پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳

احداث طرح های آبخیزداری در کوهمره، احیاء زندگی مردم است.

بخش کوهمره‌ نودان در گذشته‌ای نه چندان دور دارای منابع آبی بسیار زیادی بوده است. چشمه‌ها و رودخانه‌های جاری مایحتاج کشاورزان، دامداران و باغداران را تامین می‌کرد و اکوسیستم رودخانه‌ها زنده و پویا بود. اکنون به دلیل کم‌بارشی و بحران کمبود آب، باغات این منطقه خشک شدند و کشاورزی به فراموشی سپرده شد. برنج معروف و خوش طعم "چمپای کوهمره‌ای" جایش را به برنج‌های بی‌طعم هندی داد. چشمه‌ها و رودخانه‌ها بی‌آب شده و چرخه حیات آبزیان، پرندگان و جانوران بومی از بین رفته است.

هرچند در سال های اخیر بارش باران کمتر از حد نرمال بوده، ولی باتوجه به شیب و شکل زمین در نقاط مختلف بخش کوهمره، همان میزان کم بارندگی تبدیل به سیلاب و روان‌آب شده و پس از طی کردن کیلومترها مسافت، بدون تغذیه سفره زیرزمینی و بدون هیچگونه استفاده‌‌ی بهینه‌ای به دریا منتهی می شود.

طبق تحقیقات و مطالعات صورت گرفته ارزانترین و مناسبترین راه جهت جلوگیری از هدررفت آب‌های حاصل از بارش باران، اجرای طرح "آبخیزداری" است. طرحی که در اوایل خشکسالی باید اجرا می شد ولی به هر دلیل نشد.

اجرای طرح آبخیزداری در بخش کوهمره نودان نه تنها در تغذیه سفره‌های زیرزمینی موثر است بلکه از ایجاد خسارت‌های احتمالی توسط سیلاب‌ها جلوگیری کرده و همچنین جلوی فرسایش هزاران تُن خاک ارزشمند را می گیرد. این پروژه از هدررفت آب باران نیز جلوگیری می کند و باعث احیاء باغ ها، رونق کشاورزی، دامداری و در نهایت تولید ملی و اشتغال می‌گردد.

چه نیکو است مسئولان بخش کوهمره نودان هرچه سریعتر جهت احداث آبخیزداری در چند نقطه مناسب اقدام کنند زیرا که کوهمره نودان از همیشه تاریخ تشنه‌تر است و درصورت سهل‌انگاری فقط خدا میداند نسل بعد از ما با چه خطرات بزرگی روبرو خواهند شد.

منبع: اخبار کوهمره نودان
نویسنده: کریم ایزدی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸