پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۷۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶

ناامنی «جاده ها»، افزایش «کشته ها»، مسئولین «ناشنوا»، بلای «جانِ» کازرونی ها!

جاده های مواصلاتی و مسیرهای عبور و مرور بین شهری و ترانزیتی، همچون رگ های رساننده ی خون به اعضا، جوارح و سلول های بدن انسان موجبات ادامه ی زندگیِ ساکنانِ هر منطقه را فراهم نموده و اختلال، ناهماهنگی و مشکل در زیر ساخت ها و تابلوهای هشدار دهنده، ای بسا موجبِ مرگِ دائمی و یا از کار افتادنِ سایر بخش ها گردیده و طبیعی است «درمانِ» این بیماریِ خوش خیم! مستلزمِ حضورِ کارشناسان خُبره، دست اندرکاران کارآزموده و مدیران آموزش دیده و آشنا به این حرفه بوده و هرگونه دخالتِ افراد خارج از سیستم، به نوعی خیانت و جنایت در حق مردم خواهد بود. با توجه به مشکلات متعدد در جاده های شهرستان کازرون و لزوم دقتِ بیش ترِ مدیران و‌ دل سوزانِ منطقه ای، استانی و‌ کشوری، موارد زیر مورد اشاره قرار می گیرند.

ناامنی «جاده ها»، افزایش «کشته ها»

۱- طی بررسی های دقیقِ صورت گرفته، استان بزرگ فارس در شاخِص های مثبت و منفیِ متعددی مقام اولِ کشوری را به خود اختصاص داده که یکی از آن ها برخورداری از طولانی ترین مسیر های آمد و شدِ «درون» شهري و «برون» استانی و در عین حال پر تعدادترین میزان تصادفات و پر تلفات ترین آن ها بین استان ها محسوب می شود. در این میانه البته شهرستان کازرون و مسیرهای منتهی به آن نیز «مقام اول» در بینِ شهرستان های ۲۹ گانه ی استان را به خود اختصاص داده است!.

۲- وضعیت ویژه ی شهرستان در کوهستانی بودن اکثر جاده های بین استانی، تردد تعداد بالای خودروهای سبک و سنگین، قرار گرفتن بخش عمده ی جاده ها در لابه لای مناطق مسکونی، اشتغال عده ی زیادی از مردم، مخصوصا جوانان در شغل های مرتبط با جاده، وجود بیش ترین تعداد ماشین های سنگین و راننده های آن در کازرون،  عدمِ به کارگیریِ مسئولین دل سوز و مدیران توانمند در رأس هرم تصمیم گیری و تصمیم سازی های استانی و ‌شهرستانی، ناتوانی در جذب بودجه های کشوری، سفارشي بودنِ بخش عمده ای از پیمانکاران و نگاه های قومی، منطقه ای و «بخشی» نگری های اکثر نمایندگان از عمده ترین علل عقب ماندگی های شهرستان در بحثِ جاده و تونل سازی بوده است.

ناامنی «جاده ها»، افزایش «کشته ها»

۳- ریشه ی اصلی در استمرارِ معضلات جاده ای شهرستان، افزایش تلفاتِ انسانی، ضررهای مادی و هزینه های درمانیِ ناشی از تصادفات، همانا «سیاسی» کردنِ امرِ «تخصصیِ» راه سازی ها و انتقال بودجه های اختصاصیِ مربوطه به مناطقِ دلخواهِ بعضی سیاسیونِ تازه به قدرت رسیده با هدفِ ظاهر کاری، قشری نگری و زمینه سازی جهت حفظ آرای انتخاباتی و تامین نگاه اقوام و طرفدارانِ منطقه ای و قبیله ای خود بوده به گونه ای که «اولویت» بندی های پروژه ای تنها بر اساس «نگاه» تنگ و فاقدِ منطق و تقوای این افراد و فشارهای آنان بر مدیران مربوطه تعیین و اجرا گرديده و طبيعي است تا زماني كه «تصمیم»گیری برای توزیع «بودجه»ها با دخالت های بی مورد و فاقد توجیه شرعی و قانونی این «کانون های فشار» همراه باشد، هیچ امیدی برای رفع مشکلات موجود و دفع خطرات پیشِ رو ، نخواهد بود.

۴- «کمبودِ» بودجه برای توسعه ی زیر ساخت های جاده ای و تعریف نشدنِ این برنامه ها در پروژه های ملی و استانی، یکی از اصلی ترین «بهانه»ها و‌ «توجیهاتِ» دست اندرکاران وزارتخانه ی عریض و‌ طویل «راه» برای بی توجهی های مستمر به امر «ایمن»سازی جاده های شهرستان کازرون بوده و تا به حال البته هیچ کس از خود نپرسیده که اگر پولی برای ساخت چند کیلومتر تونل و مسیرِ ترددی مردم در کازرون وجود ندارد! چرا در همین کشور و حتی استانْ، شهرهایی «نورِ چشمی»! وجود دارند که از بهترین امکانات و بیش ترین «بودجه»های ویژه ی دولتی برای ساخت اتوبان ها و حفرِ تونل های طولانی برخوردار می شوند؟! آیا این امر «بی عدالتی» در توزیع بیت المال و‌ «بی توجهیِ» مسئولین مربوطه در «جلبِ» نگاه مقام های دولتی و حتی «جذبِ» سرمایه گذارانِ داخلی و خارجی برای حضور در صنعت راه سازی نخواهد بود؟!.

۵- علی رغمِ اذعان به پیش رفت های نسبی در امر جاده سازی طی چهل سال پس از استقرارِ انقلابِ شکوه مندِ اسلامی در کشور و رفع بعضی از نقاط «حادثه»ساز و‌ حذفِ بخشی از مناطقِ «ناایمن» در مسیرهای رفت و‌ آمدی شهرستان، اما تاکید می شود کم کاری ها، بی توجهی ها و نا عدالتی ها در اختصاص بودجه و نگاه های تنگ نظرانه ی تعدادی از چهره های همیشه طلبکار! و تغییرِ مسیرِ هزینه ها از پروژه های «نشان دار» به سَمتِ مناطقِ غیر اولویت دار‌، تنها بخشی از مشکلات امروزینِ کازرون و‌ عقب ماندگی های تاریخی در امر جاده و‌ تونل سازی بوده است.

ناامنی «جاده ها»، افزایش «کشته ها»

۶- اگرچه تلفات انسانی و‌ ضررهای مالیِ وارده به تردد کننده گان در کلیه ی مسیرهای ورودی و خروجی کازرون و‌ مناطقِ پیرامونی، در مقایسه با دیگر شهرستان ها به دلایل پیش گفته افزون تر است، در عینِ حال لکن چند قطعه، دارای بیش ترین میزان تصادفات و پر تلفات ترین آن ها بوده که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۶/۱ - جاده ی شلوغ، تنگ، باریک و تاریکِ دو راهی دریس، از مسیر امام زاده سیدحسین(ع)، تا روستای حاجی آباد غوری و‌ قائمیه.

۶/۲ - مسیر قائمیه به دو راهی راهدار

۶/۳ - راه مواصلاتی و پر «ترددِ» خودرویی و پر «تراکمِ» انسانیِ کازرون به بخش جره و بالاده

۶/۴ - بخشِ عمده ی جاده ی جدیدِ دشت ارژن به کازرون از طریق دشت برم

۶/۵ - جاده ی کوهستانی، پر پیچ و‌ خم، ناایمن، همیشه پر تردد، تصادف خیز، خسته کننده و خطرناکِ کمارج تا اولِ کنارتخته .

که در این میان مورد ۶/۱ [دو راهی دریس به طرف سیدحسین] به دلیل عبور خودروهای فراوان، قرار گرفتنِ حداقل ۱۵ روستا در مسیر چند کیلومتری!، فقدان حتی یک میدان و سرعت‌ گیرِ استاندارد، نداشتنِ روشنایی در شب، احداث نشدنِ پل های «رو» و «زیر»گذر و سرعت بالای خودروها، دارای بیش ترین تلفاتِ جانی [کشته و زخمی شدنِ صدها نفر!؟ طی سال های گذشته] و ضررهای مادی به ساکنان روستاهای واقع شده در مسیر و سایر مترددین بوده که علی رغمِ برخورداری از زمین های صاف و فقدان موانع طبیعی، اما مورد بی توجهی و‌ کم عنایتی مسئولین مربوطه واقع گردیده است.

ناامنی «جاده ها»، افزایش «کشته ها»

۷- «تونل سازی» در مناطقِ «کوهستانی» همواره یکی از اولویت های حاکمیتی در کشورهای توسعه یافته بوده و با توجه به اختراع ماشین های حفاریِ جدید و سریعُ العَمل، مشکلات قبلی برای شکافتن کوه ها و صخره ها نیز کاملا برطرف شده و نظر به این که جاده های شهرستان کازرون هم در منطقه ای نیمه جنگلی و‌ برخوردار از کوه های بلند و سخت گذر واقع گردیده، طبیعی است که «درخواست»های مکررِ مردم شهرستان و‌ حتی ساکنانِ میلیونی استان بوشهر جهت سرعت بخشیدن به حفر و تکمیلِ چند تونل، انتظاری به جا و منطبق با حقوق قانونی و‌ زیست بومی خود بوده که امید است با رفع مشکلات مالی دولتِ محترم و کنار رفتن بعضی افرادِ «محدود اندیش» و «سیاست زده» از مراکز «تصمیم ساز» کشوری و استانی، این «حقِّ مُسَلّم»! هرچه زودتر عملیاتی و راه اندازی گردد.

۸- برای حلِّ مشکلات موجود، به حداقل رسانیدنِ تلفات و جلوگیری از اِتلاف جان و اموال مردم و از طرفی تسهیل در عبور و مرور، دفعِ مخاطرات و رفع نگرانی های ساکنین شهر و روستا، پیشنهادهای متعددی وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از؛

۸/۱- جلوگیری از دخالت های بی موردِ سیاسی کاران و سپردنِ امور به هیاتی متخصص، دل سوز و‌  «همه جا نگر»!.

۸/۲- تلاش برای اقناعِ تصمیم گیران دولت جهت عبورِ اتوبان شیراز – بوشهر از محدوده ی جغرافیایی شهرستان بزرگ، دیدنی و زیبای کازرون و یا ساخت بزرگ راهی جداگانه از همین مسیر.

ناامنی «جاده ها»، افزایش «کشته ها»

۸/۳- ساخت و راه اندازیِ تونل های بزرگ و قطعات جاده ای کوچکِ جانبی با استفاده از سرمایه های خصوصی و ارایه ی مجوزِ اخذ عوارض توسط سرمایه گذاران.

۸/۴- راه اندازي و بازسازیِ جاده ی زیر سازی شده، محکم، آماده، فاقدِ موانع طبیعی و معارضینِ هزینه بَر و قدیمی، معروف به «راه شاهی»، که دقیقا از دو راهی دریس آغاز و ضمن عبور از مرکزِ این دهستان، انشعابی از آن به دو راهی «راه دار» و بخشی دیگر با گذر از روستاهای احمدآباد، خداآباد، جدس و...، از زیرِ منطقه ی حفاظت شده ی بیشابور نهایتا به مسیر ترانزیتیِ بوشهر – شیراز ختم می شود.

۸/۵- ساخت «بزرگراه» و «خطِ آهنِ» فراشنبد – کازرون – خوزستان به عنوانِ حلقه ی اتصالیِ «اتوبان ها» و «مسیرِ ریلیِ» جدیدالتاسیس اهواز به شیراز و شیراز به عسلویه و بوشهر .

در پایان ضمن تشکر از «کسانی» که طی سال های گذشته برای حل مشکلات و‌ معضلات جاده ای استان فارس و‌ شهرستان باستانی کازرون تلاش نموده اند، توفیقِ آنان در خدمت رسانی سریع تر، اقدامات کارشناسی تر و‌ فعالیت های تخصصی ترشان را از خدای متعال مسالت نموده و از همین جا دستان پُر کارشان را!، مهربانانه می بوسیم.


نویسنده: امان الله دهقان فرد
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سعید
|
United States
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
جناب دهقان فرد بهتر است در موضاعاتی که تخصص داریم اظهار نظر کنیم چند وقتی میباشد که حضرتعالی پیرامون موضاعات مختلف بسان کارشناس خبره و کارکشته تحلیل می فرمائید در همان حوزه تخصص خود تحلیل بفرمائید بسی سنگیتر به نظر میرسد.ضمنا تا انتخابات مجلس هنوز فرصت بسیار است
ایام بکام
علی
|
United States
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
با سلام
ضمن تشکر ازنویسنده محترم امیدوارم واقعا فکراساسی به حل مشکلات راه وجاده شهرستان شود.عده ای که پاسخگو نیستند وعملکرد ضعیف دارند فقط منتقدین رابه نزدیکی انتخابات مجلس متهم میکنند.
مثلا درانتصاب اخیررئیس دانشگاه .. و بخصوص اصل هردانشگاهی آموزش هست ... یا بعضا هم اکنون کارمندی به نام آقای میم دردانشگاه ... در تمام امور دخالت داره و خود را منتسب به ریاست و فلان مسئول شهرستان میداند و هرکاری دلشان میخواهد در حذف و قلع و قمع مدیران میکنند آیا چه کسی باید پاسخگو باشد. یادرقائمیه ما که هیچ کاری نشده و از دوران دهقان محمدصادقی بیمارستانی تاسیس وهنوز تموم نشده یا بلوارهای قائمیه وحتی درون شهر خیابونا کاری نشده و خیلی مشکلات دیگه که درسطح همه شهرستان هست وهرکسی انتقادی کنه میگن انتخابات مجلس نزدیکه واز این حرفا...به عزت خدا قسم یاد میکنم دیگه ازروی تعصب رای ندیم بلکه شایسته سالاری رای بدهیم.یا حق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸