پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۸۰۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹

آزادخان از اهالی کابل بود و پس از تصرف کابل به دست نادرشاه، به خدمت نادر درآمد و بعدها به خاطر رشادت ها و دلاوریش لقب خانی را از ابراهیم خان برادرزاده نادر گرفت. بعد از قتل نادر، کشور دچار هرج و مرج بسیار گشته و هر سردار و دلاوری ادعای پادشاهی داشت. از جمله سرداران مدعی سلطنت کریم خان لک و آزادخان افغان بود. پس از شکست ابراهیم خان از شاهرخ شاه، آزادخان ارومیه را متصرف شده و خودسرانه به حکومت آذربایجان رسید و خود را حاکم آنجا خواند.

پایان یکه تازی آزادخان افغان و تثبیت قدرت زندیه در خشت

سلیمانخیل هوتکی غلجایی ملقب به آزادخان افغان

در هنگامه اختلافاتی که بین کریم خان[زند] و علی مردان خان بود، آزادخان به کمک علی مردان خان شتافت ولی بعدها پشیمان شده و به کریم خان پیغام فرستاد که قصد جنگ با وی را ندارد. کریم خان به آزادخان پیام فرستاد که شخصا باید به حضورش برسد و ابراز ندامت کرده و از وی عذرخواهی کند. آزادخان این کار را ننگ می دانست در نتیجه جنگی بین آن دو رخ داد که منجر یه شکست کریم خان شد. کریم خان به کمازان فرار کرد، لشکریانش را در کمازان گذاشت و خود برای جمع آوری سپاه به همراه برادرش اسکندرخان به اصفهان رفت؛ حاکم اصفهان نیز به خدمت آزادخان درآمده بود و از فرمان او اطاعت می کرد. آزادخان نیز از فرصت به دست آمده استفاده کرد و به کمازان حمله کرد و مادر کریم خان و سایر سرداران و بزرگان سپاه او را اسیر و تمامی جواهراتی که به همراه داشتند را ضبط کردند. آزادخان که مغرور و پر ادعا بود به سمت اصفهان رفته و قصد داشت کار کریم خان را تمام و او را بکشد. بلافاصله کریم خان از این قضیه مطلع و به سمت شیراز فرار کرد. آزادخان در سال 1166 اصفهان را تصرف و در پی آن دست به غارت زد و خود را رسما حاکم ایران نامید.

آزادخان اسرا از جمله سرداران و مادر کریم خان را به پسر عموی خود علم خان سپرد تا به ارومیه ببرد. اسرا در بین راه به نگهبانان حمله کرده و به همراه جواهرات ضبط شده به بروجرد فرار کردند. کریم خان در این مدت تنها با ششصد سوار در حدفاصل شهرهای اصفهان و شیراز به صورت نامنظم به آزادخان و لشکریانش حمله می کرد تا هم آنها را به نوعی سرگرم کرده و هم فکر چاره جویی باشد. پس از شنیدن خبر فرار اسرا از دست آزادخان بلافاصله به بروجرد رفت و به آنها پیوست. آزادخان نیز در پی تعقیب آنها به بروجرد رفت و سایه به سایه کریم خان را تعقیب می کرد. کریم خان و آزادخان در سیلاخور بروجرد به هم رسیدند باز هم کریم خان برای بار دوم طعم شکست را از آزادخان چشید.

پایان یکه تازی آزادخان افغان و تثبیت قدرت زندیه در خشت

کریم خان زند

آزادخان مست از پیروزی های مکرر و پس از آن که توانسته بود موقعیت خود را تثبیت نماید، پیک های پیروزی خود را به شهرهای ایران از جمله شهرهای عراق فرستاد و خود را پادشاه ایران نامید و از جانب خود برای آنها حاکم و والی تعیین کرد. کریم خان که مکررا از آزادخان شکست خورده بود مجددا در روستاهای نزدیک اصفهان به مدت دو ماه دست به حمله های چریکی می زد و توانست قمشه را تصرف نماید. پس از ترور نافرجام آزادخان توسظ اسکندرخان که اشتباها به علت عدم شناخت آزادخان شخص دیگری را طی یک نقشه ای حساب شده به قتل رسانده بود، آزادخان مجددا برای بار سوم کریم خان را شکست داد و کریم خان از روی ناچاری به خرم آباد فرار کرد و از آنجا به سمت جنوب ایران حرکت کرد و قصد داشت از راه بندر بوشهر برای همیشه ایران را ترک کرده و در آنجا سکونت نماید.

پایان یکه تازی آزادخان افغان و تثبیت قدرت زندیه در خشت

کریم خان در کازرون بود که از حرکت آزادخان مطلع شد، ناگزیر کازرون را ترک کرد تا در بین راه به دشت خشت رسید و در آنجا آوازه دلاوری و جنگاوری رستم سلطان خشتی و تفنگچیان خشتی را شنید. کریم خان که پس از سه شکست متوالی از آزادخان به کلی ناامید و سرافکنده بود با رستم سلطان خشتی مشورت نمود. رستم سلطان به او اطمینان داد با توجه به شناختی که از غیرت تفنگچیان خشتی سراغ دارد و همچنین اشراف کامل بر موقعیت جغرافیایی و کوهستان های اطرف خشت، خواهند توانست آزادخان را شکست دهند. رستم سلطان خشتی کلیه مخارج و ملزومات جنگ را نیز خود متقبل شد؛ وی که چهار هزار تفنگچی ماهر داشت، خود را در اختیار کریم خان گذاشت. رستم سلطان به تیراندازان خود دستور داد تا در گذرگاه راه را به صورت کامل بر آزادخان بسته و پس از آن که همه سربازان آزادخان به تیررس رسیدند، بر آنها حمله کنند.

آزادخان در دره ای که اکنون به نام دره آزادخانی معروف می باشد غافگیر شد و بارانی از تیر بر سر آنها باریدن گرفت. اما چون خود آزادخان هنوز به طور کامل به کف دره نرسیده بود، با به جای گذاشتن کلیه تجهیزات جنگی خود از میدان نبرد به طرف اصفهان فرار کرد. کریم خان در آن روز ناباورانه پیروزی خود و شکست آزادخان پر قدرت و مدعی پادشاهی را نظاره کرد. کریم خان بلافاصله پس از پیروزی بر آزادخان به شیراز رفت و شهر را به تصرف خود درآورد. هنگام تصرف شهر، شیخ علی خان با گرز خود صالح خان بیات را که حاکم شیراز بود به قتل رسانید و کریم خان توانست آبروی رفته خود را به همت رستم سلطان خشتی و تفنگ چیانش به دست آورده و برای همیشه دست آزادخان افغان را از خاک ایران کوتاه و خود سلسله خوشنام زندیه را تاسیس نماید.

 

منابع:

تاریخ ایران. سرجان ملکم

فارسنامه ناصری

عقاب کمازان

مجمل التواریخ

کریم خان و زمان او


نویسنده: مجتبی بهادری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
محمود س جنیدی دوست
|
Australia
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
مطلب پژوهشی کوتاه "پایان یکه تازی آزادخان افغان و تثبیت قدرت زندیه در خشت" نویسنده ارجمند مجتبی بهادری پخته تر از گذشته است. این نویسنده جوان احتمالا در سایه تلاش و بررسی کتاب ها می تواند تاریخ منطقه را شفاف به رشته نگارش بکشاند.با سپاس از سایت کازرون نامه منتظر مطالب بیشتر از این نویسنده خوب جعفر جنی (بکر) هستیم. باز هم سپاس بر مجتبی بهادری عزیزم و دست اندرکاران کازرون نامه به ویژه آقای بحرانی گرانمایه... محمود س جنیدی دوست.
در پژوهش های علمی و دانشگاهی چنین است که جمله یا خطی از کتاب پژوهشی در گیومه گذاشته شود. برای نمونه : "زال خان خشتی در دستگاه زند امیر الامرا بود" و بعد نوشته شود: فسایی، " فارسنامه" ، ص برای مثال ۱۳۵. یا اگر در دو صفحه بود ..صص ۱۳۵ -۱۳٦.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
0
0
یکی از دلایل مشکلات کریم خان، حمایت بختیارها از ازاد خان افغان بود. در حقیقت بختیاریها علی رغم ادعای لر بودن حتی به کریم خانِ زندِ لر هم خیانت کردند.
نجیم آزادزوی
|
United States
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
0
0
سلام: من یکی از نواده های آزاد خان افغان هستم. زادگاهم قلعه ای آزاد خان افغان در شمال شهر غزنی افغانستان است. می گویند که آزاد خان با یکی از خواهران کریم خان زند ازدواج کرد و آن خانم را به افغانستان آورد و قلعه ای بنا کرد و خودش برگشت به ایران، سالهای 1753 م. ازان خانم امروز اولاده های بجا مانده. آیا شما چه میدانید تشکر
کریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
0
0
بدسرشت وظالم ترین انسان عالم ازاد خان تمام مردم شهر محلات را در غاری که به نام خودش است زنده به گور کرد
مرزبان پارسی
|
Canada
|
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
0
0
آزاد خان افغان به گواه دوست و دشمن از نیک مردان تاریخ بود و از نیکویی او بود که کریم خان با اینکه با او دشمن بود به او احترام گذاشت
مرزبان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
0
0
ازادخان از ظالم ترین افراد است و سرفراز افغان .که دست به چپاول می زدند .و بلوچ ها هم با ایشان و سرفراز جنگیده اند و کشته شده اند من یکی از نوادگان ان جنگجو ها هستم .انسانهای سنگدل هر جا باشند به نیکی از انها یاد نخواهد شد ما کلا با افغانی های قلجایی رابطه خوبی نداریم در ایران .ازادخام .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
0
0
اینها دروغ های شماست لر چوپان کجا ازادخان کجا ازادخان خواهر کریم زند را همسر خودش کرد ،پس چرا از خواهر زند هیچ واقعیتی ننوشتیت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹