پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶

نشست ضيافتیِ «اخوت و وحدت» از شعارهای «گفتاری» تا لزوم اقدامات «عملی»

همایش «اخوت و وحدت» که جمعه 11 خردادماه با تدبیر و ابتکار امام جمعه ی محترم کازرون و با حضور جمع کثیری از روحانیان، ائمه جمعه ی بخش ها، بزرگان، معتمدین، خبرنگاران و بخش های مختلف مردم در مکتب الزهرای این شهر برگزار شد، در جای خود قابل تقدیر است و به نوعی می توان گفت اولین پاسخ خردمندانه و مدبرانه «نخبگان» و مسئولان «غیر دولتیِ» این منطقه ی بزرگ به توطئه های تفرقه آمیز هفته های گذشته در مرکز شهرستان و یکی از بخش های تابعه بوده و ان شاءالله ادامه ی آن طی روزهای آینده می تواند ناامیدی بیش تری را در اردوگاه «نفاق گرایان» حاکم نماید که در همین رابطه موارد زیر مورد اشاره قرار می گیرند.

۱- «جذب سرمایه»، «توسعه زیر ساخت ها» و «رفع محرومیت ها» در مناطقی همچون شهرستان کازرون قطعا نیازمند فراهم شدن عوامل متعددی توسط بخش های دولتی و خصوصی است که در این میان دو عنصر «آرامش» و «امنیت» همچون دو بال برای حرکت به سمت تحقق آرمان های یاد شده محسوب می شود و بدون این دو عامل قطعا هر گونه پیش رفتی در حد حدس و گمان باقی خواهند ماند؛ در همین رابطه متذکر می شود که اتفاقات مشکل زای چند روزه ی کازرون علاوه بر خسارت های مادی و معنوی، همچنین ضربه ی جبران ناپذیری به اقتصاد و معیشت مردم خوبِ این منطقه وارد نموده و بدیهی است همه دل سوزان مرکز و مناطق پیرامونی لازم است برای بر طرف کردن پیامدهای به وجود آمده، تمام توانِ خود را برای تامین این دو عامل اساسی مورد استفاده قرار دهند.

۲- برگزاری نشست یاد شده آن هم به بهانه ی ضیافت ساده ی افطاری در ماه مبارک رمضان، امری پسندیده و‌ در خور سپاس گزاری، هم از برگزارکننده گان و هم از دعوت شده گان بوده و پیشنهاد می شود برای تعمیق برادری ها و توسعه ی وفاق ها طی روزهای آینده، و البته در تمام ایام سال و به مناسبت های مختلف، این روند استمرار داشته باشد.

۳- در نشست فوق الذکر، که البته دو امام جمعه ی بخش های قائمیه و کنارتخته، رییس حوزه علمیه ی کازرون، یکی از فعالان اجتماعی و نهایتا امام جمعه شهرستان به ایراد سخن پرداختند، بیش از هر چیز به لزوم رعایت وحدت، دوری از نفرت پراکنی، فاصله گرفتن از اقدامات دشمن شاد کن و عمل به مُرِّ قانون در تقسیمات تاکید شد. اموری که متاسفانه تا حد زیادی مورد غفلت نخبگان و تاثیر گزارن شهرستان طی ماه های گذشته قرار گرفته بود. در همین رابطه گرچه «طرحِ» این مسایل در چنین جلساتی بسیار پسندیده است اما آن چه که «تضمین» کننده ی بروز آرامش در جامعه تلقی می شود، همانا «عملیاتی» نمودن این شعارها و «حرکتِ عملی» در مسیر توسعه برادری ها و ایجاد آرامش ها خواهد بود .

۴- اگر چه برگزاری این نشست در سال های گذشته نیز مسبوق بوده لکن تاثیر اتفاقات اخیر در کازرون و قايمیه بر نشست امسال، غیر قابل کتمان بوده و تقریبا تمامی مباحث مطروحه به نوعی در همین رابطه مورد اشاره قرار گرفته اند و این امر نشان می دهد که امکان حل مشکلات و معضلات شهرستان در فضاهای «دوستانه» و با مشورت و احترام به یک دیگر وجود خواهد داشت .

۵- «رفع» مشکلات ناشی از اتفاقات گذشته و «دفع» خطرات آینده، نیازمند تدبیر مدبرانه توسط مدیران دولتی، نخبگان و متنفذینِ همه ی مناطق، از جمله دست اندکاران، متضررین و منتفعین طرح تقسیم، بوده و بدیهی است هرگونه بی تدبیری و طرحِ مباحث تنش زا، به ویژه توسط مسئولین فکری و سیاسی به نوعی حرکت در مسیر ایجاد ناامنی و دعوت از عوامل دشمن برای بر هم زدن آرامش و امنیت منطقه، استان و کشور قلمداد خواهد شد که در همین رابطه پیشنهاد می شود:

۵/۱- مردم شهرستان طی سال های گذشته از «عدم هم آهنگی» مدیران و مسئولین سیاسی و اجتماعی خود و همچنین کشانیدن پای ساکنین کوچه و بازار به اختلافات درونی سیاسیون!، ضربات زیادی متحمل شده اند که در همین راستا شایسته است به عنوان اولین قدم، تصمیم گیران، ابتدا اقدامات خود را در محیط های داخلی پی گیری و از انتقال اختلاف ها به مراکز بیرونی جلوگیری نمایند .

۵/۲- مرز بین «هرج و مرج» های سیاسی و اجتماعی و «آرامش و ثبات» امنیتی و اقتصادی، مرحله ی «قانون مندیِ» عواملِ «قانون گزار و اجرایی» است به گونه ای که طی بررسی های به عمل آمده بخش عمده ای از ریشه های اتفاقات اخیر شهرستان ناشی از دخالت های نابه جا و نامقبولِ افراد غیر مسئول در روند تقسیمات و فشار بر مراکز تصمیم گیر جهت عدول از ضوابط مُصرحِ در قانون بوده است که در همین چارچوب بایسته است همه ی افراد، ضمن احترام به «مُرِّ قانون» از هر گونه اقدام و کلامی که موجب تشدید تنش ها خواهد شد خودداری و اجازه دهند «قانون» ، روال عادی خود را در این مسیر دنبال نماید .

در هر حال شهرستان کازرون و کازرونی ها طی اردیبهشت ماه نود هفت، روزها و هفته های سختی را پشت سر گذاشتند و طبيعي است كه مسئولینِ مربوطه ریشه های این مشکلات را دنبال نموده و اقدامات لازم را جهت جلوگیری از «تکرار» آن ها صورت خواهند داد. در عین حال اما از همه ی دل سوزان و عقلای قوم، به ویژه بزرگان «پی گیر کننده ی طرح تقسیم»، درخواست می شود بیش از همه به فکر ایجاد آرامش و تقویت هم گرایی های مردم و پیش رفت متوازنِ مرکز و مناطق پیرامونی با استفاده از همه ی ظرفیت های مردمی و دولتی باشند و از طرح مسایل «تنش زا» و «بلوا آفرین» جداًّ خودداری نمایند .

* کارشناس ارشد سیاسی و دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران


نویسنده: امان الله دهقان فرد*
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳