پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۷۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷
به بهانه مرمت برج تاریخی کمارج:
دهستان تاریخی کمارج با وجود آثار تاریخی ثبت شده در فهرست ملی ایران مورد توجه گردشگران قرار گرفته و با توجه به ساخت مسیر دسترسی کوهستانی به این برج، دارای پتانسیل گردشگری در زمینه های گردشگری مهیج، گردشگری طبیعت و گردشگری تاریخی گردیده و انتظار می رود محل مناسبی برای صنعت گردشگری همراه با ایجاد اقامتگاه های بوم گردی شود.

به گزارش کازرون نما، در مرمت برج کمارج به شیوه آناستیلوز (استفاده از سنگ بنا) با بهره گیری از معماری و استادکاران بومی منطقه و با نظارت کارشناسان بخش حفاظت فنی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون با اعتبارات داخلی در حال انجام است.

همچنین با توجه به بررسی های انجام شده نشانه هایی از کوره گچ پزی متعلق به دوره صفویه در مجاورت برج مشاهده شده است.

دهستان تاریخی کمارج بخش کنارتخته و کمارج شهرستان کازرون با وجود آثار تاریخی ثبت شده در فهرست ملی ایران مورد توجه گردشگران قرار گرفته و با توجه به ساخت مسیر دسترسی کوهستانی به این برج، دارای پتانسیل گردشگری در زمینه های گردشگری مهیج، گردشگری طبیعت و گردشگری تاریخی گردیده و انتظار می رود محل مناسبی برای صنعت گردشگری همراه با ایجاد اقامتگاه های بوم گردی شود.

گفتنی است: این برج تاریخی دیده بانی متعلق به دوره صفویه که در بیست و چهارم اسفند سال 84 خورشیدی که به شماره 15320 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، در بلند ترین نقطه تپه مشرف بر دهستان کمارج قرار گرفته است.

ظرفیت های گردشگری و سرمایه گذاری دهستان تاریخی کمارج

برج‌ها در ایران گاه به صورت حصاری استوانه‌ای و مستقل در نزدیکی دیوار شهرها یا قلاع قرار داشته و گاه نیز متصل به استحکامات قلعه ساخته می‌شده‌اند. علاوه بر قلاع، در دو سوی درِ ورودی کاروانسراها نیز برای دیده بانی و مراقبت، برج‌هایی ساخته می‌شده است.

برج ها بناهایی هستند که بیشتر  برای اهداف نظامی ساخته شده و مورد استفاده قرار می گرفتند. هدف اصلی در ساخت این‌گونه برج‌ها این است که دیده‌بان یا نگهبان در فضای تقریباً امن آن به کار دیده‌بانی بپردازد. در پاره‌ای از زمان‌ها، برج‌های غیرنظامی مانند مناره مساجد نیز ممکن است به عنوان برج دیده‌بانی استفاده شوند. در اکثر قلعه های باستانی این برجک های نگهبانی دیده می شود که از ارکان اصلی این مراکز به شمار می رفت. 

معمولا یکی از مهم ترین دلایلی که قلعه ها را در مرتفع ترین نقاط می ساختند این بود که علاوه بر تسلط کامل مدافعان بر مهاجمان، شیب های تند تپه ها یا کوه ها، امکان دسترسی دشمن به قلعه را دشوار کند.

بنا براین گزارش، هر سه برج کمارج، در راستای تامین حفاظت و امنیت کاروانسراهای دشت کمارج ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته و در دورهای مختلف نیز مرمت شده است.

عمده مصالح به کار رفته در این برج وجود عناصری چون سنگ لاشه و خاک و ملات نیم کوب گچ و آهک که به فراوانی در این منطقه یافت می‌شود، می باشد. برج های دیده بانی و از جمله این برج در زمان جنگ جهانی اول و دوم برای رصد حرکت قوای بیگانه و اطلاع رسانی به نیروهای خودی نقش عمده ای داشته است.


نویسنده: رضا محمودی
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷