پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
طی نشست خبری با خبرنگاران:
مهندس حمید فیاض طی نشست خبری با خبرنگاران، وضعیت مصرف برق در بخش های مختلف شهرستان کازرون و چالش خاموشی برق روزهای جاری را تشریح کرد و به مصرف کنندگان تاکید کرد که تنها راه گذر از این چالش صرفه جویی در مصرف است.

به گزارش زینب صادقی خبرنگار کازرون نما، مهندس حمید فیاض مدیر شرکت توزیع برق شهرستان کازرون صبح  یکشنبه 17 تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران، ضمن خوش آمدگویی به خبرنگاران و قدردانی از حضور در این نشست خبری، با اشاره به چالشی به نام خاموشی های احتمالی که این روزها در فضای مجازی به آن پرداخته می شود، گفت: علی رغم اینکه ما به مردم توصیه هایی مبنی بر صرفه جویی در مصرف برق با توجه به مشکلاتی که در کشور وجود دارد داشتیم ....

مدیر توزیع برق کازرون افزود: ایران در سال 57 با 30 میلیون جمعیت 7 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق داشته و در سال 1397 که الان در آن هستیم، با جمعیتی بالغ بر 80 میلیون نفر 78 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه های کشور است یعنی به میمنت و برکت انقلاب اسلامی، ما هرساله این صنعت رو به رشد بوده است

وی با اشاره به اینکه صنعت برق شامل سه بخش است؛ تولید، انتقال و توزیع، خاطر نشان کرد: شرکت های توزیع در همه استان ها هست؛ مثلا در استان فارس دو شرکت یکی توزیع شیراز که به عنوان ناحیه مرکزی شیراز به مشتریان خدمات رسانی می کند و یکی هم توزیع فارس که به جز بخش مرکزی، 22 شهرستان را تحت پوشش خدمات خود دارد.

مهندس فیاض ضمن بیان این نکته که نیروگاه های ما یا گازی هستند، یا سیکل ترکیبی یا بخار و نیز نیروگاه های برق آبی و نیروگاه هایی با انرژی های تجدیدپذیر شامل فوتوولتاییک، انرژی خورشیدی و انرژی باد که اخیرا از آنها استفاده می کنیم، افزود: 21% از نیروگاه های کشور بخار، 32% گازی، 27% سیکل ترکیبی، 6% برق آبی و 14% تجدیدپذیر که 100% ظرفیت نیروگاه های کشور را شامل می شود.

مدیر توزیع برق کازرون ادامه داد: پیک بار مصرفی کشور 54 هزار مگاوات است و همانطور که اشاره شد، 11هزار مگاوات آن از طریق نیروگاه های برق آبی تامین می کنیم؛ اما امسال به واسطه کمبود تولید برق ناشی از خشکسالی، توان تولید نیروگاه های برق آبی به جای 11 هزار، تنها  6هزار مگاوات است و تقریبا 5 هزار مگاوات تولید از این طریق داریم؛ به همین واسطه دوستان ما در روابط عمومی بسیار تلاش کردند در روزنامه های کثیرالانتشار و محبوب شهرستان پیام های آموزشی جهت صرفه جویی را اعلام کردند.

مهندس فیاض با اشاره به اینکه پیک بار تقریبا 13 هفته طول خواهد کشید، افزود: بالاخره مردم باید رعایت کنند و مصرف باید طوری باشد که ما کمبود تولید را بتوانیم جبران کنیم .

وی خاطر نشان کرد: متوسط جهانی مصرف برق برای هر خانوار حدود 1000 کیلو وات است اما در ایران این عدد 2900 کیلو وات، یعنی 3 برابر مصرف استاندارد جهانی است، که با این روش ها و عادت هایی که ما در جامعه داریم مصرف کنیم و مصرف به همین منوال سالانه شاهد 5.7 درصد رشد باشیم، هر 10سال باید تاسیسات برق کشور 2 برابر شود. یعنی همین چیزی که الان گفته شد، 78 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی باید به 156 مگاوات افزایش یابد. یعنی مثلا کازرون تعداد 4 تا پست فوق توزیعی که دارد باید تا 10 تا پست 66مگاوات افزایش یابد.

فیاض تاکید کرد: با این روندی که ما در پیش داریم، و با این مصرف غیراستاندارد، عملا روش مبتنی بر قیمت فعلا جواب نداده و موفق نبوده است و افزایش قیمت پیک بار هم جوابگوی هزینه ها نیست و دولت نمی تواند سرمایه گذاری کند. بنابراین روش های مبتنی بر تشویق را داشتیم که ما در تمام تعرفه ها، مثل تعرفه های کشاورزی که 1953 اشتراک کشاورزی داریم، تلاش کردیم تا کشاورزان را متقاعد کنیم که اگر در پیک بار 4 ساعت تجهیزات خود را خاموش کنند، علاوه بر اینکه ما 20 ساعت دیگر را تخفیف ویژه به آنها میدهیم.

وی افزود: درصد پیک بار کشاورزی شهرستان کازرون 30% می باشد و باتوجه به اینکه پیک بار مصرفی شهرستان کازرون 65مگاوات است، در صورت همکاری کشاورزان، 20مگاوات برق مصرفی در اوج بار از مدار خارج خواهند شد و کمک خوبی به جبران کاهش تولید خواهد بود.

مهندس فیاض همچنین از پاداش 590 میلیون تومانی به بخش کشاورزی در سال گذشته خبر داد که در قبوض آنها اعمال شده است.

مدیر برق شهرستان کازرون مصرف برق بخش اداری شهرستان را حدود 10% اعلام کرد و افزود: امسال دولت تدبیری اندیشید که ساعت ادارات حدود 1ساعت زودتر شروع شود و 1ساعت زودتر نیز تمام شود؛ که این اتفاق در واقع باعث شد که خیلی راحت حدود 10% که تقریبا حدود 1مگاوات می شود، در پیک مصرف از بار شبکه کم شود.

وی همچنین سیاست دولت تدبیر و امید را در خصوص ادارات سختگیرانه برشمرد و افزود: تعرفه های ادارات بیشتر شده و اخیرا  طبق بخشنامه دولت، ادارت حداقل باید مصرفی مشابه سال قبل داشته باشند و اگر افزایش پیدا کند، با جریمه های سنگین روبرو خواهند شد. در بخش اداری با مدیرانی که رعایت نمی کنند برخورد خواهد شد و اخیرا استانداری در حال تهیه  نامه ای است که اداراتی که دستورالعمل مصرف را رعایت نکنند، مجاز به قطع برق آنها باشیم.

مهندس حمید فیاض در ادامه به وضعیت مصرف در بخش خانگی پرداخت و افزود: در بخش خانگی ما فعالیت های خوبی داشته ایم؛ طرح همیاران در مدارس و با مراجعه به دانش آموزان و انتخاب به عنوان همیار اجرا و هر ساله بعد از اینکه مصرفشان کنترل می کنیم، طی مراسم باشکوهی از آنها تجلیل به عمل می آید و به دانش آموزانی که کار درست انجام داده باشند، دوچرخه به عنوان جایزه تعلق می گیرد. علاوه بر آن پگ های آموزشی نیز در اختیار دوستان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در بخش تجاری با جمع آوری لامپ های پر مصرف در بخش های مختلف به خصوص که در نواحی  گرمسیری به دلیل تخفیف تعرفه برق معمولا در ساعات اوج مصرف هم روشن می باشند و دیگر اقداماتی که انجام دادیم تا بتوانیم حدود 20مگاوات بار از شبکه خارج کنیم.

فیاض افزود: در بخش صنعت ما 6% کل مصرفمان توسط بخش صنعت است که عدد پایینی نسبت به شهرستان ها دارد؛ با این حال ما حدود 135 انشعاب از 100 تا 20 کیلو وات داریم که این 135 انشعاب بیشتر فعالیتشان به صورت فصلی و معمولا اوج بار  است.

مدیر توزیع برق شهرستان کازرون در بخش پایانی این نشست خبری خاطرنشان کرد: ما امروز با چالشی به نام خاموشی روبرو هستیم؛ چالش خاموشی که کشوری است و حدود 4 هزار و 200 مگاوات خاموشی از طریق امور راهبردی وزارتی هر روزه به شرکت های برق منطقه ای اعلام میشود و بر اساس سهمیه ای است که خودش اعلام می کنند. یعنی ما در واقعه هیچ دخالتی در آن نداریم. این خاموشی مقدار و زمان مشخصی ندارد. اما زمان خاموشی در منطقه گرمسیر کازرون از 2ساعت به 1ساعت کاهش یافته و هر صبح ساعت 10 میزان خاموشی به ما اعلام می شود و در حد توان کنترل خوبی در قطعی برق داریم.

وی یادآور شد: تنها راه این است که ما صرفه جویی کنیم. و با اینکه مصرف شهرستان زیاد است ولی چراغ ها همچنان روشن است.


نویسنده: زینب صادقی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۴
اذان صبح
۰۵:۰۳:۲۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۰۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۵:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۰۴