پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۷۲۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵

ريشه يابي فرار سرمايه هاي «مادی» و «انسانی» از کازرون، روش های جذب سرمایه گذاران به شهرستان :

براساس بررسی های صورت گرفته تعداد سرمایه داران کازرونی که سرمایه های خود را به مرکز استان و دیگر مناطق کشور منتقل نموده اند بیش از چند صد نفر برآورد گردیده و حجم سرمایه های آنان نیز بالغ بر چند هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است. از طرفی علاقه مندی این افراد به موطِن آبا و اجدادیشان نیز جای هیچ گونه شک و شبهه ای را باقی نگذاشته به گونه ای که طی مطالعات به عمل آمده در صورت فراهم شدنِ مقدمات سخت افزاری و نرم افزاری، عده ی زیادی از آنان حاضرند بخش هایی از اموال و دارایی های خود را به این منطقه منتقل نمایند. در این جا سئوالی که ذهن مردم، جوانان، صاحبان سرمایه و عده ای از دل سوزان شهرستان را به خود مشغول نموده، «چرایی» فرار سرمایه ها از یک سو و «چگونگی» جذب سرمایه گذاران از سوی‌ دیگر بوده که در همین راستا موارد زیر جهت اطلاع  تصمیم گیران دولتی و خصوصی مورد اشاره قرار می گیرند.

۱- پهنه ی ۴۲۰۰ کیلومتر مربعی شهرستان کازرون ضمن برخورداری از مواهب گوناگون آب و هوایی، همچنین از زمین های حاصل خیز برای پرورش و تولید انواع میوه ها و صیفی جات سردسیری و گرمسیری بهره مند بوده و از طرفی دارای معادن متعدد «زیر» و «رو» زمینی و غنی مانند نفت، گچ، نمک و... نیز می باشد که در همین رابطه به دلیل فقدان زیرساخت های مورد نیاز و‌ بی توجهی مدیران پایین دستی، و البته نگاه تبعیض آمیز تصمیم گیران استانی و بالا دستی، نه تنها از این ظرفیت ها استفاده ی بهینه صورت نگرفته، بلکه «فرصت سوزی» های مستمر موجب عقب گردِ شهرستان به سوی «توسعه» نیافته گی و فرار سرمایه های «انسانی» و «مادی» از این ناحیه ی زیبا و پراستعداد به سمت دیگر مناطق گردیده است .

۲- احترام به «سرمایه دارانِ پاک دست»، محترم شمردن «سرمایه» و تسهیل «سرمایه گذاری»،  سه اصل اساسی برای توسعه و آبادی هر منطقه در دنیای کنونی محسوب می شوند و طبیعی است که صاحبان سرمایه، علاوه بر نگاه «سود آورانه» و امید برای افزایش سرمایه های خود، همچنین نیازمند محیط هایی آرام برای کسب و کار بوده و بیش تر در جاهایی حاضر می شوند که هم تصمیم گیران و هم بهره وران اصول یاد شده را مورد توجه قرار دهند؛ چیزی که در کازرون متاسفانه نه تنها به رسمیت شناخته نشده، بلکه حتی مسئولین مربوطه نیز عملا تضمین های کافی برای محترم شمرده شدن آن ها را ارایه نداده اند.

۳- «فرهنگِ» مردمی در تعامل و برخوردِ با سرمایه گذاران، یکی از علل «فرار» و یا «جذب» سرمایه در مناطق توسعه یافته محسوب می شود که این واقعیت، در شهرهای نسبتا کوچکی مانند کازرون بیش از دیگر مناطق مشهود بوده و تاثیر غیر قابل انکاری را بر جای گذاشته است. امری که با کمال تاسف به دلیل رقابت های شخصی، حسادت ها و تنگ نظری های فامیلی و بدگویی های درون گروهی و خانوادگی موجب مهاجرت سرمایه گذار و بالتَبَع سرمایه ها از این منطقه ی مستعد برای سرمایه گذاری شده است.

۴- طی تحقیقات به عمل آمده، یکی از علل اصلی برای صنعتی شدن بعضی شهرها و استان ها و همچنین تجمع کارگاه ها و احداث مجتمع های بزرگ و کوچک تولیدی در آن ها، همانند اصفهان، کرمان، خراسان و...، همانا «آسان گیری» در سرمایه گذاری ها و احترام به صاحبان سرمایه بوده به گونه ای که بخش عمده ای از قوانین دست و پاگیر و زائد را برای این افراد حذف، و به اصطلاح فرش های قرمز را برای استقبال از آنان پهن نموده اند. واقعیتی که با کمال تاسف در استان فارس و به ویژه شهرستان کازرون، در حال «پس رفت» بوده و نه تنها در صدد رفع این مشکلات بر نیامده بلکه روز به روز ضمن افزایش «موانع» سرمایه گذاری ها، اقدامات غیر کارشناسانه ای را به موارد قبلی افزوده اند.

۵- با توجه به واقعیت های فوق الذکر و از طرفی لزوم استفاده از تجربیات و روش های موفقِ مناطق توسعه یافته ، پیشنهادها و راه کاری زیر مورد تاکید قرار می گیرند :

۵/۱- برخوردار بودن از مواهب الهی، از جمله ثروت های پاک و اموال مشروع، یکی از نعمت هایی است که به عنوان امانت در دستان تعدادی از افراد قرار گرفته و طبیعی‌است «شُکر» این نعمت نیز همانا استفاده از آن در راستای خدمت به مردم، مومنین و‌ بندگان خدا خواهد بود و بر همین اساس طبیعی است که به کارگیری این امانت برای نزدیکان، فامیل و همسایگان ثواب بیش تری نصیب امانت داران این سرمایه ها خواهد نمود لذا از همشهریانی که دارای سرمایه های خُرد و کلان هستند، درخواست می شود در این زمینه پیش قدم شده و در حل مشکلات مردم، دامن همت را بالا زده و وارد فعالیت های اقتصادی در شهرستان خود شوند .

۵/۲- اگر چه یکی از وظایف دولت ها، گسترش کسب و کار و به کارگیری سرمایه های ملی و عمومی برای رفع بی کاری و افزایش تولید و قطع وابستگی ها به کشورهای خارجی است در عین حال اما «سرمایه» های خصوصی نیز می تواند در حل و فصل بخشی از مشکلات اقتصادی، نقش به سزایی را به دنبال داشته باشد و بر همین اساس همکاری متقابل مجموعه های «دولتی» و «خصوصی» به عنوان یکی از راه کارهای موجود برای رفع محرومیت ها در شهرستان هایی مانند کازرون باشد.

۵/۳- با عنایت به توانمندی بخش های مختلف شهرستان و وجود ظرفیت های زیارتی، تفریحی، تاریخی و فرهنگی و از طرفی آمادگی عده ای از صاحبان سرمایه ی بومی جهت تقویت زیر ساخت های مربوطه، طبیعی است که «ارتقای فرهنگ مردمی» و «تشویق دل سوزان» برای حضور در زیرساخت های مورد نظر، از عواملی است که بایستی با دقت و قدرت دنبال گردیده و‌ موجبات خروجِ شهرستان را از وضعیت «نامساعدِ» فعلی فراهم آورد .

۵/۴- وجود چندین دانشگاه، اشتغال به تحصیل هزاران دانشجو و صدها مدرس و عضوِ هیات محترم علمی، تدریس ده ها رشته ی کارشناسی، ارشد و دکترا، آن هم طی مدت سه دهه ی گذشته در کازرون، گر چه فرصتی ذی قیمت برای بخش های مختلف بوده و خواهد بود، در عین حال اما این امر بر خلاف انتظار، به دلایل مختلف از جمله عدم تناسب برخی از رشته ها با نیازهای جامعه و شهرستان و به کار نگرفتن این منبع علمی و غنی برای رفع مشکلات، موجب تقویتِ زیرساخت های پزشکی، فرهنگی، اقتصادی، کشاورزی و... این شهرستان نگردیده که در همین رابطه و با توجه به این که بخش قابل توجهی از محیط های شهری و رفاهی به این عزیزان اختصاص یافته، طبیعی است که در تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی، کشاورزی و زیر ساختی نیز انتظارِ بیش تری از آنان وجود داشته باشد .

۵/۵- استفاده از سرمایه های «معنوی»، نیروی انسانی قوی و مدیران توان مند در امور سرمایه گذاری و بهره وری، در کنار جذب سرمایه های «مادی» و به کارگیری افراد با تجربه، می تواند مرتفع کننده ی بخشی از مشکلات موجود در شهرستان باشد به گونه ای که تلفیق این دو «سرمایه» موجب پیش رفت های قابل توجهی خواهد گردید. در همین راستا از صاحبان سرمایه، انتظار می رود ضمن تشریک مساعی با سرمایه های انسانی نوآور، زمینه ساز تولید و به کارگیری این صاحبان اندیشه شوند.

سروران عزیزِ دست اندرکارِ مدیریت اقتصادی شهرستان بزرگ کازرون! قبول بفرمایید وضعیت اقتصادی و سرمایه گذاری های موجود نه در شان مردم، نه انقلاب و‌ نه هم تاریخ و تمدن این منطقه ی پر استعداد است. سپردن مسئولیت های این چنینی به کسانی که نه تجربه فعالیت اقتصادی دارند و نه با روش های تعامل با صاحبان سرمایه آشنا هستند، نتیجه ای جز به عقب بردن وضعیت کسب و کار به دنبال نخواهد داشت. لطفا به خاطر رضای خداوند، ضمن دعوت از بزرگانِ اقتصادی و آسان گیری در سرمایه گذاری ها، سُکانِ این امر را به مجموعه ای از فعالان و کارشناسان مربوطه قرار دهید و دعای خیر مؤمنین و ساکنان این منطقه را نثار خود و امواتتان فرمایید .


نویسنده: امان اله دهقان فرد*
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
امین از مشهد
|
India
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
0
قوانین دست و پاگیر و زائد را برای این افراد حذف، و به اصطلاح فرش های قرمز را برای استقبال از آنان پهن نموده اند

در مورد نوشته بالا بزارین فقط بگم که نه تنها ساده نکردن بلکه ما اینجا برای ثبت ساده دوسال انتظار فقط ثبت ساده در یک اتحادیه و میکشیم و برای یک قالیشویی صد میلیون برای جواز از ما درخواست کردن که همین مبلغ در شهرهایی مثل کازرون یک میلیون هم نیستش و مهمترین بخش کارگران گران قیمت و اجاره بها یا خرید مکان مناسب هستش که میلیاردها تومان برای یک سوله ای که در کازرون تنها پنجاه میلیون بود باید پرداخت می کردیم و بعداز آن بازرسیهای دائمی و ثبت های سخت و ندادن مجوز و مهمتر از همه پیش بردن گروه های خاص و پس زدن افراد عادی در کار قطعا فرش قرمز که نیست بلکه فرش میخدار گذاشتن لطفا ابتدا بررسی کنید بعد اطلاع رسانی کنید سرمایه در تمام شهرها فرار کرده دلیل اصلی فرار سرمایه از کشور و تبدیل آن به دلار و درآمد واسطه گری و دلالی می باشد و اگر فکر می کنید که یک سرمایه گزار پا به تولید بزاره فقط در شهر مشهد 4000 کارگاه و کارخانه تعطیل شدن و صاحبانشون سرمایه و برداشتن و فرار کردن
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
0
سلام واسه دور بعد تبليغ ميكيني
مردمدودوره جواب به شما دادن
اصرار براي چي هست
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
جناب آقای دهقان فرد
سلام علیکم
ضمن پاسداشت نظرات ارزشمند جنابعالی در خصوص مسئولیت های فردی ، اجتماعی ، علمی و مالی عموم مردم و صاحبان اندیشه ، علم و سروایه در خصوص توسعه و پیشرفت در خور شان فرهنگی ، اجتماعی و علمی شهرستان کازرون ، همانطور که حضرتعالی و مردم فهیم شهرستان کازرون استحضار و اشراف دارند ، حرکت دراین مسیر و از صحبت و کلام به سمت عمل مستلزم اقدام در دو جهت و زمینه به شرح زیر می باشدکه قطعاً حرکت موفق در زمینه اول تضمین موفقیت هر گونه اقدامی در زمینه دوم می باشد :
1- زمینه اول:
واقعا مسئولینی بکار گمارده شوند که عملگرا به معنای واقعی و نه در حد صحبت و شعار باشند. مسئولینی که در کارنامه کاری خود سوابق درخشان اجرایی داشته باشند ، برای تصدی مسئولیت محوله برنامه عملیاتی داشته باشد و در طول دوره مسئولیت بدور از پوشش های حمایتی و صیانتی جناحی ، مورد ارزیابی و بازخواست کاری قرار گیرد. اگر که تنها پارامتر بکار گیری مسئول و مدیر سابقه کار چند ساله لیکن بدون عملکرد برجسته باشد و یا با برخورداری از جناح بندی ، مسئولیت و مدیریت به عنوان یک سهم اداری به ایشان داده شو د ، از چنین مدیری انتظار عملکرد نباید داشت و یا حوزه ی کاری با چنین مدیریتی نه تنها پیشرفت نمی کند بلکه در تحولات امروزی روز به روز حرکت رو به عقب خواهد داشت.
2- زمینه دوم:
هر گاه مسئول عملگرا باشد و گفت فلان کار باید انجام دهیم و انجام شد ، آن وقت سایر افراد شامل سرمایه گذار ، کارآفرین ، صاحبان کسب و کارهای خرد و کلان ، باور خواهند داشت که اگر گفته می شود در شهرستان کازرون قرار است فلان فعالیت شکل بگیرد و یا زمینه فعالیتی توسعه پیدا کند و مورد حمایت همه جانبه قانونی و اداری قرار می گیرد ، واقعاً تصمیم و همت بر این کار است. این چنین خواهد بود که موج رفع محرومیت های اقتصادی شکل می گیرد و به تدریج وسعت پیدا می کند به نحوی که در کوتاه مدت سراسر شهرستان با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های آن می تواند برخوردار از وضعیت مطلوب اقتصادی و معیشتی مردم باشد.

لذا قابل عرض می دانم از آنجا که "به عمل کار بر آید به سخنرانی نیست" ، رفع مشکلات و حرکت رو به رشد مستلزم این است که همه ی ما اهل عمل باشیم. و در صدر تمام امور مدیران اهل عمل و توانمند در اجرائیات ، در سطح شهرستان کازرون داشته باشیم .
با آرزوی توفیق برای تمامی افراد و مسئولین زحمت کش شهرستان کازرون
دهقان فرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
سلام « شهروند » گرامی
ضمن سپاس از جناب عالی بابت مطالعه ی متن و ارایه ی نقطه نظرهای دقیق کارشناسی و تشکر از مدیران محترم « کازرون نما » به استحضار می رساند ؛
۱- همان گونه که به درستی تصریح فرموده اید ، یکی از مشکلات اساسی ما همانا « توزیع اکثر پُست های مدیریتی بر اساس سهم خواهی های انتخاباتی ، قومیتی و‌ بعضا حتی خانوادگی و فامیلی است » و تا زمانی که این نقیصه مرتفع نشود قطعا از پیش رفت ، توسعه و جذب سرمایه و.. هم خبری نخواهد بود .
۲- کازرون و‌کازرونی ها از همه ی شاخص ها برای پیش رفت و‌ توسعه بهره مند هستند ، متخصصین کارآمد در حدِّ کشوری ، سرمایه داران دست پاک و آماده برای سرمایه گذاری ، سرمایه های سرگردان و سرمایه گذاری شده در بانک ها و دیگر شهرها ، تعصب ملی و شهرستانی برای حضور در مناطق مختلف آبا و اجدادی ، وجود زمین و زمینه های توسعه ای در تمامی مناطق مرکزی و پیرامونی ، امکان سودآوری بالا در صورت سرمایه گذاری ها و.. تنها بخشی از این مشخصات بوده که در صورت نگاه تخصصی به موضوع سرمایه گذاری ها ، قابل جذب خواهند بود .
۳- بیماریِ استقرار بخشی از مدیران نا کار بلد ، غیر متخصص و‌ فاقد شاخص های مدیریتی و صرفا انتصاب یافته به دلیل نگاه ستادهای انتخاباتی و‌ سهم خواهانه قومی ، تنها به کازرون منحصر نمی شود بلکه متاسفانه یکی از علل اصلی برای مشکلات اقتصادی و به تبع آن معیشتی و زیست محیطی و.. امروزِ استان و جامعه ماست و امید می رود با روشن گری های افراد منصفی هم چون جناب عالی و آگاهی های سایر اقشار جامعه و همچنین در پیش گرفتن سیاست های « علم محور » و « خروج سیاسی کاران از دانشگاه ها و مراکز علمی و تصمیم گیری » ، زمینه های مختلف برای استقرار متخصصین و کارشناسان در پست های مدیریتی و فراهم آوری زمینه برای حضور سرمایه داران پاک دست و مردمی و نهایتا تلاش برای دفع مشکلات پیشِ رو فراهم گردد .
با سپاس مجدد خدمت همه هم شهریان عزیز در اقصی نقاط ایران اسلامی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲