پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۹۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱

اتحاد قومیت ها، افزایشِ امیدها، مدیریتِ نُخبه ها ، توزیعِ عادلانه ی بودجه ها ، رمزِ پیش رفتِ کازرونی ها

منطقه یِ تاریخی و تمدنی کازرونِ قدیم [با عرض و طول جغرافیایی و چندین برابریِ وضعیتِ فعلی]، صدها سال «مرکزِ» داد و ستد، تولید و صادرات علم، هنر، فرهنگ، محصولات کشاورزی و دامی و کارگاه های پارچه بافی و... بوده و علی رغم «حادثه خیز» و «کوهستانی» بودن و مشکلات موجود در راه های دسترسی به آن‌، اما هیچ گاه از رونق ترددی، اقتصادی، فرهنگی و تولیدی نيفتاده و به همین جهت است که در گوشه گوشه ی این خاکِ «زرخیز»، مناطق پیش رفته ای بناگزاری گردیده و محلی برای رُشد، تربیت، پرورش و تولیدِ علم و معرفی چهره های ماندِگارِ دینی و اسلامی به دیگر مناطق محسوب می شده است. که در همین رابطه موارد زیر مورد اشاره قرار می گیرند.

۱- یکی از خصوصیات منطقه ی کازرون این است که هر كدام از مناطقِ پیرامونیِ آن، خود «به تنهایی» در بر دارنده ی تاریخ، تمدن و سابقه‌ی روشن و پُر افتخاری در ابعاد مختلف بوده به گونه ای که می توان هر بخش را به صورتِ «مُجَزّٰا» و «جداگانه» نیز مورد بررسی های کارشناسی قرار داد. «خشتِ بزرگ» با حماسه آفرینی‌ها، فرهنگِ مؤمنانه و مردمانِ خون گرم و کارآفرین، «شاهپورِ زیبا» با بیشابور و امام زاده سیدحسین(ع) و برخوردار از مرکزیتِ تمدنی، زيارتي و تاریخی، «دریسِ باستانی» با آن همه عالمانِ دینی و آبادی های شهریِ چند صدساله، منطقه ی اصیلِ «نودان» و بخشِ «چنارشاهیجان» با مردمانِ خون گرم، با مرام و تاثیرگزار در فرهنگ و تمدنِ سرزمینی، «بالاده و جره»ی برخوردار از تمدن های نُهُفته در «سَرْ مَشهَد»، مرکز و نواحیِ پیرامونی و نهایتا روستای «دَوٰانْ» ، «بخشِ مرکزی» و «مرکزِ شهرستان» با آن همه حضورِ پُررنگ در تاریخ، حماسه ها، علم، فرهنگ، مبارزاتِ ناصر دیوان ها، شجاعت ها و... تنها گوشه ای از خصوصیاتِ این ناحیه ی بزرگ در ایرانِ عزیز بوده است .

۲- آن چه که در طولِ تاریخ کازرون را در بینِ دیگر مناطق سرفراز نگه داشته همانا «وحدتِ» سرزميني، «اتحادِ» مذهبي و «کمک»های مردمیِ این قطعه ی جغرافیایی به یک دیگر در «پیش آمد»ها و «رخ داد»های طبیعی و غیر مترقبه بوده و بدیهی است در صورتِ «شِکَسْتِ» این اتحاد و از هم پاشیدنِ نگاه های برادرانه به یک دیگر، نه تنها هیچ پیش رفتی در زمینه های مختلف حاصل نخواهد شد، بلکه مطمئنن تاثیراتِ آن قبل از هر چیز و هر کَس  «مردم» و «ساکنانِ» آن را موردِ ضربه قرار خواهد داد. پس، ما شدیدا نیازمندِ وحدتِ کلمه و کلام و‌ کنار گذاشتنِ بگو، مگوهای غیرِ سازنده بین شهر و روستاها و از طرفی رفعِ  اقداماتِ «وحدت شِکنانه» بینِ مردم و مناطقِ مختلفِ شهرستان بوده ایم و در آینده نیز به شکلِ افزون تری خواهیم بود .

۳- وجودِ «مشکلات» در همه ی مناطق کشور، از جمله استان فارس، شهرستان های تابعه و منطقه ی بزرگ کازرون چیزی نیست که قابل کتمان باشد، چرا که «تحریم»های تحمیلی، «خود تحریمی»های داخلی، «بی تدبیری»های مدیریتی و «ناهماهنگی» های تَقنینی، مجموعا موجب بروز ناهنجاری هایی در چرخه ی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... گردیده و رفعِ این مُعضلات، نیازمندِ «عزمِ جمعی» و کنار گذاشتنِ تصمیم های «فردی» و «جناح بندی»های یک طرفه ی سیاسی بوده و طبیعی است تا زمانی که این مشکلات در داخل حل و فصل نشود و تا وقتی که منافعِ «همه ی» مردم بر «نفعِ» شخصی، گروهی، سازمانی و ناحیه ای ترجیح داده نشود، قطعا امیدی نیز برای حل سریع مشکلات وجود نخواهد داشت.

۴- لازمه ی پیش رفتِ همه جانبه در شهرستان، استفاده ی «همه جانبه» از ظرفیت های نخبگان، دانش جویان، علما و طلاب، جوانان و در یک کلام بها دادن به «تجربه»های علمی و بهره برداریِ صحیح از امکاناتِ سرزمینی خواهد بود و برای عملیاتی نمودنِ این واقعیت ها بالاجبار هر کدام از ما بایستی دیگری را «پوششِ» کاری داده و به جای از صحنه خارج کردن یک دیگر، جذب حداکثری را پیشه ی خود سازیم. در غیر این صورت نه نیروهای امنیتی و انتظامی، نه مسئولینِ فرهنگی و سیاسی و‌ نه هم عامه ی مردم و ساکنان محلی و بومی، امکان حل معضلات را «به تنهایی» نخواهند داشت و به جای پیش رفتِ امور، یا به عقب سوق داده خواهیم شد و یا در خوش بینانه ترین حالت، در همین وضعیتِ فعلی «در جا» خواهیم زد.

۵- گر چه کازرون در بسیاری از امور آن چنان که در شأن نظام، انقلاب، شهدا، جانبازان، سابقه و تمدنِ آن بوده، مورد رسیدِگی قرار نگرفته در عین حال بایستی توجه داشت طی چهل سالِ گذشته، این منطقه شاهدِ «پیش رفت» های زیادی، در ابعاد مختلف بوده و بی انصافی است اگر این «واقعیت»ها نادیده گرفته شوند.

۶- البته از این که شهدای این منطقه و افتخاراتِ آن ها در دفاعِ هشت ساله و انقلاب و نقشِ مردم شهرستان کازرون و‌ مناطق پیرامونی در گذشته و‌ حال، آن چنان که باید و‌ شاید موردِ بررسی واقع نشده، گلایه های «به حَقّی» وجود دارد و همه ی کسانی که می توانستند و یا می توانند در این زمینه ها  ایفای نقشی داشته باشند اما کوتاهی کرده اند، بایستی خود را موردِ «مَلامَت» قرار داده و‌ برای جبرانِ مافات، تمامیِ سعی و تلاشِشان را در آینده به کار گیری نمایند .

۷- تعلقِ حضرت سلمان "سلام الله علیه" به مردمِ کازرون و فارس، گنجینه ی ارزشمندی است که فوق العاده در شناختِ این منطقه، تاثیرگزار خواهد بود کما این که در معرفیِ بیش از پیشِ مناطقِ تمدنیِ این سرزمین زرخیز به دیگر مناطق داخلی و خارجی کوتاهی هایی صورت گرفته و می توان با مقداری « هِمَّت » ،این نقیصه ها را جبران کرد .

 

خاتمه :

دشمن همیشه برای ایجاد نارضایتی و ایجاد پشیمانی بین مردم به «نقشه»های متعددی متوسل می شود و در این میان نیازمندِ آدم هایی است که این «نقش» را به مرحله ی اجرایی در آورند. «اختلاف»افکنی بین مردم یکی از «کارا»ترین و خطرناک ترین حربه‌ی سازمان های جاسوسی است و بر همین اساس همه ی ما بایستی مراقب باشیم که در این دام گرفتار نشویم. هم مسئولین سیاسی، هم ارگان های فرهنگی، هم مامورین و مسئولینِ قانون گزاری و اجرا کنندِگان قانون و البته، مردم و ساکنان شهر و مناطقِ اطراف باید چهارچشمی مواظب اطرافیان و همراهانِ خودشان باشند تا خدای نکرده بارِ دیگر مشکلاتْ، ناامنی ها، کج رفتاری ها، بدخُلقی ها، نافهمی ها و اقداماتِ دشمن شاد کُنِ روزهای آخرِ اُردی بهشت ماه ۱۳۹۷ در این شهرِ خوبان، تَکرار نشود.


نویسنده: امان اله دهقان فرد
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
0
قومیت!؟
در هزاره سوم برای بیان و انتقال مفاهیم و کارکردها و تحلیل رویدادها بی گمان واژه ها و مفاهیم باستانی چندان پاسخگو نیستند!
موفق باشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹