پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹
مدیر جهاد کشاورزی کازرون خبر داد:
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: خشکسالی و کمبود آب باعث افت محصول در نخیلات و مرکبات در این شهرستان شده است.

به گزارش کازرون نما، عبدالصاحب قائمی مدیر جهادکشاورزی کازرون بیان کرد: از ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار نخیلات در این شهرستان ۴ هزار هکتار از محصول نخیلات به دلیل کم آبی دچار افت محصول شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار مرکبات حدود ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت انار و در مجموع یک هزار هکتار از درختان مرکبات و انار شهرستان کازرون دچار کمبود آب هستند، افزود: ۳۰ هکتار از مرکبات به طور کامل خشک شده، و برای جلوگیری از خشک شدن مابقی درختان با تانکر آبرسانی آبیاری می‌شوند.

کم آبی و افت محصول نخیلات و مرکبات کازرون

قائمی با بیان اینکه کم آبی در نخیلات و مرکبات باعث کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی عملکرد محصول در آینده می‌شود، تصریح کرد: از اردیبهشت ماه امسال نسبت به سال قبل در این ماه حدود ۳ متر افت آب زیر زمینی داشته ایم که بیشترین افت در دشت قائمیه با حدود ۶ متر و در دشت ملای اره بخش جره و بالاده با حدود یک متر و نیم بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون ادامه داد: افت آب‌های زیر زمینی در این شهرستان نسبت به سال ۷۴ حدود ۱۸ متر افزایش را نشان می دهد.

کم آبی و افت محصول نخیلات و مرکبات کازرون

وی با اشاره به اجرای طرح‌ های کم آب اضافه کرد: کشت و توسعه ۳۸ هکتار گیاهان دارویی، استفاده از ارقام زود رس و میان رس در کشت ذرت، کاهش برداشت ذرت از دانه‌ای به علوفه ای، اجرای طرح گلخانه‌ای و طرح آبیاری نوین در مزارع و ممنوعیت کشت برنج در شهرستان کازرون از جمله این طرح‌ ها است.

قائمی اظهار کرد: برای رفاه کشاورزان در زمینه اجرای طرح آبیاری موضعی و قطره‌ای و نواری در هر هکتار ۱۰ میلیون تومان، برای اجرای آبیاری ماشینی در هر هکتار ۸ میلیون تومان، آبیاری بارانی هر هکتار ۶ و نیم میلیون تومان و آبیاری به صورت تجمیعی هر هکتار ۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

کم آبی و افت محصول نخیلات و مرکبات کازرون

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: طرح جدیدی به نام طرح سایبان برای صرفه جویی آب در این شهرستان در دست اجرا است که در این طرح با پوشش توری بر روی درختان می‌توان ۶ تا ۷ روز زمان آبیاری به باغ‌ها را کاهش داد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲