پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۷۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
رجبی دوانی در همایش سلمان فارسی:
محمدحسین رجبی دوانی در همایش یک روزه سیره شناسی سلمان فارسی که در دو بخش صبح و عصر در کازرون برگزار شد، گفت: این تصور نادرستی است که حضرت سلمان دخیل در تصرفات ویرانگر اعراب و مسلمین در ایران بوده است.

به گزارش کازرون نما به نقل از خبرگزاری فارس، محمدحسین رجبی‌دوانی در همایش نکوداشت سلمان فارسی که صبح سه شنبه با حضور اقشار مختلف مردم و مسوولان در سالن شهید عسکری کازرون برگزار شد، اظهار داشت: با اشاره به خصوصیات بارز معنوی سلمان فارسی اظهارداشت: این تصور نادرستی است که حضرت سلمان خائن به ایران یا دخیل در تصرفات ویرانگر اعراب و مسلمین در ایران بوده است.

وی با بیان اینکه این قول از چند وجهه نادرست و از پایه و اساس اشتباه است گفت: اینکه حمله به ایران همراه با تخریب و ویرانی در شهرها و یا مراکز علمی و فرهنگی بوده نادرست است چرا که تا سه قرن بعد از اسلام مراکز علمی همچون جندی شاپور پابرجا و فعال بوده است.

سلمان فارسی دخیل در تصرفات ویرانگر نبوده است

منبع عکس: ایرنا

این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام تنها موردی که از ارتباط سلمان با لشکر مسلمین سخن به میان آورده شده را تاریخ طبری عنوان کرد و یادآور شد: همین مطلب نیز قول متضادش در همان منبع ذکر شده است و آن هم اینکه حضرت سلمان تنها در جست‌وجوی مکان استقرار لشکر اعراب نقش داشته که شهر کوفه انتخاب شده است که نشان می‌دهد سخنانی که به حضرت سلمان منتسب است، از پایه و اساس بی‌اعتبار و کذب است.

رجبی دوانی با بیان اینکه اسلام مزایای بسیاری برای ایران داشته که از بین بردن اختلافات طبقاتی و ممنوعیت تحصیل علم برای همه اقشار جامعه از جمله آنها بود، گفت: پس از ظهور اسلام در ایران، همه مردم امکان تحصیل علم را به دست آوردند و ایران قطب علمی عالم شد و بزرگانی همچون ابن سینا، بیرونی، زکریای رازی و... به برکت اسلام پدید آمدند.

امام جمعه کازرون نیز در این همایش با بیان اینکه نیاز امروز جامعه به‌ویژه جوانان بیش از هر زمان دیگر به شناخت سلمان فارسی احساس می‌شود گفت: برگزاری این همایش‌ها برای شناخت حقیقت‌جویی و روح جست‌و‌جوگر حضرت سلمان فارسی، برای جوانان و طلاب لازم است.

حجت‌الاسلام محمد خرسند یکی از خصوصیات بارز سلمان فارسی را حقیقت‌جویی دانست و افزود: حضرت سلمان فارسی از تفکر نژادپرستانه و قومیت‌گرایانه متنفر بود.

وی ادامه داد: نژاد پرستان عرب و فارس به سلمان بد می‌گویند و برای او برتری از نژاد نبود بلکه ملاک تقوا بود و چون ملاک تقوا بود گوی سبقت را از اقوام و آشنایان پیامبر ربود و به مرتبه منا اهل البیت رسید.

سلمان فارسی دخیل در تصرفات ویرانگر نبوده است

منبع عکس: ایرنا

به گزارش کازرون نما به نقل از خبرگزاری ایرنا، در بخش دوم و عمومی این همایش که عصر سه شنبه 24 مهرماه در مسجد ملابرات کازرون برگزار شد، حجت الاسلام محمود صحرایی رئیس حوزه علمیه کازرون در این جلسه به شخصیت و مقام حضرت سلمان فارسی اشاره کرد و گفت: تلاش دشمن را برای ضربه زدن به شخصیت بزرگ حضرت سلمان فارسی شاهد هستیم.

در این مراسم که با حضور قشرهای مختلف مردم برگزار شد، مورخ و پژوهشگر معاصر با اشاره به احادیث مستند که حضرت سلمان از اهل بیت است، گفت: هرگز نباید کوچکترین تردیدی درمقام رفیع سلمان فارسی داشته باشیم.

محمدحسین رجبی دوانی افزود: مقام این صحابه اهل بیت به طور شایسته پاس داشته نشده است و مردم کازرون باید بیش از این اصحاب پیامبر تجلیل داشته باشند.

این همایش در دوبخش صبح و عصر در کازرون برگزار شد و شامگاه سه شنبه به پایان رسید


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۲۸
اذان صبح
۰۵:۱۲:۰۹
طلوع افتاب
۰۶:۳۵:۱۲
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۱۹:۳۱:۰۸
اذان مغرب
۱۹:۴۷:۳۳