون طی روزهای یکشنبه و دوشنبه 11 و 12 فروردین ماه حکایت می کرد.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

بارش در فارس امسال 229 درصد افزایش داشته است

 مسعود ده‌ملایی مدیرکل هواشناسی استان فارس گفت: میانگین بارندگی این استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 311.2 میلیمتر بوده که مقایسه این آمار با سال زراعی گذشته که 94.6 میلیمتر بوده، رشد 229 درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: بیشترین میزان بارش‌های این استان از ابتدای سال زراعی به‌ترتیب در اردکان با بیش از 826 میلیمتر، ممسنی با 634 میلیمتر و سد درودزن با بیش از 530 میلیمتر بارندگی بوده است.

ده‌ملایی خاطر نشان کرد: کمترین میزان بارش‌ها نیز به ترتیب در آباده با 170.2 میلیمتر، ایزدخواست با 180 میلیمتر و نی‌ریز با 188.7 میلیمتر بوده است.

 

آبگیری نسبی تالاب ارژن پس از بارندگی های خوب اخیر

اگرچه حجم بارش‌ها و سرازیر شدن سیلاب‌ها به دریاچه پریشان تاثیری بر آب‌گیری و احیای آن نداشت و این تالاب مهم بین المللی همچنان خشک می‌باشد؛ اما خوشبختانه این بارش ها موجب آب‌گیری نسبی تالاب ارژن شد که منطقه ای مهم و استراتژیک در تغذیه ی آب ذخیره گاه زیست کره ی ارژن-پریشان است.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

 

تخریب جاده باغات ییلاقی روستای دردانه

سیلاب روزهای 5 و 6 فروردین ماه باعث تخریب جاده بین روستای دردانه و باغات ییلاقی این روستا گردید و به هیچ وجه امکان تردد با خودرو به باغات منطقه وجود نداشت. بی شک قطع ارتباط بین روستا و باغات مشکلات فراوانی را برای باغداران منطقه ایجاد کرد. انتظار می رود پس از پایان بارندگی های آتی مقامات مسئول  همکاری لازم جهت  بازگشایی این جاده  و رفع مشکلات باغداران منطقه به عمل آورند.

 

احتمال دوباره سیلابی شدن مسیل‌ها در فارس

رحیم آزادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس یکشنبه 11 فروردین ماه در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: سامانه بارشی از اواخر امشب از سمت شمال غرب و غرب وارد استان می‌شود و بدلیل احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، آمادگی لازم برای مقابله با آن را داریم.

وی تاکید کرد: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده و تمامی دستگاه‌های عمرانی و خدماتی استان برای مقابله با هرگونه بحران آماده هستند.

آزادی هشدار داد: به دلیل بارش باران از مسافران خواسته می‌شود از توقف در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند و توصیه می‌شود کشاورزان، عشایر، دامداران و روستاییان از چرای دام در مناطق مرتفع و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

 

منابع آب شرب کازرون، بدون آلودگی

یکشنبه 11 فروردین ماه رئیس امور آب کازرون با توجه به عدم آلودگی منابع آب این شهر، بیان‌کرد: منابع آب شرب کازرون از چاه‌های آهکی تامین می‌شود و تاکنون گزارشی مبنی بر آلودگی آب وجود ندارد.

به دنبال بارندگی‌ها خط انتقال چشمه ساسان اندکی دچار گل آلودگی شده است که تمهیدات لازم برای ذخیره آب مورد نیاز برای روستاهایی که از این چشمه استفاده می‌کنند درنظر گرفته شده است.

این در حالیست که متاسفانه برخی افراد در فضای مجازی با انتشار شایعه آلودگی منابع آبی باعث دلهره و تشویش اذهان عمومی شده بودند که انتظار می‌رفت با این دسته افراد که به نوعی دزد آرامش مردم هستند، برخورد شود.

با این وجود گزارش دریافتی کازرون نما از برخی از مخاطبان حاکی از آن بود که در برخی نقاط شهر کازرون از جمله خیابان قدمگاه آب لوله‌کشی مقداری کدر و گل آلود شده است.

 

هشدار پرهیز از سفر‌های غیرضروری در فارس

سرهنگ دهقانی رییس پلیس‌راه شمال فارس روز یکشنبه 11 فروردین ماه گفت: با توجه به بارش باران، بیشتر جاده‌های استان لغزنده همراه با ترافیک روان گزارش شده است. احتمال آب‌گرفتگی معابر در پی رگباری و سیل‌آسا بودن بارش‌ها وجود دارد که سبب کندی ترافیک خواهد شد.

وی هشدار داد استان فارسی‌ها امروز و فردا از سفر‌های غیرضروری خودداری و در صورت ضرورت سفر، نکات ایمنی را رعایت کنند. رانندگان پیش از حرکت از سالم بودن وسایل نقلیه به‌ویژه برف پاک‌کن‌ها مطمئن شوند.

سرهنگ دهقانی یادآور شد: به دلیل آب‌گرفتگی معابر، محدودیت‌هایی در عبور و مرور ایجاد خواهد شد، به همین دلیل رانندگان سرعت مطمئنه را رعایت و از شتاب در رانندگی خودداری کنند.

 

آمار بارندگی سال زراعی جاری کازرون از مرز  ۵۰۰ میلی متر گذشت

 با بارش‌های روز یکشنبه 11 فروردین، آمار بارندگی سال زراعی جاری کازرون از مرز  ۵۰۰ میلی متر گذشت و حجم بارش در  گستره شهرستان کازرون از دو میلیارد مترمکعب فراتر رفت.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

میزان بارش سامانه اخیر ایستگاه‌های هواشناسی فارس تا ساعت 22:30 مورخه 11 فروردین 98

مجموع بارش ها در قائمیه به 724 میلیمتر رسید

با بارش های یکشنبه 11 فروردین و سحرگاه دوشنبه 12 فروردین، مجموع بارندگی ها در منطقه دشت ارژن به 876 و قائمیه به 724 میلیمتر رسید کوهمره نودان نیز با 660.5 میلیمتر همچنان در جایگاه سوم بیشترین بارش‌های شهرستان کازرون در سال زراعی جاری قرار دارد. بیدزرد در بخش جره و بالاده نیز با 368 میلیمتر کمترین میزان بارندگی در این سال را در شهرستان داشته و کازرون نیز شاهد بارش 514 میلیمتری بوده است.

نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد 

آخرین آمار بارندگی ایستگاه‌های باران سنجی کازرون تا ساعت ۷:۳۰ مورخه ۱۲ فروردین 98

هجوم مجدد سیلاب به آب نمای پل بالاده

بعدازظهر 12 فروردین ماه به دلیل بارش‌های این روز شاهد هجوم مجدد سیلاب به آب نمای پل بالاده و زیر آب رفتن قسمت‌هایی از آن بودیم و  احتمال مسدود شدن جاده کازرون فراشبند وجود داشت. که با اقدام فوری اکیپ انتظامی و سپاه مستقر در والاشهر، از این مساله جلوگیری به عمل آمد.

 

در همین رابطه حمدالله عربلو بخشدار جره و بالاده به داود کشاورز خبرنگار هفته نامه طلوع گفت: حدود ساعت یک و نیم بعدازظهر امروز (12 فروردین ماه) آب از آبنمای بالاده سرریز کرد که بلافاصله اکیپ انتظامی و سپاه در محل حاضر شدند.

وی افزود: با استفاده از بیل مکانیکی بخش خصوصی و لودر شهرداری بالاده(والاشهر) مشکل گرفتگی لوله‌های آبنما را برطرف کردیم و سیلاب فروکش کرد و مشکل تردد خودروها حل شد و مشکلی در آبنما وجود ندارد.

این مشکل که برای چندمین بار طی روزهای بارانی گذشته رخ داد، هشداری برای مسئولین شهرستان است که عملیات بازسازی پل اصلی بر روی این رودخانه را که در جریان سیل سال 95 تخریب شده را پس از 26 ماه شتاب بیشتری ببخشند.

نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

 

تکذیب شایعه سیل در کازرون

درپی انتشار کلیپ تصویری از وقوع سیل و نسبت آن به کازرون، رئیس جمعیت هلال‌احمر این شهرستان دوشنبه 12 فروردین ماه با رد این شایعه به خبرگزاری فارس گفت: وضعیت جوی شهرستان کازرون آرام بوده و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بروز سیل در این شهرستان گزارش نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بارندگی امروز در کازرون به حدی نبوده که منجر به بروز سیل شود، مدیریت بحران شهرستان نیز در این خصوص گزارشی اعلام نکرده است.

شهرداری کازرون نیز در خصوص شایعه وقوع سیل در شهر کازرون طی اطلاعیه ای به تکذیب این شایعه پرداخت و اعلام نمود: در پی پخش کلیپی در فضای مجازی مبنی بر وقوع سیل در شهر کازرون به اطلاع می رساند که چنین خبری صحت ندارد و به شدت تکذیب می شود.

لازم به ذکر است که ستاد مدیریت بحران شهرداری کازرون در آماده باش کامل به سر برده و قبل و بعد از بارندگی ها تمهیدات لازم در خصوص تجهیز و آماده باش نیروها و ادوات و همچنین لایروبی جداول و هدایت آبهای سطحی انجام شده و با توجه به گشت زنی اعضای ستاد مدیریت بحران شهرداری کازرون در سطح شهر تا کنون هیچ گونه آبگرفتگی مشاهده و گزارش نشده است.

 

13بدری رویایی در انتظار کازرون

سامانه بارشی که از روز یکشنبه در منطقه فعال بود، برای عصر و شامگاه دوشنبه 12 فروردین نیز کمی تقویت شده و به فعالیت خود تا اواخر شب ادامه داد و برای سه‌شنبه 13 فروردین ماه و روز طبیعت، آسمانی نیمه ابری و هوایی مطبوع و روزی رویایی برای 13بدر را شاهد بودیم.

نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد 

غروب ۱۳ فروردین کازرون/ عکس محمد جلالی

آخرین پهنه بندی بارش سال زراعی جاری کازرون تا ساعت ۰۷:۳۰ روز ۱۳ فروردین

تصویر زیر آخرین پهنه بندی بارش سال زراعی جاری کازرون تا ساعت ۰۷:۳۰ روز ۱۳ فروردین را نشان می‌دهد. در این تصویر رنگ‌های سبز تیره تر بارش بیشتری را نشان می دهد

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

تهیه شده توسط کانال خبری کازرون نما 

این تصویر نیز آخرین پهنه بندی بارش در سطح استان فارس تا ساعت 07:30 روز 13 فروردین 98 را نشان می‌دهد و همانطور که در شکل مشخص است، اختلاف فاحش بارش بین شمال و جنوب استان وجود دارد

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

تهیه شده توسط کانال خبری کازرون نما

احیای تالاب‌های فارس از برکت باران/ پریشان اما همچنان خشک

نبی‌الله مرادی معاون فنی اداره‌کل محیط زیست فارس پنجشنبه 15 فروردین ماه به خبرنگاران گفت: میزان فعلی بارش 311.2 میلیمتر است و در مقایسه با سال گذشته افزایش 229 درصدی داشته است. در این میان تالاب بختگان 30 درصد، مهارلو تا حدود 90 درصد و تالاب ارژن نیز 60 درصد آبگیری داشته است.

وی افزود: طی 2 روز اخیر که مجدداً بارش داشتیم نیز بیش از نیمی از تالاب طشک و کمجان آبگیری شده است. دریاچه کافتر در شمال استان هم 20 درصد آبگیری داشته، ولی بارش باران اخیر در آبگیری تالاب پریشان نقشی نداشت و پریشان همچنان خشک مانده است.

مرادی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه جنس زمین دریاچه پریشان حالت تورب و پیت دارد آب مناسب در آن جمع نشده است؛ اما بارش باعث کاهش آتش‌سوزی و آلودگی‌های زیست‌محیطی در این تالاب می‌شود.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

احتمال وقوع مجدد سیلاب در فارس

آخرین خروجی های نرم افزار هواشناسی کازرون از تقویت بارش‌ها برای عصر جمعه (16 فروردین ماه) تا غروب شنبه 17 فروردین ماه در استان فارس خبر میدهند.

به نظر احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر در اکثر مناطق استان فارس به خصوص مناطق مرکزی و شرقی استان برای عصر جمعه تا غروب شنبه دور از انتطار نیست.

 

طوفان، رعد و برق، تگرگ و بارندگی شدید در آخرین ساعات آخرین روز تعطیلات نوروزی در کازرون

صبح روز جمعه 16 فروردین ماه منطقه دشت برم و روستای دردانه شاهد بارش بی سابقه تگرگ بود

نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد 

در آخرین ساعات آخرین روز تعطیلات نوروزی 98 نیز طوفان، رعد و برق و بارندگی شدید در شهر کازرون آغاز شد. همچنین اخبار دریافتی حاکی از آن بود که طوفان و رگبار بخش های خشت، کنارتخته، چنارشاهیجان و کوهمره نودان را درنوردیده و برق تعدادی از این مناطق قطع شده است.

شهردار کازرون در همین رابطه بامداد شنبه 17 فروردین در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا گفت: نیروهای شهرداری در حال جمع آوری درختان شکسته شده از سطح معابر و خیابان های شهر هستند

علی باقری افزود: تندباد همچنین قطع برق نقاطی از این شهر را به دنبال داشت که در مدت زمان کوتاهی، برق این مناطق باری دیگر وصل شد.

گفتنی است پرسنل شهرداری جهت مقابله با سیل احتمالی تمام طول شب از اولین دقایق شب تا بامداد شنبه 17 فروردین ماه را در آماده باش کامل به سر بردند

نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد 

آماده باش نیروها و تجهیزات شهرداری کازرون جهت مقابله با سیل احتمالی

میزان بارش شب قبل برخی ایستگاه‌های باران‌سنجی شهرستان کازرون بشرح زیر می باشد:

کازرون   16.4 میلی متر

کوهمره نودان  35  میلیمتر

قایمیه  21  میلیمتر

انارستان  9.2  میلیمتر

جره بالاده  5.5  میلیمتر

کلانی  13  میلیمتر

کوشک باقری  12  میلیمتر

نرگس زار فامور  10  میلیمتر

 

آخرین آمار بارندگی استان فارس تا ساعت ۰۷:۳۰ روز 17 فروردین ماه

بارش 16.4میلی‌متری باران در کازرون طی شب گذشته (16 فروردین ماه) آمار بارندگی سال زاراعی جاری در این شهر را به ۵۳۲.۶ میلی متر رساند.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

میزان بارش سامانه اخیر ایستگاه‌های هواشناسی فارس تا ساعت 07:30 مورخه 17 فروردین 98

رکورد بارش 13 ساله کازرون شکسته شد.

در حالی که تنها 6 ماه و 16 روز از سال زراعی 98-97 گذشته است و بر اساس پیش بینی ها تا پایان سال زراعی جاری (شهریور 98) بارش های دیگری در انتظار کازرون می باشد. رکورد حداکثر بارش سالانه کازرون طی 13 سال گذشته با بارندگی شب گذشته شکسته شد.

بر اساس آمار دریافتی از ایستگاه هواشناسی سینوپتیک کازرون بارش 16.4 میلی متری جمعه شب گذشته (16 فروردین ماه 97) مجموع بارش سال زراعی جاری کازرون را به رقم 532.6 رساند که رکورد بارش 13 سال پیش کازرون که 515.3 میلی متر و مربوط به سال زراعی 85-84 را جابجا کرد؛ که با توجه به تاسیس ایستگاه سینوپتیک کازرون در سال 1384، امسال را می توان پربارش ترین سال در تاریخ تاسیس ایستگاه سینوپتیک هواشناسی کازرون دانست.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

با بررسی آمار بارش سالانه کازرون از سال 1340تاکنون نکات جالب توجه دیگری را می توان به دست آورد. در حالی که میانگین بارش سالانه کازرون از سال 1340 تا کنون 487.8 میلی متر، از سال 1350 تا کنون 514.2 میلی متر، از سال 1360 تاکنون 466.8 میلی متر، از سال 1370 تا کنون 451.4 میلی متر، از سال 1380 تا کنون 392.7 و از سال 90 تا کنون 350 میلی متر بوده است، بارش 532.6 میلی متری سال جاری بالاتر از میانگین بارشی تمامی دهه های گذشته می باشد. اگرچه تاریخچه 57 ساله بارش کازرون نشان می دهد 27 سال بارش بالاتر از 500 میلی متر وجود دارد که بالاترین میزان بارش تاریخ کازرون از سال 1340 مربوط به سال زراعی 55-54 با میزان بارش 1083 میلی متر، و کمترین میزان بارش مربوط به سال 45-44 با میزان بارش 145 میلی متر است.

همچنین بررسی آمار ایستگاه سینوپتیک کازرون نشان می دهد فروردین 98 با بارش 107.9 میلی متری (تاکنون) پربارش ترین فروردین 13 ساله اخیر نیز می باشد. همچنین میانگین بارشی دهه های گذشته کازرون نشان دهنده آن است که دهه 50 با میانگین بارش 690 میلی متر پربارش ترین دهه و دهه نود با میانگین بارش 372 میلی متر کم بارش ترین دهه کازرون بوده است. همچنین مقایسه میانگین بارشی دهه های کازرون کاهش معنا داری را از دهه 70 تا دهه 90 نشان می دهد که به دلیل خشکسالی دو دهه گذشته می باشد.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

شایان ذکر است که با وجود بارش مناسب سال زراعی جاری اکثریت اقلیم شناسان معتقدند صرفا بر اساس بارش سال زراعی جاری نمی توان ادعا کرد وارد دوران ترسالی شده ایم و باید منتظر بارشهای متوالی چند سال آینده برای اظهار نظر قطعی بمانیم؛ با این حال گرم تر شدن 2 درجه ای خاورمیانه، به ویژه جنوب ایران و کازرون طی 50 سال گذشته و همچنین آمار کاهشی بارندگی طی دو دهه گذشته چندان جای امیدواری قطعی برای سال‌های ترسالی باقی نمی گذارد؛ هرچند همه چیز در ید قدرت خداوند می باشد. پس همچنان می بایست اصلاح الگوی مصرف آب در دستور کار مردم و مسئولین قرار گیرد. (توضیح: آمار سال 1340 تا 1384 از سازمان مدیریت منابع آب و آمار سال 1384 تا کنون از ایستگاه بارانسنجی هواشناسی کازرون اخذ گردیده است)

 

بازهم ورود سامانه قدرتمند بارشی از اول هفته آینده

پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از ورود یک سامانه قدرتمند بارشی از اول هفته آتی (24 فروردین ماه) می باشد. در حال حاضر بارش حدود ۶۰ میلی متری برای کازرون پیش بینی شده است هر چند به دلیل ناپایدار بودن سامانه های بهاری احتمال تضعیف یا تقویت این موج بارشی قطعا وجود دارد

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

آخرین آمار بارندگی مناطق مختلف کازرون

آمار میزان بارندگی ایستگاه‌های باران‌سنجی و سینوپتیک شهرستان کازرون تا ساعت 07:30 روز دوشنبه 19 فروردین ماه نشان می‌دهد که بعد از قائمیه با بارش 769 میلی‌متری، کوهمره نودان (ایستگاه نودان) نیز رکورد بارش ۷۰۰ میلی متری را شکسته است. همچنین ایستگاه دشت ارژن رکورد 928 میلی‌متر باران را در سال زراعی جاری برای خود ثبت کرده است. درحالی که کازرون در این مدت 539.9 میلی‌متر بارش داشته است، بیدزرد با 377 میلی‌متر، جره و بالاده با 409 میلی‌متر و سرمشهد با 435 میلی‌متر کمترین میزان بارش را در سطح شهرستان کازرون ثبت کرده‌اند.

میزان بارندگی سایر ایستگاه‌های باران‌سنجی و آمار مقایسه‌ای به شرح جدول زیر است.

 نوروز سبز، با طراوت و رویایی کازرون با طعم تلخ سیل، آب گرفتگی و تندباد

سال زراعی 97 یکی از رویایی ترین و مطلوب ترین سال‌های زراعی دهه های اخیر و پس از خشکسالی چندین ساله بود که علیرغم حوادث و خسارات ناشی از سیل و تلفات جانی و مالی و وارد آوردن خسارات سنگین به هموطنان و برآورد خسارتی در حدود 35 هزار میلیارد تومان (براساس گزارش وزیر کشور در صحن علنی مجلس 25 فروردین ماه 98)، موجی از امید به آینده و پایان خشکسالی و احیای چشمه‌ها، قنوات، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها را به همراه داشت و مطالبه جدی مردم مبنی بر نیاز به نگاه جدی تر و مسئولانه تر مسئولان به طرح‌های زیربنایی و کارشناسانه برای جلوگیری از خسارت های اینچنین و مدیریت بحران در پیشگیری از حوادث و رفع ضعف‌های مدیریتی در حل بحران‌ها و امدادرسانی و هماهنگی بیشتر دستگاه‌های مسئول تا رحمت الهی به واسطه سوء تدبیر و سوء مدیریت‌ها به زحمت و بحران و خسران بدل نگردد.

کازرون نما امیدوار است ثبت این گزارش در آرشیو سایت برای پژوهش‌های آینده و مرور وقایع مثمر ثمر بوده و اطلاعات مفیدی را منتقل کرده تا کمکی به حل مشکلات مردم نماید.

تهیه و تنظیم: علی بحرانی/سیدغلامحسین امامی


نویسنده: علی بحرانی/سیدغلامحسین امامی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
0
0
احسنت بر شما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
0
0
آفرین بر این همت برای جمع‌آوری و تألیف این گزارش جامع
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹