پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۷۹۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
مشکل دانش آموزان بخش کوهمره نودان:
یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های افراد در طول زندگی، انتخاب رشته تحصیلی در دوره متوسطه است. این انتخاب جزو نخستین انتخاب‌های مهم و سرنوشت‌ساز است که دانش‌آموزان، آن را در دوران نوجوانی تجربه می‌کنند. با این انتخاب آنها قدم در راهی می‌گذارند که باید استعدادهایشان شکوفا شود و توانایی‌هایشان به منصه‌ظهور برسد.

به گزارش کازرون نما، روزنامه همشهری در شماره 7603 طی گزارشی نوشت: انسان‌ها بارها و بارها انتخاب می‌کنند و با انتخاب‌های خود مسیر زندگیشان را تغییر می‌دهند و سرنوشت خود را رقم می‌زنند.

یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های افراد در طول زندگی، انتخاب رشته تحصیلی در دوره متوسطه است. این انتخاب جزو نخستین انتخاب‌های مهم و سرنوشت‌ساز است که دانش‌آموزان، آن را در دوران نوجوانی تجربه می‌کنند. با این انتخاب آنها قدم در راهی می‌گذارند که باید استعدادهایشان شکوفا شود و توانایی‌هایشان به منصه‌ظهور برسد. پیش‌نیاز هر انتخاب، داشتن آزادی عمل و وجود امکانات است. اگر دانش‌آموزی آزادی کامل برای تعیین رشته تحصیلی نداشته باشد یا نبود امکانات، انتخاب او را تحت‌الشعاع قرار دهد نتیجه دلخواهش را به‌دست نمی‌آورد.

عطاءالله دهقانی، مدیر آموزش‌و‌پرورش بخش کوهمره نودان که یکی از مناطق کم‌برخوردار در جنوب غربی استان فارس [از توابع شهرستان کازرون] است در این‌باره به همشهری درنگ می‌گوید: «داشتن امکانات در انتخاب رشته تحصیلی بسیار مهم است. در منطقه ما دانش‌آموزان به‌دلیل نبود امکانات کافی مجبور به ترک‌تحصیل می‌شوند. به‌عنوان مثال طرح هدایت تحصیلی برای یک دانش‌آموز رشته کار‌و‌دانش را انتخاب می‌کند. این در حالی است که در منطقه تحصیلی این دانش‌آموز اصلا رشته کار‌و دانشی وجود ندارد و تنها رشته موجود انسانی است و او چون نمره کافی برای این رشته را نیاورده است مجبور به ترک تحصیل می‌شود».

ترک‌تحصیل به دلیل نبود رشته انتخابی

او با اشاره به روستای دشت‌ور می‌گوید: «در این روستا تنها رشته تحصیلی در دوران متوسطه رشته انسانی است و دانش‌آموز حق انتخاب دیگری ندارد و اگر بخواهد رشته دیگری را انتخاب کند باید به منطقه دیگری برود که معمولا مسیر‌ها طولانی است و با امکانات موجود، طی این مسافت بسیار سخت و دست‌نیافتنی است. ما مدت‌هاست که این مشکل را داریم و با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنیم و متأسفانه هر سال تعداد دانش‌آموزانی که ترک‌تحصیل می‌کنند بیشتر می‌شود، به‌خصوص برای دختران که امکان طی مسافت و رفتن به شهری دیگر را برای ادامه تحصیل ندارند».

او ادامه می‌دهد: «علاوه بر این رشته‌های کار‌و‌دانش ما محدود به یکی، دو ‌رشته می‌شود و دانش‌آموز نمی‌تواند رشته مورد علاقه‌اش را بخواند؛ مثلا می‌خواهد رشته مکانیک را ادامه دهد اما این رشته اصلا وجود ندارد و او مجبور می‌شود که به ناچار رشته دیگری انتخاب کند».

دهقانی داشتن امکانات را در انتخاب رشته تحصیلی خیلی مهم می‌داند و می‌گوید: «مسئولان فقط تهران را درنظر می‌گیرند و تصمیم می‌گیرند. الان هدایت تحصیلی اجباری است. پیشنهاد من این است که در مراکز و مدارس ما که پراکنده است و روستاها امکانات لازم را ندارند اختیار را به آموزش‌و‌پرورش منطقه بدهند که این امکان را داشته باشد تا از ترک تحصیل بچه‌ها جلوگیری کند».

منبع: روزنامه همشهری. شماره 7603. سال بیست و هفتم. شنبه 27 بهمن ماه


نویسنده: نیلوفر شادان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸