پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹

دشتِ کازرون، رویِش گاهِ لاله های «سُرْخْ خین»، چهارمِ «دی ماه» روزگاهِ ۱۳۰۰ «سُرخینِه»ی کازرونیِ «نَهْرِ خین»!

 

تقدیم به همه ی شهدای ایران زمین به ویژه ۱۳۰۰ ستاره ی آسمانِ شهرستان کازرون

بازبینیِ تقویم‌های نجومی نشان می دهد که هر شهر، منطقه و‌ ناحیه ای برای معرفی و پاس داشتِ جغرافیای زیست بومی و «بومی زیستانِ» خود، ضمنِ انتخابِ « مُنٰاسِبَتیْ» خاص، «روزگاهی» را تعیین و مراسمِ «ویژه»ای را برگزار نموده و علاوه بر تجلیل از ‌پدید آورندِگانِ آن، همچنین اقداماتی را جهت آشناییِ نسل های بعدی با اهداف و آرمان های صاحبان اصلی، صورت می دهند. در همین راستا «گرامی داشتِ» یاد و نامِ کسانی که از جان و حیاتِ خود مایه گذاشته و تمامِ هستیِ اشان را برای راحتی، سربلندی، امنیت افزایی و ماندِگاریِ کشور، دین و مردُمانِشٰان قربانی نموده اند، نه تنها وظیفه ی ارگان ها، نهادها و مجموعه های دولتی است، بلکه تک تکِ آحادِ جامعه، به ویژه دغدغه مندان و دل سوزانِ مسیرِ آن دلاور مردان، بایستی همه ی تلاش و ‌کوششِ خود را برای گرامی داشتِ هر چه باشکوه ترِ این ایام صورت دهند. با توجه با این که «چهارم» دی ماه و هم زمان با آغاز عملیاتِ بزرگِ «کربلای چهار» و آسمانی شدنِ ۸۰ فرشته ی زمینی از این قطعه ی باستانی، به عنوان «روزِ» کازرون نام گزاری گردیده، مطالبِ زیر مورد اشاره قرار می گیرند.

 

اول)- ناحیه ی جغرافیایی و تمدنی کازرونِ بزرگ، ضمنِ برخورداری از مناسبت ها و ایامِ فراوان [در خِلالِ تاریخِ چند هزار ساله]، ظرفیتِ تَکرارِ «روز» های متعددی جهت نِکو داشتِ مردمان این سرزمینِ کُهن را داشته و داراست، از دفاعِ جانانه ی اجداد و نوادِگان سُلطانی، شکست دادنِ چندین باره ی رومیان باستانی و اسارتِ خفت بارِ واٰلِریَن و گوردیانوس توسطِ فرماندِهان دلیرِ ساسانی تا تولدِ تنها مَحْرَمِ ایرانیِ اسرارِ پیام آورِ رحمانی، «سلمانِ محمدی»، شِکَستٰاندَنِ نیروهای بریتانیای استعماری توسط مردم و سربازانِ ناصر دیوانِ کازرونی و... تنها بخشی از این مناسبت ها بوده که البته در این میان «روزگاهِ» آسمانی شدنِ ٨٠  مُدافِع وطن و مجروحیتِ صدها «سَروْ قَدانِ» تاریخ سازِ عملیات کربلای چهار، برگی از تقویم را به «کازرون» اختصاص داده است.

دوم)- دورانِ دفاع مقدس ۸ ساله و ۹۰ عملیات بزرگ و‌ کوچکِ آن، یادآورِ خاطراتِ رشادت ها، شجاعت ها و جان نثاری های خداپرستانه و میهن مدارانه ای بوده که کنکاشِ تاریخِ چند هزار ساله ی ایرانیان، کم تر روزگار و ایامی این چنین را به خود دیده است. در این میان دو لشکرِ بزرگِ رزمی، عملیاتی بسیج و سپاه و چندین مرکزِ زمینی و‌ هواییِ استان فارس، از آغازین روزهای تحمیلِ جنگ تا آخرین ساعاتِ پیروزی و نبرد، دوشادوشِ دیگر هم سنگران، به پاسداری از مرزهای عقیدتی و جغرافیایی همت نموده که در این میانه «کازرونی»ها، ۱۳۰۰ «جان نثارِ» خونین تن و‌ هزاران «جان بازِ» خونین عضو را در همین مسیر تقدیم نموده اند.

سوم)- «پاس داری» از وطن، «پاس داشتِ» نمادهای وطن مَدارانه، «پاس بانی» از ارزش‌های خداخواهانه و نکوداشتِ مناسبت های دین گرایانه آن هم در جوامعی با گذشته های دورِ متمدنانه، همچون ایرانیانِ بزرگ با نگاه ها و بینش های موحدانه، نه تنها مورد تاکید و تایید رسولانِ و نمایندگان پروردِگارِ یگانه واقع گردیده بلکه حتی برای پدیدآورندِگان و بازآفرینانِ چنین مناسبت ها و ‌ایامی، ثَواب دنیوی و آثار و برکاتِ اُخروی نیز مقرر نموده اند. بر همین اساس است که بنا به تعبیرات آیات و روایات، وجودِ «ایام الله»ها در میانِ زمان ها و ملت ها، موجبِ برتریِ بعضی ماه‌ها، روزها و ساعات و اَرجَح دانستنِ جایگاهِ دست اندرکارانِ «گرامی دارانِ» آن ها نسبت به دیگران بوده است.

چهارم)- یادآوریِ نام و نشانه و‌ باز شناختِ شخصیتِ بزرگْ مردان و زنانِ تاریخ سازِ جهانی، کشوری، استانی، شهری و منطقه ای، بیش از آن که منفعتی برای «شخصِ» آنان، نسل های گذشته و خانواده‌هایشان در پی داشته باشد، قطعا مفید برای «واماندِگان» و «درجازدِگان» خواهد بود و بر همین مبنا پیشنهاد می شود به جای طرحِ مباحث نمایشی و نمایشِ مباحثِ سیاسی و‌ یا تماشای «سیاسی گرانِ اجتماعی» و غیرِ مرتبط با خُلق و خُویِ شهدا و پیش گامانِ مسیرِ ایثارگری، راه های وصول به آرمان های آن خداشیفتِگان و چگونگی عَمَلی کردنِ نگاه هایِشان در بین جوانان و آیندِگان مورد بررسی قرار گیرد، چه در غیرِ این صورت نه تنها در شناساییِ اهداف و تفکراتشان پیش رفتی حاصل نخواهد شد بلکه در ترویجِ افکارِشان بین آیندِگان جامعه نیر «بی راهه» خواهیم رفت.

پنجم)- ضمنِ سپاسِ صمیمانه از همه ی سازمان دهندِگانِ «یادواره»هایی با مِحوریتِ «جان فِدایانِ» خونین بدن و مدافعان حریمِ «وطن» و «حرم»، یادمان باشد، همه ی ما که در کشورِ پهناورِ ایران، و یا شهرستان بزرگِ کازرون، نفس می کشیم، «مدیون» شهدا، جانبازان و بازماندگانشان هستیم، به ویژه کسانی که از صدقه ی سرِ آن مجاهد مردانِ مظلوم به ولایت، وکالت، صدارت و نان و نوایی رسیده اند فراموششان نشود که در قِبالِ قرار گرفتنِ هر فردی در یک مسئولیت، انسان هایی، دقیقا به تعدادِ شهدای کربلا[۷۲ نفر]، جانِ شیرینشان را فِدا و پیشانی هایشان را در قربان گاهِ «عِشقِ» به ولایت و میهن بر زمین نهاده اند و به همین خاطر است که هرگونه بی حُرمتی، بی توجهی، کم کاری و بی مبالاتی نسبت به آن «بی همتایانِ دوران»، خیانت در امانت، غَصبِ جایگاهِ ریاست و حُرمَتِ حقوقِ وزارت، محسوب و وِزر و وَبالِ دنیوی و نفرین و‌ عقوبتِ اُخروی را در پی خواهد داشت.


نویسنده: امان اله دهقان فرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹