پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹

بروز وقایعی که پیامد مطرح شدن طرح تفکیک کازرون بود، موجب شد تا آغاز ماه رمضان امسال در این شهرستان با آرامش همراه نباشد. گرچه درایت بزرگان و همراهی مردم موجب شده که ناآرامی‌ و التهاب از فضای کازرون دور شود، اما لازم است برای تداوم این آرامش سامانه‌های مردمی ایجاد شود تا بتوان از امکانات همه کازرونی‌ها در این زمینه استفاده شود.

در این راستا، اکنون که ماه رمضان از نیمه گذشته و اندک اندک پایان این ماه مبارک و عیدفطر نزدیک می‌شود، می‌توان به کمک همه اهالی، این عید را به جشن وحدت و آرامش برای کازرون تبدیل کرد تا تلخکامی ابتدای این ماه با شیرینی انتهای آن زدوده شود و عید پایان رمضان، پایانی برای التهابات اخیر باشد. فریضه پرداخت فطریه و کمک به مستمندان در انتهای این ماه، به عنوان فرصتی است که در این باره می‌تواند مورد بهره برداری قرار گیرد.

در واقع با توجه به اینکه بروز وقایع اخیر موجب حساس شدن کازرونی‌های مقیم در سایر مناطق کشور شده‌است، این حساسیت را می‌توان به سوی جلب حمایت‌های آنان، هدایت کرد. به بیان دیگر با استفاده از فرصت عید فطر، می‌توان این زمینه را فراهم نمود که همشهریان غیرساکن در شهرستان نیز فطریه‌های خود را به کازرون ارسال کنند.

بنابراین در قالب طرحی با عنوان «فکور» (فطریه کازرونی‌های وحدت‌طلب راه‌دور) را جمع‌آوری کرد و در اختیار مستمندان آبرومند ساکن در شهرستان قرار داد. ضمن اینکه لازم است در اجرای این طرح نکات مختلفی را مدنظر قرار داد تا این طرح به هدفش که حفظ وحدت و آرامش کازرون است، دست یابد.

اولین نکته در زمینه نحوه اجرای طرح فکور، ایجاد جایگاهی واحد برای انسجام‌بخشی به آن است. به بیان دیگر با اینکه موسسات خیریه متعددی هر ساله عهده‌دار جمع‌آوری فطریه در کازرون می‌شوند، برای اجرای این طرح لازم است که یک ستاد به نمایندگی از همه این موسسات، پیگیر اجرای این طرح شود تا از بروز تداخل‌های غیرضروری در این زمینه جلوگیری گردد.

به عبارت دیگر لازم است که همشهریان مقیم در خارج از کازرون برای ارایه فطریه‌های خود، فقط با یک نهاد واحد مواجه باشند تا بتوانند در اسرع وقت اقدام خیر خود را انجام دهند و در این مسیر، سردرگم نشوند.

وجود جایگاه واحد در این زمینه همچنین موجب می‌شود، در پایان کار بتوان گزارشی کامل و دقیق را در زمینه میزان فطریه‌های جمع‌آوری شده بر اساس طرح فکور ارایه کرد. علاوه بر این با توجه به اینکه پرداخت فطریه بر اساس تعداد افراد خانوار انجام می‌شود‌، می‌توان در پایان اجرای این طرح، آماری را از جمعیت کازرونی‌هایی که هنوز با زادگاه خود در ارتباط هستند نیز ارایه نمود؛ جمعیتی که هنوز دل در گرو شهرستان خود دارند و می‌خواهند ارتباط خود را با آن حفظ کنند.

نکته دیگری که در زمینه نحوه اجرای طرح فکور لازم است مورد توجه باشد، شیوه هزینه منابع به دست آمده از این طرح است. در واقع با توجه به اینکه هدف از اجرای این طرح، ترویج وحدت شهرستان کازرون است، باید هنگام اختصاص این منابع نیز، همه اهالی از آن منتفع شوند و تخصیص این منابع به مستمندان ساکن در بخش مرکزی محدود نباشد.

توجه به این نکته نیز ضروری است که تخصیص این منابع به مناطقی که افراد به سوی جدایی طلبی تحریک می‌شوند، باید به صورت ویژه مد نظر باشد تا اهالی این مناطق توجهشان به سوی وحدت کازرون جلب گردد و تفرقه ‌افکنان نتوانند احساسات آنان را دستمایه اهداف خود قرار دهند.

برای اجرای بهتر طرح فکور همچنین در فرصت باقی مانده تا پایان ماه مبارک رمضان، لازم است با بکارگیری رسانه‌های جمعی فعال در کازرون، از نظرات همه کسانی که دلسوز وحدت و آرامش کازرون هستند، استفاده کرد تا این طرح به نحو بهتری عملی گردد.

در پایان باید یادآور شد گرچه از تاثیرگذاری اجرای طرح‌هایی از این دست، نباید توقع زیادی داشت، اما اجرای موفق چنین طرح‌هایی می‌تواند مقدمه‌ای مناسب برای حل نهایی مسئله ناآرامی‌های اخیر محسوب شود.

* روزنامه‌نگار و اقتصاددان


نویسنده: مجتبی محکم*
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳